Βαθιά το χέρι στην τσέπη βάζουν οι μεταφορικές επιχειρήσεις την τελευταία δεκαετία, καθώς οι δαπάνες για μισθούς, εξοπλισμό και υπηρεσίες αυξήθηκαν κατά 40%.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Σύμφωνα με το πρόσφατο IRU Intelligence Briefing, οι συνολικές δαπάνες στο κομμάτι της μισθοδοσίας (μισθοί, μπόνους και επιδόματα συμπεριλαμβανομένων) στις οδικές εμπορευματικές μεταφορές αυξήθηκαν κατά περίπου 49% τα τελευταία 10 χρόνια.
Αυτή η, διόλου ευκαταφρόνητη, άνοδος είναι συνδυασμός της αύξησης κατά 27% του αριθμού των ατόμων που εργάζονται στον κλάδο και του ρυθμού που αυξάνονται οι μισθοί.
Όπως επισημαίνεται, κατά μέσο όρο, οι μισθοί που λαμβάνουν οι εργαζόμενοι του κλάδου αυξήθηκαν κατά 18% την περίοδο μεταξύ 2013 (16.940 ευρώ) και 2021 (20.130 ευρώ), ωστόσο παρατηρούνται σημαντικές αποκλείσεις αναφορικά με το ύψους τους μεταξύ των χωρών της ΕΕ.
Στον αντίποδα, η αύξηση δαπανών για περιουσιακά στοιχεία (όπως νέα οχήματα) και υπηρεσίες ήταν μικρότερης κλίμακας από αυτή των μισθών (37% και 49%, αντίστοιχα).
Σε εθνικό επίπεδο, οι επιχειρήσεις οδικών εμπορευματικών μεταφορών σε Βέλγιο, Δανία, Λουξεμβούργο και Κάτω Χώρες «πρωταγωνιστούν» στο κομμάτι των επενδύσεων.
«Πονοκέφαλος» η ενέργεια
Σε «πονοκέφαλο» για τις επιχειρήσεις του κλάδου τόσο στις επιβατικές, όσο και στις εμπορευματικές οδικές μεταφορές έχει εξελιχθεί το ενεργειακό κόστος. Οι δαπάνες για καύσιμα είναι ιδιαίτερα αυξημένες σε όλες τις χώρες την τελευταία 10ετία, με περιστασιακές μειώσεις όπως λόγου χάριν κατά τη διάρκεια της πανδημίας του Covid-19.
Κατά την IRU, οι δαπάνες για καύσιμα εκτιμάται ότι θα συνεχίσουν να αυξάνονται, εξαιτίας του αντίκτυπου του ρωσο-ουκρανικού πολέμου στην αγορά ενέργειας.
Καταλήγοντας, σημειώνεται ότι, συνδυαστικά, μισθολογικό κόστος (περίπου 35%) – επενδύσεις σε εξοπλισμό (περίπου 28%) – ενεργειακό κόστος (περίπου 24%) αποτελούν το 87% του κόστους των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των οδικών εμπορευματικών μεταφορών.