Η ανάπτυξη συνδυασμένων μεταφορών και εφοδιαστικής αλυσίδας, με έμφαση στην παροχή υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας, μπορούν να καταστήσουν τη χώρα μας ένα διεθνές hub συνδυασμένων μεταφορών για την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, είπε κατά την ομιλία του στο 22ο Πανελλήνιο Συνέδριο Logistics, ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Μεταφορών, Θάνος Βούρδας, συμπληρώνοντας ότι σε κάθε περίπτωση πρέπει να επενδύσουμε στις μεταφορές του μέλλοντος.
Σύμφωνα με τον ίδιο, τα τελευταία χρόνια υλοποιείται στη χώρα μας «ένα μακρόπνοο επενδυτικό πρόγραμμα με βασικούς άξονες πολιτικής αφενός την αναβάθμιση και επέκταση της υφισταμένης υποδομής όλων των μέσων μεταφοράς και αφετέρου την προώθηση των συνδυασμένων και διατροπικών μεταφορών.
Η γεωγραφική θέση της χώρας μας, ως σταυροδρόμι τριών ηπείρων, καθιστά την Ελλάδα ως έναν key player στον τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Χρόνο με το χρόνο η χώρα μας αποτελεί ολοένα και πιο σημαντικό κόμβο για τις εμπορευματικές μεταφορές μεταξύ της Ευρώπης, της Ασίας και της Αφρικής».
Ο κ. Βούρδας τόνισε ότι τόσο το γεωγραφικό πλεονέκτημα όσο και η εφαρμογή της ευρωπαϊκής και εθνικής νομοθεσίας στον τομέα των υποδομών και των μεταφορών, μπορούν να συμβάλουν καθοριστικά στη σταδιακή ανάδειξη της Ελλάδας σε διαμετακομιστικό κέντρο πανευρωπαϊκής εμβέλειας, παρέχοντας σημαντική ώθηση στις υπηρεσίες εμπορευματικών μεταφορών, συμπεριλαμβανομένων των συνδυασμένων και διατροπικών μεταφορών.
Σύμφωνα με τον ίδιο, στόχος του υπουργείου είναι «η ασφαλής μεταφορά και η προώθηση της συνδυασμένης μεταφοράς. Λιμάνι-τραίνο-δρόμος-αεροδρόμιο».
Ειδικότερα, για τον τομέα των συνδυασμένων και διατροπικών μεταφορών, εκτός από τα σημαντικά έργα αναβάθμισης και επέκτασης των δικτύων, ο κ. Βούρδας κατέδειξε τα Εμπορευματικά Κέντρα, ως κρίσιμες υποδομές, που αποτελούν σημαντική προϋπόθεση για τον εξορθολογισμό των λειτουργιών και δράσεων των Logistics.
Όπως είπε, «η ύπαρξη εκσυγχρονισμένων Εμπορευματικών Κέντρων σε μία χώρα προσελκύουν κίνηση για συνδυασμένες μεταφορές και προάγουν τη διαλειτουργικότητα σε περισσότερα τους ενός δικτύων μεταφοράς».
Παράλληλα, αναγνώρισε την αναγκαιότητα για έργα αύξησης των διακινούμενων φορτίων, καθώς όπως είπε «τα πλεονεκτήματα του σιδηροδρόμου προϋποθέτουν την ανάγκη μετακίνησης μεγαλύτερων όγκων εμπορευμάτων σε σχέση με τις οδικές και θαλάσσιες μεταφορές.
Μεγάλο μέρος των διακινούμενων φορτίων του άξονα Ανατολής – Δύσης, σήμερα περνάνε μέσω του Πειραιά. Λιμάνι το οποίο τα τελευταία έτη έχει καταφέρει να καταταχθεί σε ένα λιμάνι μεταξύ των 10 μεγαλύτερων ευρωπαϊκών λιμένων.
Φυσικά και τα υπόλοιπα λιμάνια μπορούν να μετατραπούν σε ισχυρούς περιφερειακούς κόμβους της εφοδιαστικής αλυσίδας».
Αναφερόμενος στη σύνδεση λιμένων και σιδηροδρομικού δικτύου, ο γ.γ. του υπουργείου είπε ότι ο Πειραιάς και τα υπόλοιπα λιμάνια αποτελούν αφετηρίες για τις συνδυασμένες μεταφορές προς την Ευρωπαϊκή ενδοχώρα, και ευκαιρίες για την αξιοποίηση εργαλείων όπως τα «blocktrains» συμβάλλοντας στην ανάκαμψη και ανάπτυξη της εθνικής οικονομίας.
Ο ίδιος έκανε λόγο στην πρόσφατη υπογραφή συμφωνίας ανάμεσα σε ΟΣΕ και Pearl, τονίζοντας ότι «πλέον εμπορευματικά δρομολόγια θα εκτελούν τρεις εταιρείες ανοίγοντας κι άλλο την αγορά εμπορευματικών σιδηροδρομικών μεταφορών. Το άνοιγμα αυτής της αγοράς, αυξάνει τον ανταγωνισμό ενώ μελλοντικά θα συμβάλλει στη βελτίωση της παρεχόμενης υπηρεσίας».
Σύμφωνα με τον ίδιο, η δημιουργία των προϋποθέσεων ανάπτυξης των εμπορευματικών σιδηροδρομικών μεταφορών, εξαρτάται άμεσα από την εξέλιξη της εφοδιαστικής αλυσίδας, τις υφιστάμενες υποδομές και την πολιτική αξιοποίησης συγχρόνων και καινοτόμων εργαλείων όπως είναι και τα “blocktrains”.
Καταλήγοντας δήλωσε ότι η αύξηση του transit φορτίου μέσω της Ελλάδας και η παροχή υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας μπορούν να γίνουν η κύρια δύναμη για την ανάπτυξη των logistics και να συμβάλλουν στην ανάκαμψη της εγχώριας οικονομίας».