Τις επόμενες ημέρες οδηγείται, προς ψήφιση στην Ολομέλεια της Βουλής, η σύμβαση για το Θριάσιο εμπορευματικό κέντρο, όπως ανέφερε στην ημερίδα “Συνεργασία εμπορευματικών κέντρων και λιμένων” που διεξάγεται στον ΟΛΠ, με χορηγό επικοινωνίας και το metaforespress.gr, ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Μεταφορών Θάνος Βούρδας.
«Έχουμε πει ότι στόχος μας είναι να συνδυάσουμε τις υποδομές και τις μεταφορές του μέλλοντος, ενώ για πρώτη φορά καταρτίζεται Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο για τις Μεταφορές», υπογράμμισε ο κ. Βούρδας, ο οποίος αναφέρθηκε εκτεταμένα στα έργα υποδομών που έχουν ολοκληρωθεί και είναι υπό δημοπράτηση.
http://www.facebook.com/metaforespress/videos/328116764633618/
Στη συνέχεια υπογράμμισε ότι κεντρική επιδίωξη αποτελεί η ανάδειξη της Ελλάδας σε «πρωταγωνιστή» στις μεταφορές στα Βαλκάνια και την Ανατολική Ευρώπη, υπερθεματίζοντας τα οφέλη από την υλοποίηση του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο, του οποίου η σύμβαση παραχώρησης ψηφίζεται στην Ολομέλεια της Βουλής εντός της εβδομάδας.
Παράλληλα, ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Μεταφορών αναφέρθηκε στον επικείμενο διαγωνισμό για τον φορέα διαχείρισης του σιδηροδρομικού terminal στο Θριάσιο και των εν εξελίξει διαγωνισμό για το εμπορευματικό κέντρο του Γκόνου.
«Κεντρικό στοίχημα αποτελεί η προσέλκυση διερχόμενων φορτίων», υπογράμμισε ο κ. Βούρδας, τονίζοντας την σημασία της διασύνδεσης των εμπορευματικών κέντρων με τα λιμάνια και το σιδηρόδρομο.
Αναλυτικά, η ομιλία του κ. Βούρδα στην ημερίδα έχει ως εξής:
Με μεγάλη μου χαρά βρίσκομαι σήμερα εδώ. Οι περισσότεροι γνωρίζετε πολύ καλά τη μεγάλη σύνδεση, που υπάρχει μεταξύ της πολιτικής συνδυασμένων μεταφορών που ακολουθεί το υπουργείο Μεταφορών και της λιμενικής πολιτικής που εφαρμόζει το υπουργείο Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής.
Το υπουργείο Μεταφορών συνεχίζει απρόσκοπτα την ολοκλήρωση σημαντικών έργων υποδομής, προκειμένου να διευκολύνεται η μεταφορά σε όλα τα επίπεδα. Έχουμε τονίσει πως στόχος είναι να συνδυάσουμε τις υποδομές για τις μεταφορές του μέλλοντος. Σε αυτήν ακριβώς την κατεύθυνση βρίσκονται και οι ενέργειές μας.
Όπως γνωρίζετε:
· Έχουν ήδη ολοκληρωθεί οι πέντε συμβάσεις παραχώρησης των αυτοκινητοδρόμων
· Σύντομα πρόκειται να κυρωθεί και το νότιο τμήμα του Ε65
· Μέχρι το τέλος του 2018 θα έχει ολοκληρωθεί η σιδηροδρομική σύνδεση Αθήνας – Θεσσαλονίκης
· Δημοπρατήθηκαν και βρίσκονται σε εξέλιξη οι διαγωνιστικές διαδικασίες της υποθαλάσσιας σύνδεσης Σαλαμίνας
· Βρίσκονται σε εξέλιξη οι δύο διαγωνιστικές διαδικασίες του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης
· Προετοιμάζονται οι διαγωνισμοί για την παράκαμψη της Χαλκίδας και το τελευταίο τμήμα της σιδηροδρομικής σύνδεσης Κορίνθου-Πατρών
· Ωριμάζουμε μελετητικά τις επεκτάσεις των οδικών δικτύων, τις επεκτάσεις του μετρό σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και των σιδηροδρομικών συνδέσεων.
