Η άνοδος των εξαγωγών εξελίσσει και τις μεταφορές, αφού ο στόχος είναι κοινός: η μετατροπή της Ελλάδας σε έναν από τους σπουδαιότερους εμπορευματικούς κόμβους της ΝΑ Ευρώπης.
Του Φώτη Φωτεινού
Το μήνυμα αυτό κυριάρχησε στην ενότητα «Οι μεταφορές και τα logistics στην υπηρεσία των εξαγωγών», στο ετήσιο συνέδριο του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων που πραγματοποιήθηκε σε κεντρικό ξενοδοχείο των Αθηνών και παρακολούθησε το metaforespress.gr.
Συγκεκριμένα, ο κ. Αλέξης Σιώρης, διευθυντής, Ground Handling & Cargo Development του ΔΑΑ (Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών) αναφέρθηκε στο εμπορευματικό cluster του αεροδρομίου και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει.
«Μέσω της σύστασης του cluster εξασφαλίζεται η λειτουργική αρτιότητα των εμπορευματικών ροών, προωθείται η ανάπτυξη διαμετακομιστικού έργου, όπως συνδυασμένες ροές sea-air και air-road.
Η προώθηση της αερομεταφοράς ως εναλλακτικού και ενίοτε άκρως οικονομικού τρόπου μεταφοράς συγκεκριμένων προϊόντων είναι μια από τις βασικές δράσεις της Επιτροπής Εμπορευματικής Κοινότητας Αεροδρομίου, που προβάλλονται σε εγχώρια και διεθνή συνέδρια και fora, υπό τη σκέπη του ΔΑΑ», υπογράμμισε ο κ. Σιώρης.
Στη συνέχεια, σημείωσε ότι, από το 2006, υπάρχει συμφωνία με τον ΟΛΠ για τη διακίνηση εμπορευμάτων, με πλεονέκτημα τις απλουστευμένες τελωνειακές διαδικασίες και την διαρκή λειτουργία του τελωνείου.
Ακόμη, ο κ. Σιώρης στάθηκε στον τομέα διακίνησης φαρμακευτικών προϊόντων, υποστηρίζοντας ότι η ΙΑΤΑ θέλει να δώσει ώθηση στη διακίνηση των εν λόγω προϊόντων, τονίζοντας ότι το αεροδρόμιο της Αθήνας διαθέτει εξειδίκευση σε αυτό το είδος της μεταφοράς.
Από την πλευρά του, ο κ. Εμμανουήλ Βιτσαράς, πρόεδρος του ΣΥΝΔΔΕ&L (Συνδέσμου Επιχειρήσεων Διεθνούς Διαμεταφοράς & Επιχειρήσεων Logistics Ελλάδος) σημείωσε ότι οι εξαγωγείς έχουν σημαντικό μερίδιο της εθνικής οικονομίας και αυτό θα πρέπει να αξιοποιηθεί κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Οι διαμεταφορείς, όπως υπογράμμισε ο πρόεδρος του ΣΥΝΔΔΕ&L, αξιοποιούν τις δυνατότητες που έχουν στην επιλογή και τη χρήση των μεταφορικών μέσων, προσπαθώντας να μειώσουν το μεταφορικό κόστος των εξαγωγών.
Από την πλευρά του, ο κ. Φίλιππος Κωστόπουλος, πρόεδρος της Διεθνούς Ναυτικής Ένωσης, αναφέρθηκε στον ρόλο των ναυτιλιακών πρακτόρων στην ενίσχυση των εξαγωγών, παραθέτοντας – παράλληλα – όλες τις εξελίξεις γύρω από τις εταιρείες τακτικών γραμμών (liners).
Για παράδειγμα, την τάση συγχωνεύσεων και εξαγορών στον κλάδο, τις μεγάλες επενδύσεις σε πλοία, τις νέες απαιτήσεις στα καύσιμα, αλλά και την προσπάθεια των liners να αποκτήσουν και σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων, «ελέγχοντας» όλο το δίκτυο μεταφοράς και παρέχοντας multimodal υπηρεσίες.
Τέλος, ο κ. Νικόλαος Ροδόπουλος, πρόεδρος της EEL (Ελληνικής Εταιρείας Logistics), στην τοποθέτησή του, επισήμανε ότι οι εξαγωγές στην Ελλάδα αποτελούν έναν σημαντικό κρίκο στην ανάπτυξη και τη βιωσιμότητα των εγχώριων επιχειρήσεων.
Ωστόσο, όπως ανέφερε, «ένας σοβαρός παράγοντας επιτυχίας στις εξαγωγικές δραστηριότητες αποτελεί η ορθολογική λειτουργία των ελληνικών logistics, τα οποία σκοπό έχουν να εξυπηρετήσουν τον Έλληνα εξαγωγέα, να του μειώσουν το κόστος διακίνησης και να του προσφέρουν ποιοτικές και ολοκληρωμένες υπηρεσίες.
Εάν η συνεχιζόμενη αύξηση των εξαγωγών δεν συνδυαστεί με επενδύσεις στην παραγωγή και τη μεταποίηση, δεν συνδυαστεί με κατάλληλα χρηματοδοτικά εργαλεία, με μείωση της γραφειοκρατίας, μείωση της υπερφορολόγησης και κατάλληλο επιχειρηματικό περιβάλλον, τότε μοιραία θα αποτελέσει συγκυριακό φαινόμενο».