Την αναστολή της ισχύος της υπουργικής απόφασης, σχετικά με τον καθορισμό εξαιρέσεων από την απαγόρευση διέλευσης στο παράπλευρο οδικό δίκτυο, τουλάχιστον για διάστημα τριών μηνών, ώστε να δοθεί χρόνος για την ενημέρωση και προετοιμασία των επαγγελματιών φορτηγών Δ.Χ., ζήτησε, με επιστολή του, ο πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων και του ΕΒΕΑ κ. Κωνσταντίνος Μίχαλος, από τους υπουργούς Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Πάνο Σκουρλέτη και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Χρ. Σπίρτζη.
Υπενθυμίζεται ότι έχουν προηγηθεί αντίστοιχες επιστολές από ΕΒΕΠ και ΓΣΕΒΕΕ, ενώ σχετικό υπόμνημα έχει καταθέσει, στο υπουργείο Μεταφορών, το ΠΣΧΕΜ.
Όπως επισημαίνει στην επιστολή της η ΚΕΕ: «Την 11η Αυγούστου 2016 δημοσιεύθηκε η υπ΄ αριθ. ΔΝΣγ/οικ. 53494/ΦΝ 393 (ΦΕΚ Β΄ 2481/11 Αυγούστου 2016) Απόφαση του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων με θέμα «Καθορισμός εξαιρέσεων από την απαγόρευση διέλευσης στο παράπλευρο οδικό δίκτυο» κατ’ εξουσιοδότηση του άρθρου δεύτερου της παραγράφου 8 του Ν.4388/2016.
Σύμφωνα με τις ως άνω διατάξεις απαγορεύεται η διέλευση των οχημάτων άνω των 3,5 τόνων από το παράπλευρο / παραλλαγμένο οδικό δίκτυο με ορισμένες ελάχιστες εξαιρέσεις. Για τις εξαιρέσεις αυτές χορηγείται άδεια μετά από πολύπλοκη γραφειοκρατική διαδικασία.
Για την παράβαση της ως άνω υπουργικής αποφάσεως προβλέπεται ως κύρωση, η επιβολή προστίμου 1000 ευρώ για τον οδηγό και 1000 ευρώ για τον ιδιοκτήτη του οχήματος. Τα πρόστιμα καταβάλλονται επιτόπου και σε αντίθετη περίπτωση και μέχρις αποδείξεως καταβολής του προστίμου, το όχημα ακινητοποιείται. Η ισχύς της υπουργικής απόφασης αρχίζει από τη δημοσίευση της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, δηλαδή την 11η Αυγούστου 2016.
Tα μέτρα αυτά έχουν ως αποτέλεσμα την πρόκληση σοβαρότατων δυσχερειών στην εκτέλεση του μεταφορικού έργου, δεδομένου ότι ο αποκλεισμός αυτός σε όλο το παράπλευρο / παραλλαγμένο οδικό δίκτυο της χώρας επιβαρύνει με κόστη 27.000 δημόσιους μεταφορείς, τα οποία αδυνατούν να καλύψουν.
Η – για τους εισπρακτικούς σκοπούς των παραχωρησιούχων εταιριών – αναγκαστική διέλευσή τους, μόνο από τους αυτοκινητοδρόμους, παρά το γεγονός ότι κάτι τέτοιο δεν προβλέπεται από τις Συμβάσεις Παραχώρησης αλλά ούτε από το Δίκαιο της Ε.Ε. γεννά πολλές απορίες και ερωτήματα, τα οποία χρήζουν απάντησης.
Με τις προαναφερθείσες διατάξεις – και εν μέσω σοβαρής οικονομικής κρίσεως και συνεχούς υφέσεως – υποχρεώνονται 32.000 φορτηγά, δηλαδή ο κλάδος των οδικών ελληνικών μεταφορών να φέρει το υπέρογκο οικονομικό βάρος των διοδίων τελών για τη διέλευση μόνον από αυτοκινητοδρόμους με την παράλληλη υποχρεωτική αύξηση των διανυομένων αποστάσεων και να αντιμετωπίσουν τα δυσεπίλυτα προβλήματα που δημιουργούνται.
Εάν, δε, συνυπολογισθεί ότι η διέλευση των φορτηγών αυτοκινήτων απαγορεύεται από τους αυτοκινητοδρόμους κατά τα περισσότερα Σαββατοκύριακα και τις εορτές, τότε η κατάληξη είναι να επιτρέπονται οι μεταφορές με φορτηγά άνω των 3,5 τόνων μόνον τέσσερις ημέρες την εβδομάδα.
Ακόμη δεν αντιμετωπίζεται η διέλευση από το παράπλευρο δίκτυο των φορτηγών με σκοπό την φόρτωση προϊόντων, δομικών υλικών ή οικοσκευών, μηχανημάτων και κάθε είδους διανομή και τροφοδοσία, δεδομένου ότι τούτο επιτρέπεται μόνον εφ’ όσον υπάρχει δελτίο αποστολής (παρ. 2, στοιχείο δ της ΥΑ).
Δυστυχώς για άλλη μια φορά διαπιστώνουμε ότι οι συντάκτες της απόφασης αυτής έχουν άγνοια των προβλημάτων που δημιουργούν, τόσο στους ίδιους τους μεταφορείς, όσο και στις παραγωγικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στα οδικά δίκτυα της Υ.Α., καθιστώντας πλέον άβατο τη χρήση τους για όλα τα φορτηγά άνω των 3,5 τόνων.
Με την απόφαση αυτή, κεντρικά οδικά δίκτυα που εξυπηρετούν τις μεταφορικές ανάγκες της χώρας για πάνω από 100 χρόνια, όπως η Π.Ε.Ο. Αθηνών-Κορίνθου, Ελευσίνας-Θήβας, Καβάλας-Ξάνθης και τα υπόλοιπα κεντρικά δίκτυα που αναφέρονται στην Υ.Α., γίνονται ξαφνικά Παραλλαγμένο Οδικό Δίκτυο και χρησιμοποιούνται μόνο για την αποφυγή καταβολής τελών διοδίων.
Ένα άλλο γεγονός, που μας δημιουργεί πολλά ερωτηματικά, είναι αυτό της αιφνίδιας επιβολής των μέτρων αυτών, εν μέσω των θερινών διακοπών, και σε πλήρη αντίθεση με τις προεκλογικές δηλώσεις του Πρωθυπουργού, κ. Α. Τσίπρα, περί ριζικής μειώσεως των εξουθενωτικών διοδίων για τα φορτηγά Δ.Χ. και λήψεως μέτρων για να σταματήσει ο αθέμιτος ανταγωνισμός των ελληνικών φορτηγών Δ.Χ. από γειτονικές χώρες χαμηλού κόστους.
Συνεπώς, παρίσταται άμεση ανάγκη αναστολής της ισχύος της υπουργικής αποφάσεως, τουλάχιστον για διάστημα τριών μηνών, για να δοθεί χρόνος της ενημέρωσης και της προετοιμασίας των επαγγελματιών φορτηγών Δ.Χ., καθώς επίσης και την καταγραφή των προβλημάτων που δημιουργεί η Υ.Α, τόσο στην εκτέλεση του μεταφορικού έργου μέσω του αποκλεισμού χιλιάδων επιχειρήσεων, όσο και την επιβάρυνση των αστικών περιοχών από τη διέλευση χιλιάδων φορτηγών μόνο για την είσπραξη τελών διοδίων».