· Προχωράμε εντατικά τη συνεργασία με τη Βουλγαρία για την ίδρυση διακρατικής εταιρίας υλοποίησης και λειτουργίας της σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκης, Καβάλας, Αλεξανδρούπολης με Μπουργκάς-Βάρνα και Ρουσε (Δούναβης). Πρόκειται για ένα project το οποίο έχει την αμέριστη στήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
· Για πρώτη φορά στη χώρα μας διαμορφώνουμε Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών σε συνεργασία με την ΕΤΕπ και τον Απρίλιο του 2019 θα έχει ολοκληρωθεί. Για τη δημιουργία του υπήρξε και υπάρχει συνεχής συνεργασία με όλους τους συναρμόδιους και ιδιαίτερα με τον υπουργό Ναυτιλίας.
· Δημιουργήσαμε Στρατηγικό Σχέδιο για τα Logistics και ήδη η συντονιστική Ομάδα των Γενικών Γραμματέων από όλα τα συναρμόδια υπουργεία προχωρά με εντατικούς ρυθμούς σε συνεργασία με το Συμβούλιο Εφοδιαστικής αλλά και τους επαγγελματίες του χώρου.
Επίσης, συνεχίζουμε αδιάκοπα τις προσπάθειες μας για επίτευξη συνεργασιών με κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς και με τρίτες χώρες, ώστε η χώρα μας να μετατραπεί σε διαμετακομιστικό κέντρο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης αναπτύσσοντας τόσο τις απαραίτητες υποδομές σύνδεσης όσο και τις παρεχόμενες υπηρεσίες.
Σύντομα αναφέρω τα ακόλουθα:
· Ξεκίνησε μέσω του INTERREG η μελέτη βιωσιμότητας της σιδηροδρομικής σύνδεσης Φλώρινας – Καστοριάς με την Αλβανία μέσω Κρυσταλλοπηγής
· Σε επίπεδο της μακροπεριφέρειας Αδριατικής-Ιονίου από τη διαδικασία του labelling συγκαταλέγεται και η υλοποίηση του οδικού άξονα Ηγουμενίτσα – Σαγιάδα – Μαυρομάτι (Η μελέτη αφορά νέα χάραξη, μήκους 20 χλμ. περίπου, με διατομή ενιαίου οδοστρώματος, πλάτους 11 μ. και ταχύτητα μελέτης 80 km/h)
· Ξεκινήσαμε πρόσφατα τις συζητήσεις με Ουγγαρία, Σερβία και πΓΔΜ για έναν νέο σιδηροδρομικό εμπορευματικό άξονα.
Επαναφέρουμε τη χώρα στο ρόλο του ενεργού «παίχτη» στις μεταφορές και γιατί όχι πρωταγωνιστή στα Βαλκάνια και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Μιας και αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά θέματα της επικαιρότητας, δε θα μπορούσα να παραλείψω ότι πολύ σύντομα θα πραγματοποιηθεί και η κύρωση της σύμβασης του Θριασίου Εμπορευματικού Κέντρου. Για το νέο Εμπορευματικό Κέντρο του Θριασίου αναμένεται να προσδώσει μεγάλη προστιθέμενη αξία στον τομέα των συνδυασμένων μεταφορών.
Ταυτόχρονα, θα συμβάλλει στην παροχή αναβαθμισμένων υπηρεσιών με παράλληλη μείωση του κόστους μεταφοράς. Γεγονός που αποτελεί βασικό παράγοντα για τη μείωση της τελικής αξίας των προϊόντων, με άμεση θετική επίπτωση στην ανταγωνιστικότητα της εθνικής οικονομίας και την αύξηση του ΑΕΠ, καθώς και στην ενίσχυση της απασχόλησης.
Παράλληλα, είναι σε εξέλιξη η προετοιμασία για το διαγωνισμό στο υπόλοιπο τμήμα του Θριασίου σχετικά με το φορέα διαχείρισης του Εμπορευματικού Κέντρου.
