Το μέγεθος της ζημίας που προκλήθηκε από τις διαταραχές της εφοδιαστικής αλυσίδας αποκαλύφθηκε σε νέα έκθεση του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου (ΔΝΤ).
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Το ΔΝΤ υποστήριξε ότι προβλήματα, κυρίως στο θαλάσσιο εμπόριο, μείωσαν κατά 0,5 – 1,0 ποσοστιαία μονάδα την παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη, προσθέτοντας περίπου 1,0 ποσοστιαία μονάδα στον «πυρήνα» του πληθωρισμού.
Στην τελευταία έκθεση World Economic Outlook, το ΔΝΤ ανέφερε ότι οι διαταραχές στην εφοδιαστική, που προκαλούνται σε μεγάλο βαθμό από την πανδημία COVID 19 και που χαρακτηρίζονται από υψηλή ζήτηση για καταναλωτικά αγαθά, συμφόρηση στα λιμάνια, περιορισμένη ικανότητα ναυτιλιακών γραμμών και έλλειψη φορτηγών, είχαν αρνητικές επιπτώσεις στο παγκόσμιο ακαθάριστο εγχώριο προϊόν (ΑΕΠ).
«Η στροφή προς την κατανάλωση αγαθών, ιδιαίτερα στις προηγμένες οικονομίες, υπερφόρτωσε τα παγκόσμια δίκτυα εφοδιαστικής αλυσίδας κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Αυτό το πρόβλημα επιδεινώθηκε από τα εμπόδια που σχετίζονται με την πανδημία στις μεταφορές και τη στελέχωση, καθώς και από την εγγενώς εύθραυστη φύση των υλικοτεχνικών υλικών και των λιτών αποθεμάτων», υπογράμμισε το ΔΝΤ.
Το ΔΝΤ προβλέπει ότι, το 2022, οι διαταραχές της εφοδιαστικής αλυσίδας είναι βέβαιο ότι θα αμβλυνθούν, επειδή η ζήτηση είναι πιθανό να επιστρέψει στις υπηρεσίες.
Ωστόσο, θα συνεχίσουν να αιωρούνται αμφιβολίες πάνω από την παγκόσμια οικονομία.
Η ανάπτυξη αναμένεται να μετριαστεί από 5,9% το 2021, σε 4,4% το 2022 και να επιβραδυνθεί περαιτέρω στο 3,8% το 2023.
Αν και οι ανισορροπίες προσφοράς – ζήτησης αναμένεται να υποχωρήσουν κατά τη διάρκεια του τρέχοντος έτους, ενέχουν κινδύνους για την παγκόσμια οικονομία υποκινώντας υψηλότερες τιμές, αφού η παραλλαγή Omicron αναγκάζει τις χώρες να επιβάλουν, εκ νέου, περιορισμούς κινητικότητας.
Ενώ οι δυσλειτουργικές παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού αφήνουν τις οικονομίες λιγότερο ικανές να προσαρμοστούν σε μια πιθανή αναζωπύρωση της πανδημίας, καθώς τα – υπό συμφόρηση – λιμάνια εμποδίζουν τη ροή των αγαθών, η μετάλλαξη Omicron μπορεί να περιορίσει περαιτέρω την αποτελεσματικότητα των λιμένων, προσθέτοντας προβλήματα στη ναυτιλία, τονίζεται – μεταξύ άλλων – στην έκθεση.
Το ΔΝΤ προβλέπει ότι ο πληθωρισμός θα παραμείνει υψηλότερος βραχυπρόθεσμα, κατά μέσο όρο 3,9% στις προηγμένες οικονομίες και 5,9% στις αναδυόμενες και αναπτυσσόμενες οικονομίες φέτος, ενώ αναμένεται να υποχωρήσει το 2023.