Παρά το γεγονός ότι οι εμπορευματικές μεταφορές στην Ελλάδα αναπτύσσονται με γοργούς ρυθμούς, ωστόσο παρατηρούνται σημαντικές προκλήσεις για τη μελλοντική ανάπτυξη του κλάδου, όπως τονίζεται στην 4η Πανελλήνια Έρευνα της Ελληνικής Εταιρείας Logistics (ΕΕL), που παρουσιάστηκε στο 22ο Πανελλήνιο Συνέδριο.
Ειδικότερα, οι περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες έχουν περιορίσει δραστικά την κυκλοφορία φορτηγών αυτοκινήτων παλαιάς τεχνολογίας, μέσω απαγορεύσεων ή οικονομικών επιβαρύνσεων (ΣΕΑΑ, 2018).
Το γεγονός αυτό δυσχεραίνει τις ελληνικές διεθνείς οδικές μεταφορές, δεδομένου ότι η πλειοψηφία του ελληνικού στόχου οχημάτων απαρτίζεται από μεγάλης ηλικίας φορτηγά οχήματα.
Η αγορά των οδικών εμπορευματικών μεταφορών είναι κατακερματισμένη. Η πλειονότητα του κλάδου αποτελείται από μικρές επιχειρήσεις, με αποτέλεσμα σημαντικούς περιορισμούς στα διαθέσιμα κεφάλαια για επενδύσεις.
Σημειώνεται ότι το 2015 ο δείκτης επιχειρηματικών επενδύσεων στον κλάδο των οδικών εμπορευματικών μεταφορών ανήλθε σε μόλις 9,7%, την ώρα που σε άλλες χώρες, όπως π.χ. στη Βουλγαρία και τη Ρουμανία ξεπερνά το 60% (Eurostat, 2017).
Οι μικρές αποστάσεις μεταξύ των αστικών κέντρων στην Ελλάδα καθιστούν τις σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές λιγότερο ανταγωνιστικές, από άποψη κόστους και χρόνου, δεδομένου του σημαντικού επιπρόσθετου χρόνου (και κόστους) που σχετίζονται με το πρώτο και το τελευταίο μίλι (π.χ. φόρτωση/εκφόρτωση στους τερματικούς σταθμούς).
Ο χρόνος και το κόστος αυτό κατανέμονται περισσότερο ισομερώς στις μεσαίες και τις μεγάλες αποστάσεις (Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο, 2016).
Παράλληλα, ο Εμπορευματικός Σταθμός του Θριασίου δεν διαθέτει, ακόμα, το επιχειρηματικό μοντέλο, ώστε να υποστηρίξει σημαντικές διεθνείς ροές, γεγονός το οποίο δυσχεραίνει το σιδηροδρομικό έργο.
Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ) εξυπηρετεί σχετικά περιορισμένες διεθνείς εμπορευματικές ροές, ενώ η πλειονότητα των εμπορευματικών μεταφορών εκτελείται με επιβατικά αεροσκάφη (τα εμπορεύματα μεταφέρονται μαζί με τις αποσκευές των επιβατών).
Επιπλέον, κατά τη διάρκεια του χειμώνα, η αεροπορική κίνηση προς την Άπω Ανατολή, καθώς και τις ΗΠΑ γίνεται μέσω ενδιάμεσων αεροδρομίων, με αποτέλεσμα να αυξάνονται οι χρόνοι αποστολής.
Τέλος, ο λιμένας του Πειραιά έχει αναπτυχθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια, καθώς έχει επιλεγεί ως διαμετακομιστικό κέντρο μεταφόρτωσης εμπορευματοκιβωτίων από μεγάλες συμμαχίες ναυτιλιακών εταιρειών τακτικών γραμμών (Ocean Alliance και The Alliance).
Ωστόσο, οι αποστάσεις από την ενδοχώρα έως τις μεγάλες αγορές είναι αρκετά μεγάλες, περιορίζοντας την ανταγωνιστικότητα σε κόστος, μέσω των υφισταμένων δικτύων.