Σε εξέλιξη επίσης βρίσκεται και ο διαγωνισμός για το Εμπορευματικό Κέντρο της Θεσσαλονίκης στο Γκόνο και προωθείται το έργο της Σιδηροδρομικής Σύνδεσης του 6ου προβλήτα του Λιμένα Θεσσαλονίκης.
Ο σχεδιασμός του υπουργείου Μεταφορών προσανατολίζεται κυρίως στην προώθηση, τον εκσυγχρονισμό και την επέκταση του δικτύου μεταφορών. Επιπλέον περιλαμβάνει Εμπορευματικά Κέντρα σε Αλεξανδρούπολη, Βόλο, Λάρισα, Καβάλα, Ηγουμενίτσα και Πάτρα. Και αυτός ο σχεδιασμός μας φέρνει στο κομβικό σημείο ανάπτυξης.
Η διασύνδεση των λιμενικών υποδομών με τα υπόλοιπα μεταφορικά δίκτυα, ιδιαίτερα με το σιδηροδρομικό και οδικό δίκτυο, καθώς και η βέλτιστη ανάπτυξη της Εφοδιαστικής (των logistics) αποτελούν βασική μας προτεραιότητα και στρατηγικό μας στόχο.
Και για να τονίσω ακόμη μια φόρα την άρρηκτη σχέση και σύνδεση μεταξύ υπουργείου Μεταφορών και υπουργείου Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής οφείλω να αναφέρω ότι η ανάπτυξη των λιμένων συνέβαλε σημαντικά στην αύξηση του διερχόμενου εμπορευματικού φορτίου από την Ελλάδα. Αυτό άλλωστε είναι γνωστό με βάση και τα τελευταία στατιστικά στοιχεία.
Νομίζω, όμως, ότι έχει έρθει η ώρα να μεταβούμε σε επόμενο στάδιο και να αναπτύξουμε την αγορά παροχής υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας. Η αύξηση του transit φορτίου μέσω της Ελλάδας και η παροχή υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας μπορούν να γίνουν η κύρια δύναμη για την ανάπτυξη των logistics και να συμβάλλουν στην ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας.
Υπάρχουν ευκαιρίες οι οποίες μάλιστα είναι και ρεαλιστικές!
Για αυτό το λόγο είναι αναγκαία η άμεση μετάβαση από ένα μοντέλο κυρίως μεταφόρτωσης σε ένα μοντέλο που προσθέτει αξία στις διεθνείς εμπορευματικές ροές μέσω της Ελλάδας. Σε κάθε περίπτωση αποτελεί προτεραιότητά μας η αύξηση της διακίνησης διερχόμενων εμπορευμάτων. Η μεγάλη, όμως, πρόκληση για τη χώρα, την οικονομία και τις τοπικές κοινωνίες είναι η παροχή υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας.
Η εξυπηρέτηση των αναγκών των επιχειρήσεων της εφοδιαστικής αλυσίδας, εντός ή εκτός λιμένα ή σε συνδυασμό (διχωρικά), πρέπει να οργανώνεται με δομές και υποδομές Εμπορευματικών Κέντρων, όπου αυτό είναι τεχνικά εφικτό και βιώσιμο.
Μόνο μέσω της ανάπτυξης των λιμένων, της δημιουργίας εμπορευματικών κέντρων και της διασύνδεσής τους με τα υπόλοιπα δίκτυα μεταφοράς θα μπορέσει να γίνει η χώρα μας κόμβος διερχόμενων εμπορευμάτων και τόπος εκτέλεσης των υπηρεσιών (π.χ συναρμολόγηση). Τα αναφυόμενα οφέλη θα είναι πολλαπλά, τόσο για την οικονομία μας, όσο και για τις τοπικές κοινωνίες, καθώς θα δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας. Η Ελλάδα είναι πλέον ενεργός παίχτης και στις μεταφορές και θα παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο στα Βαλκάνια και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Σας ευχαριστώ.