Μια από τις πλέον εμβληματικές προαιρετικές επενδύσεις του master plan του ΟΛΠ ήταν η δημιουργία ενός σύγχρονου logistics center στην πρώην περιοχή του ΟΔΔΥ, έκτασης 80.000 m2.
Του Φώτη Φωτεινού
Η ΕΣΑΛ απέρριψε την επένδυση αυτή, υποστηρίζοντας ότι «δεν τεκμαίρεται η αναγκαιότητα υλοποίησης του έργου», προτάσσοντας την υλοποίηση του Θριασίου εμπορευματικού κέντρου.
Αντίθετη άποψη διατύπωσε η ΡΑΛ, η οποία υπογράμμισε ότι η εν λόγω επένδυση αφορά στην παροχή υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας σε έναν λιμένα.
Το αξιοσημείωτο είναι ότι το Θριάσιο εμπορευματικό κέντρο είναι υπό την διαχείριση της κοινοπραξίας ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ – Goldair. Με την Goldair, η Cosco έχει ανταγωνιστικά συμφέροντα στο σιδηρόδρομο και στα logistics.
Οι αιτίες που ΟΛΠ και Cosco επιθυμούν τη δημιουργία δικού τους logistics center
Στο εν λόγω logistics center, ΟΛΠ και Cosco σχεδίαζαν να κατασκευαστούν αποθήκες αρκετών χιλιάδων τ.μ., οι οποίες θα εξυπηρετούνταν από υπόγεια κλειστή οδική σύνδεση του εμπορικού λιμανιού με την περιοχή του ΟΔΔΥ, επεκτείνοντας χωροταξικά την ελεύθερη ζώνη.
Το έργο αυτό θα λειτουργούσε συμπληρωματικά στους χώρους logistics που διαθέτει ήδη ο ΟΛΠ, όπως τον σταθμό εμπορευματοκιβωτίων που στεγάζει την κόκκινη αποθήκη της θυγατρικής της Cosco, Piraeus Consolidation & Distribution Center (PCDC).
Με τα δύο κέντρα logistics, ο ΟΛΠ θα αποκτούσε πρόσθετο ζωτικό χώρο, ώστε να μπορεί να φιλοξενεί την αύξηση των φορτίων από τους προβλήτες Ι, ΙΙ και ΙΙΙ και το car terminal.
Το σκεπτικό της ΕΣΑΛ για την απόρριψη του logistics center του ΟΛΠ
Η ΕΣΑΛ απέρριψε τη δημιουργία του νέου logistics center του ΟΛΠ με το ακόλουθο σκεπτικό:
«Η ΕΣΑΛ απορρίπτει κατά πλειοψηφία την εν λόγω πρόσθετη επένδυση, καθώς δεν τεκμαίρεται η αναγκαιότητα υλοποίησης του έργου, δεδομένου ότι ανατρέπει τον Εθνικό Στρατηγικό Σχεδιασμό οργανωμένου δικτύου logistic centers, επιβαρύνοντας ταυτόχρονα άσκοπα την περιοχή, καθώς σε πολύ μικρή απόσταση χιλιομετρικά, στην περιοχή του Θριασίου, έχει δρομολογηθεί η υλοποίηση ενός Εμπορευματικού Κέντρου διεθνούς εμβέλειας, επένδυσης 200 εκ. Ευρώ, σε έκταση εμβαδού 588 στρεμμάτων με κατασκευή αποθηκών 235.000 τ.μ.
Το κέντρο αυτό δύναται να καλύψει τις αυξανόμενες ανάγκες του λιμανιού του Ν. Ικονίου, έχει ήδη συνδεθεί σιδηροδρομικά με γραμμή αποκλειστικής χρήσης, η οποία μπορεί να ηλεκτροδοτηθεί και μάλιστα με πολύ χαμηλό κόστος (16 εκ. Ευρώ).
Επιπλέον, επισημαίνεται ότι η μελέτη είναι ανακόλουθη ως προς τα αριθμητικά μεγέθη της συνολικής δομημένης επιφάνειας του προτεινόμενου κτιρίου.
Ενδεικτικά αναφέρεται ότι στη σελίδα 7-47 του τεύχους του Σταδίου Β αναφέρεται ότι η «χωρητικότητα» του κτιρίου είναι 45.800 τ.μ. σε αντίθεση με άλλα σημεία του Master Plan, όπου η επιφάνεια δόμησης ανέρχεται στις 60.000 τ.μ. (Πίνακας Παραρτήματος 2) ή 80.000 τ.μ. (Παράρτημα 4).
Η αντίθετη άποψη της ΡΑΛ
Ο εκπρόσωπος της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων μειοψήφησε, διατυπώνοντας την ακόλουθη άποψη:
«Η συγκεκριμένη επένδυση θα πρέπει να γίνει δεκτή, υπό την προϋπόθεση ότι θα τηρούνται οι υφιστάμενοι όροι δόμησης, διότι αφορά την παροχή υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας σε έναν λιμένα (περιλ. cross docking), με τις υφιστάμενες αποθήκες να είναι μικρές σε έκταση και πεπαλαιωμένες. Η επένδυση δε, αναμένεται να επιφέρει αύξηση των θέσεων εργασίας».