Καθώς ο όλος ο πλανήτης περιμένει την έγκριση των εμβολίων κατά του COVID-19, η παγκόσμια βιομηχανία μεταφορών προετοιμάζεται για να επιτύχει τον «υπέρτατο στόχο» του 2021, που δεν είναι άλλος από τη μεταφορά κατά μέσο όρο 271 εκατομμυρίων βαθιά κατεψυγμένων και ψυχόμενων δόσεων μηνιαίως του εμβολίου (9 εκατομμύρια δόσεις ημερησίως).
Μετάφραση – Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Σύμφωνα με έρευνα της ABI Research, προκύπτει ότι θα υπάρξουν τουλάχιστον 857 φορτηγά ελεγχόμενης θερμοκρασίας που θα φεύγουν από τις εγκαταστάσεις παραγωγής ή τα κέντρα διανομής των Pfizer και Moderna κάθε μήνα.
Επίσης, εάν η AstraZeneca λάβει έγκριση, οι αριθμοί αυτοί θα αυξηθούν σημαντικά. Η διανομή και η παράδοση θα συνεχίσουν να αυξάνονται και τα πράγματα θα γίνουν πιο περίπλοκα όταν έρθει η ώρα της παροχής εμβολίων σε μεγάλες αστικές και προαστιακές περιοχές.
Τι θα συμβεί το 2021: Αμόκ με την κατάψυξη εμβολίων
«Οι πρώτοι υποψήφιοι εμβολίων απαιτούν εξαιρετικά χαμηλές θερμοκρασίες, έως -70 βαθμούς Κελσίου (-94 F). Αυτό επηρεάζεται από την έλλειψη επαρκών αποθηκευτικών χώρων για αυτούς τους νέους τύπους εμβολίων Messenger RNA (mRNA).
Τα containers για την αποθήκευση και την μεταφορά τους δεν είναι ευρέως διαθέσιμα και δεν συμβαδίζουν με αυτά των κοινών εμβολίων, ενώ απαιτείται συνεχής έλεγχος θερμοκρασίας από το εργοστάσιο έως τα τελικά σημεία εμβολιασμού.
Σύμφωνα με τα έως τώρα δεδομένα, οι άνθρωποι θα χρειαστούν δύο εμβόλια από τον ίδιο κατασκευαστή εντός 21-28 ημερών. Αυτό ισοδυναμεί με τουλάχιστον 662 εκατομμύρια δόσεις στις ΗΠΑ και περίπου 1,5 δισεκατομμύριο σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση», εξήγησε η Susan Beardslee, Freight Transportation και Logistics Principal Analyst στην ABI Research.
Μέχρι σήμερα, ένα μεγάλο μέρος της προσοχής ήταν στραμμένο στα αποθηκευτικά κέντρα και την αεροπορική μεταφορά του εμβολίου. Ωστόσο, αυτό που επίσης χρήζει της δέουσας προσοχής είναι η ανάγκη απρόσκοπτης παρακολούθησης της θερμοκρασίας του εμβολίου και της παροχής ειδοποιήσεων για φορτία εκτός προδιαγραφών.
Αυτό περιλαμβάνει αναβαθμισμένο λογισμικό, επαρκείς δυνατότητες υπολογισμού και αισθητήρων κατά μήκος της αλυσίδας εφοδιασμού, καθώς και τη συνεργασία δημόσιων και ιδιωτικών φορέων με πολλαπλούς τρόπους ακόμη και πιθανών ανταγωνιστών.
Τι δεν θα συμβεί το 2021: Η παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα δεν θα επιστρέψει στο πρότερο καθεστώς
Όταν έφτασε ο COVID-19, οι τάσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα ήταν είτε στα αρχικά στάδια υλοποίησης είτε είχαν προγραμματιστεί (σε 5 χρόνια από τώρα).
Οι επιχειρήσεις παρόλο που δεν ήταν διατεθειμένες να στραφούν γρήγορα στην ψηφιοποίηση, την αυτοματοποίηση και στις ανέπαφες λειτουργίες προσπάθησαν να ανταποκριθούν.
