Τους εθνικούς στόχους για την ανταγωνιστικότητα στην εφοδιαστική αλυσίδα / logistics και τις εμπορευματικές μεταφορές έχει προσδιορίσει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Του Φώτη Φωτεινού
Σε παγκόσμιο επίπεδο, η Ελλάδα καταλάμβανε, το 2018, την 42η θέση στον δείκτη Logistics Performance Index της Παγκόσμιας Τράπεζας, έναντι της 47ης θέσης το 2016 και 44ης το 2014.
Το 2018, η Ελλάδα υπολειπόταν χωρών, όπως η Ιταλία (19η), η Τσεχία (22η), η Πολωνία (28η) και η Ουγγαρία (31η). Στον αντίποδα, προηγούταν χωρών, όπως η Κύπρος (45η), η Τουρκία (47η) και η Ρουμανία (48η).
Σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, η Ελλάδα – υπό την προϋπόθεση επίτευξης επιμέρους στόχων, όπως η ενίσχυση των εμπορευματικών σιδηροδρομικών μεταφορών και η δημιουργία σύγχρονων εμπορευματικών κέντρων, δύναται να:
-Να συμπεριληφθεί στις 30 πρώτες χώρες του δείκτη LPI στα επόμενα 5 χρόνια,
-Και στις 20 πρώτες χώρες στο τέλος της τρέχουσας δεκαετίας.
Τα τελευταία χρόνια, στον ευρύτερο κλάδο των εμπορευματικών / συνδυασμένων μεταφορών σημειώνονται σημαντικές εξελίξεις, με κυριότερες την παραχώρηση σε ιδιώτες των δυο μεγάλων λιμένων, των ΟΛΠ και ΟΛΘ, την κατασκευή και λειτουργία νέων οδικών αξόνων και τη προσπάθεια ψηφιοποίησης των τελωνειακών διαδικασιών.
Τι είναι ο δείκτης LPI
Ο Δείκτης Απόδοσης Logistics (Logistics Performance Index) είναι ένα εργαλείο συγκριτικής αξιολόγησης, που δημιουργήθηκε από την World Bank (Παγκόσμια Τράπεζα), ώστε να βοηθήσει τις χώρες να εντοπίσουν τις προκλήσεις και τις παθογένειες στις επιδόσεις τους στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Ο δείκτης δείχνει τη σχετική ή μη ευκολία και αποτελεσματικότητα, με την οποία τα προϊόντα / εμπορεύματα μπορούν να μεταφερθούν και διακινηθούν σε μια χώρα.
Ο μέσος όρος των χωρών βαθμολογείται σε έξι βασικές παραμέτρους:
-Την αποτελεσματικότητα της διαδικασίας εκκαθάρισης από τις υπηρεσίες συνοριακών ελέγχων,συμπεριλαμβανομένων των τελωνείων.
-Την ποιότητα του εμπορίου και την υποδομή που σχετίζεται με τις μεταφορές.
-Την διευκόλυνση των μεταφορών με ανταγωνιστικές τιμές.
-Την ικανότητα και την ποιότητα των υπηρεσιών εφοδιαστικής.
-Την ικανότητα εντοπισμού, παρακολούθησης και ανίχνευσης των αποστολών.
-Την επικαιρότητα των αποστολών που φθάνουν στον προορισμό εντός του προγραμματισμένου ή αναμενόμενου χρόνου παράδοσης.