Τα αποτελέσματα μελέτης για τις βιώσιμες μεταφορικές συνδέσεις μεταξύ Ευρώπης και Κεντρικής Ασίας, στο πλαίσιο της στρατηγικής Global Gateway, δημοσίευσε η Κομισιόν.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Η μελέτη, που διεξήχθη από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης και χρηματοδοτήθηκε από την ΕΕ, προσδιορίζει ένα δίκτυο με τις πιο βιώσιμες μεταφορικές συνδέσεις και επενδυτικές ευκαιρίες για τις πέντε χώρες της Κεντρικής Ασίας (Καζακστάν, Κιργιστάν, Τατζικιστάν, Τουρκμενιστάν, Ουζμπεκιστάν) ώστε να μεγιστοποιήσουν το βιώσιμο οικονομικό δυναμικό τους συνδεόμενες καλύτερα μεταξύ τους αλλά και με την Ευρώπη (TEN-T).
Σύμφωνα με την Επίτροπο της Κομισιόν αρμόδια για τις μεταφορές, Αντίνα Βαλεάν, «Αυτή η μελέτη έχει αποκτήσει σημαντική γεωπολιτική σημασία υπό το πρίσμα της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία. Η συνεκτική προσέγγιση του διαδρόμου μεταφορών θα συμβάλει στην ανταγωνιστικότητα, την οικονομική ελκυστικότητα και τη λειτουργική αποτελεσματικότητα των δικτύων μεταφορών στην Κεντρική Ασία.
Τα αποτελέσματα περιλαμβάνουν συγκεκριμένες συστάσεις όσον αφορά τόσο σε ζητήματα υποδομής όσο και σε συνδεσιμότητας – εάν υλοποιηθούν όλα αυτές οι προτεινόμενες δράσεις και τα έργα, το κεντρικό δίκτυο της Κασπίας θα μπορούσε να εξασφαλίσει προβλέψιμο χρόνο διέλευσης 13 ημερών. Ανυπομονώ να φέρω την Ευρώπη και την Κεντρική Ασία πιο κοντά μέσω βιώσιμων μεταφορικών συνδέσεων».
Παράλληλα με τις 33 συγκεκριμένες και ιεραρχημένες επενδυτικές ανάγκες σε “στοιβαρές” υποδομές σε όλη την περιοχή (σχετικές με τον εκσυγχρονισμό/ανακατασκευή υφιστάμενων σιδηροδρόμων/οδικών αρτηριών, πρόσθετες σιδηροδρομικές/οδικές συνδέσεις, επέκταση στόλου, επέκταση λιμενικής χωρητικότητας, τροχαίο υλικό, κέντρα logistics, αποθήκευση κ.λπ.), η μελέτη προτείνει επίσης 7 συντονισμένες δράσεις για μέτρα ήπιας συνδεσιμότητας (διευκόλυνση εμπορίου, ρυθμιστικά μέτρα, ψηφιοποίηση, εναρμόνιση δασμών, τελωνειακές διαδικασίες, συνοριακοί έλεγχοι, διαλειτουργικότητα, απελευθέρωση αγορών κ.ά.).
Οι συστάσεις περιλαμβάνουν τη δημιουργία ενός επίσημου ιδρύματος διαχείρισης διαδρόμων, την ψηφιοποίηση των εγγράφων μεταφοράς, την ενίσχυση του paperless διασυνοριακού εμπορίου, την αύξηση της διαλειτουργικότητας, την απελευθέρωση της αγοράς και τον συντονισμένο καθορισμό των τιμών.
Όλα τα παραπάνω, σύμφωνα με την Κομισιόν και την μελέτη, «είναι συγκεκριμένες, εφαρμόσιμες και ρεαλιστικές ενέργειες που μπορούν να συμβάλουν στη βιωσιμότητα, την ανταγωνιστικότητα, την οικονομική ελκυστικότητα και τη λειτουργική αποτελεσματικότητα των μεταφορών στην Κεντρική Ασία».
Να σημειωθεί ότι, η μελέτη, τα βασικά ευρήματα της οποίας παρουσιάστηκαν στο 2ο Οικονομικό Φόρουμ ΕΕ-Κεντρικής Ασίας, στις 19 Μαΐου, στο Αλμάτι του Καζακστάν.
Παράλληλα, θα οδηγήσει σε μια σειρά λεπτομερών διαβουλεύσεων με τα ενδιαφερόμενα μέρη το φθινόπωρο του 2023 και σε ένα επενδυτικό forum στις αρχές του 2024 για να διασφαλιστεί ότι θα υπάρξει συγκεκριμένη συνέχεια στα έργα που προσδιορίζονται στη μελέτη.