Το Ευρωκοινοβούλιο ενέκρινε τα σχέδια για την ολοκλήρωση σημαντικών διευρωπαϊκών έργων μεταφορών, όπως οι διασυνοριακές οδοί, οι σιδηρόδρομοι και οι γέφυρες, ως τα τέλη του 2030.
Για την εξάλειψη των σημείων συμφόρησης και των ελλιπών μεταφορικών συνδέσεων, το Κοινοβούλιο ενέκρινε την επικαιροποίηση του σχεδίου της ΕΕ για κατασκευή ενός δικτύου σιδηροδρόμων, οδών, εσωτερικών πλωτών οδών και θαλάσσιων οδών μικρών αποστάσεων που θα συνδέονται μέσω λιμένων και τερματικών σταθμών σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Τα τρέχοντα έργα περιλαμβάνουν σειρά πρωτοβουλιών όπως το σιδηροδρομικό δίκτυο της Βαλτικής, που συνδέει το Ελσίνκι με τη Βαρσοβία, η σήραγγα Brenner Base, που συνδέει την Αυστρία και την Ιταλία, και η σιδηροδρομική γραμμή υψηλής ταχύτητας Λισσαβώνας-Μαδρίτης.
Τα μεγάλα έργα υποδομής μεταφορών στο κεντρικό Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ) θα πρέπει να ολοκληρωθούν έως το τέλος του 2030, ώστε να εξασφαλιστεί ένα εκτεταμένο δίκτυο έως το τέλος του 2050.
Για να επιταχυνθεί η ανάπτυξη έργων σε όλο το δίκτυο, ορίζεται ενδιάμεση προθεσμία έως το 2040.
Γρηγορότερα τρένα και ασφαλέστερη στάθμευση για τους οδηγούς φορτηγών
Οι ευρωβουλευτές διασφάλισαν ότι οι σιδηρόδρομοι στο κεντρικό διευρωπαϊκό δίκτυο θα είναι ηλεκτροφόροι, θα κινούνται με ταχύτητες 100 χλμ./ώρα για εμπορευματικές μεταφορές και θα διασχίζουν εσωτερικά σύνορα της ΕΕ σε λιγότερο από 25 λεπτά κατά μέσο όρο έως το τέλος του 2030.
Η ελάχιστη ταχύτητα 160 χλμ./ώρα θα πρέπει να καταστεί ο κανόνας για τις επιβατικές αμαξοστοιχίες από το τέλος του 2040.
Οι μεγάλοι ευρωπαϊκοί αερολιμένες (με περισσότερους από 12 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως) θα συνδεθούν με το διευρωπαϊκό σιδηροδρομικό δίκτυο.
Παράλληλα, για να εξασφαλιστούν καλύτερες συνθήκες ανάπαυσης για τους επαγγελματίες οδηγούς φορτηγών, θα πρέπει να δημιουργηθούν ασφαλείς και προστατευμένες θέσεις στάθμευσης τουλάχιστον ανά 150 χλμ. κατά μήκος των μεγάλων οδών της ΕΕ.
Τερματίζεται η συνεργασία με τη Ρωσία, δίνεται προσοχή στην Ουκρανία
Σύμφωνα με τους νέους κανόνες, τα έργα υποδομής μεταφορών με τη Ρωσία και τη Λευκορωσία θα σταματήσουν, ενισχύοντας αντ’ αυτού τους δεσμούς με την Ουκρανία και τη Μολδαβία.
Όσον αφορά στη συμμετοχή εταιρειών από τρίτες χώρες σε μεγάλα έργα του διευρωπαϊκού δικτύου, τα κράτη-μέλη θα πρέπει να ενημερώνουν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχετικά με τα μέτρα που λαμβάνουν για τον μετριασμό ενδεχόμενων κινδύνων για την ασφάλεια.
Τα επόμενα βήματα
Οι νέοι κανόνες σχετικά με τις κατευθυντήριες γραμμές για την ανάπτυξη του ΔΕΔ-Μ εγκρίθηκαν με 565 ψήφους υπέρ, 37 ψήφους κατά και 29 αποχές. Μόλις εγκριθούν από το Συμβούλιο, θα τεθούν σε ισχύ 20 ημέρες μετά τη δημοσίευσή τους στην Επίσημη Εφημερίδα.
Με την έγκριση της εν λόγω νομοθεσίας, το Κοινοβούλιο ανταποκρίνεται στις προσδοκίες των πολιτών όσον αφορά στις υψηλής ποιότητας, σύγχρονες, “πράσινες” και ασφαλείς υποδομές, διασφαλίζοντας τη συνδεσιμότητα, συμπεριλαμβανομένων των αγροτικών και νησιωτικών περιοχών, ιδίως μέσω οικονομικά προσιτών δημόσιων μεταφορών, όπως εκφράστηκαν στην Διάσκεψη για το Μέλλον της Ευρώπης.