Την πρόσφατη αναθεώρηση των κανονισμών για τις οδικές μεταφορές, που συμπεριλαμβάνονται στο «Πακέτο Κινητικότητας» (Mobility Package 1), σχολιάζει η Διεθνής Ένωση Οδικών Μεταφορών (IRU).
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Όπως τονίζει, τα όσα ψηφίστηκαν «αν και δεν είναι τέλεια, οι συμβιβασμοί που έγιναν επιτρέπουν να προχωρήσουν οι διαδικασίες για τη διεξαγωγή ενός τριμερούς διαλόγου για την περαιτέρω βελτίωση των προτάσεων αυτών».
Σύμφωνα με τον Matthias Maedge, ο οποίος ηγείται των δραστηριοτήτων της IRU στην ΕΕ, «αυτό το Ευρωκοινοβούλιο δεν έδειξε το απαιτούμενο ενδιαφέρον να επιτρέψει την επικείμενη ομάδα να ξεκινήσει εκ νέου διάλογο για τα θέματα αυτά, κάτι που πρέπει να γίνει σεβαστό.
Είναι θετικό ότι, ενδεχομένως, θα αποφευχθούν πολλά χρόνια πρόσθετης αβεβαιότητας και ένα συνονθύλευμα εθνικών λύσεων.
Ωστόσο, οι απόψεις του Ευρωκοινοβουλίου δεν είναι ιδιαίτερα ισχυρές και αφήνουν πολλά ερωτήματα αναπάντητα».
«Όσον αφορά τις επιβατικές μεταφορές, το αποτέλεσμα είναι απογοητευτικό», υποστηρίζει ο Maedge, «ακόμη και αν εξασφαλιστούν ορισμένοι ειδικοί κανόνες απόσπασης στις επιβατικές μεταφορές.
Η χαμένη ευκαιρία παροχής εξειδικευμένων κανόνων οδήγησης και χρόνου ανάπαυσης για τα τουριστικά λεωφορεία είναι λυπηρή και η δυνατότητα αξιολόγησης και διόρθωσης αυτής της κατάστασης στα επόμενα 2 χρόνια είναι απλώς υπόσχεση».
Ο ίδιος προσθέτει ότι «η IRU θα διαπραγματευθεί με την Κομισιόν, ώστε να επιταχυνθούν οι διαδικασίες και να μη χαθεί χρόνο για την εξεύρεση κανόνων προσαρμοσμένων στο ειδικό χαρακτήρα του κλάδου των τουριστικών λεωφορείων».
Σχολιάζοντας το θέμα της ανάπαυσης των εργαζομένων, η IRU αναφέρει ότι «η υποστήριξη του Ευρωκοινοβουλίου στους οδηγούς που έχουν δικαίωμα να περάσουν την εβδομαδιαία ανάπαυσή τους στο σπίτι, κάθε τέσσερις εβδομάδες, είναι ευπρόσδεκτη.
Ωστόσο, η μικρότερη ευελιξία όσον αφορά τους μειωμένους εβδομαδιαίους χρόνους ανάπαυσης θα ήταν αντιπαραγωγική».
Ενώ όσον αφορά άλλα φλέγοντα ζητήματα του κλάδου, η Διεθνής Ένωση εκφράζει τη λύπη της για το γεγονός ότι απορρίφθηκαν σημαντικές τροπολογίες που υπογραμμίζουν τη σημασία των ασφαλών χώρων στάθμευσης φορτηγών.
Η IRU καλεί τους νομοθέτες να παράσχουν ισχυρότερη στήριξη για την απτή αύξηση του αριθμού των ασφαλών χώρων στάθμευσης φορτηγών κατά την προσεχή κοινοβουλευτική περίοδο κατά μήκος του ευρωπαϊκού οδικού δικτύου.
Παράλληλα, υπενθυμίζει για ακόμη μια φορά ότι ο ευρωπαϊκός κλάδος των οδικών μεταφορών αντιμετωπίζει την πιο οξεία επαγγελματική έλλειψη οδηγών εδώ και δεκαετίες, με το 20% των θέσεων να είναι κενές.
Η ευρεία διαθεσιμότητα ασφαλών και άνετων θέσεων στάθμευσης είναι πρωταρχικής σημασίας για τη διασφάλιση των κατάλληλων συνθηκών εργασίας για τους επαγγελματίες οδηγούς.
«Η ψηφοφορία της προηγούμενης εβδομάδας ανοίγει το δρόμο για την έναρξη των διοργανικών διαπραγματεύσεων.
Η IRU θα συνεχίσει να συνεργάζεται με τους νομοθέτες της ΕΕ για την εξεύρεση εφαρμόσιμων λύσεων, με έμφαση στην εφαρμογή νέων κανόνων για τους εμπορικούς φορείς οδικών εμπορευματικών μεταφορών και επιβατικών μεταφορών», καταλήγει.