Αρκετές συνειδητοποίησαν τις πολυπλοκότητες στην εφοδιαστική τους λειτουργία, τις δυνατότητες του εργατικού τους δυναμικού, τα δίκτυα διανομής και τους περιορισμούς των τρόπων μεταφοράς έως τους προμηθευτές πρώτων υλών.
Ταυτόχρονα, η υιοθέτηση ψηφιακών και ανέπαφων ή σχεδόν ανέπαφων συμπεριφορών αυξήθηκε εκθετικά, για να καταστεί απαραίτητη το 2020.
Ένας τομέας που χρήζει προσοχής είναι η γεωγραφική αναδιάρθρωση των εφοδιαστικών αλυσίδων, η οποία αποτελεί μια μακροπρόθεσμη στρατηγική.
Οι επενδύσεις και οι συνεργασίες πολλαπλασιάζονται από το Βιετνάμ και την Ινδία στο Μεξικό και παραπέρα. Ωστόσο, πέρα από τα γραφεία πωλήσεων, παραμένουν πολλά ζητήματα, συμπεριλαμβανομένου του ρυθμιστικού πλαισίου, των υποδομών και των δεξιοτήτων/μισθών των εργαζομένων σχετικά με την ανάγκη ενός εκτεταμένου οικοσυστήματος, το οποίο αναπτύχθηκε στην Κίνα τα τελευταία 10-20 χρόνια.
Είναι σημαντικό να ληφθεί υπόψη η γεωγραφική ποικιλομορφία, η οποία πιθανότατα θα αναδιαμορφώσει πολλές εφοδιαστικές αλυσίδες κατά την υπόλοιπη δεκαετία.
Σύμφωνα με την ABI Research, η αύξηση του ηλεκτρονικού εμπορίου στις ΗΠΑ εκτιμάται ότι θα είναι -44% το 2020. Οι προσδοκίες των καταναλωτών αυξάνονται όσον αφορά τη γρήγορη παράδοση, την ποικιλία στις επιλογές παράδοσης και τη δωρεάν αποστολή.
Αυτές οι αλλαγές περιλαμβάνουν περισσότερες επιλογές στο κομμάτι της παραλαβής επί του πεζοδρομίου και του Online Pay in Store (BOPIS), καθώς και στις last–mile παραδόσεις.
Απαραίτητη κρίνεται η διείσδυση των αυτόματων οδηγούμενων οχημάτων (AGV), τα οποία θα συνεχίσουν να δίνουν επιλογές για χαμηλότερο κόστος, λιγότερες επαφές εντός/εκτός της αποθήκης και μεγαλύτερες επιλογές στους καταναλωτές.
Τέλος, ακόμη και οι τελευταίες εκτιμήσεις στο παγκόσμιο ΑΕΠ προβλέπουν βραδύτερη επιστροφή στα επίπεδα ανάπτυξης πριν από την πανδημία του κορωνοϊού, απαιτώντας χρόνο για την επαναφορά ολόκληρων βιομηχανιών/κλάδων που έχουν αποδεκατιστεί.
Ορισμένες αεροπορικές εταιρείες δεν αναμένουν να επιστρέψουν στα προηγούμενα επίπεδα πριν από το 2024, ενώ ένας ιστορικός αριθμός λιανοπωλητών και εστιατορίων θα κλείσει οριστικά.
Όπως εξήγησε η Beardslee «παρόλο που η μεταφορά αγαθών έχει σημειώσει μια πολλά υποσχόμενη ανάκαμψη από την άνοιξη, συνεχίζονται οι πτωτικές τάσεις, λόγω είτε έλλειψης οδηγών (πίσω στα επίπεδα του 2018), είτε λόγω έλλειψης εμπορευματοκιβωτίων και χρεοκοπιών μεταφορέων εξαιτίας του αυξημένου κόστους ασφάλισης και των χαμηλότερων κερδών.
Η περαιτέρω ψηφιοποίηση και η ενοποίηση συστημάτων θα προσφέρει μεγαλύτερη ορατότητα, ευελιξία και ROI στους συμμετέχοντες στην εφοδιαστική αλυσίδα που θα βελτιώσουν τις οικονομικές επιδόσεις, ωστόσο πιθανότατα μετά το 2021 σε ευρύτερη κλίμακα».