Οι προοπτικές ανάπτυξης των ελληνικών logistics και εμπορευματικών μεταφορών και συνεπακόλουθα οι παθογένειες τους αναδείχτηκαν κατά τις εργασίες του 24ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Εφοδιαστικής Αλυσίδας της Ελληνικής Εταιρείας Logistics (EEL), στο οποίο – μεταξύ άλλων – χορηγός επικοινωνίας ήταν το metaforespress.gr.
Του Φώτη Φωτεινού
Οι ομιλητές αναφέρθηκαν εκτενώς στις παρεμβάσεις που χρειάζονται στον νόμο 4302/2014, στην ανάγκη προέλευσης εμπορευματικών ροών και παροχής υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας στο διερχόμενο φορτίο, στη βελτίωση των συνδέσεων λιμένων και σιδηροδρόμου και στην έντονη ζήτηση για τη δημιουργία μεγαλύτερων και ποιοτικότερων αποθηκών.
Από την πλευρά του, ο υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης σχολίασε ότι «θα υπάρξει άνοδος των logistics στην Ελλάδα», τονίζοντας ότι το υπουργείο εργάζεται για τη διοικητική επίλυση προβλημάτων του κλάδου.
Αντίστοιχα, ο υφυπουργός Μεταφορών Μιχάλης Παπαδόπουλος υπογράμμισε ότι, λόγω της γεωστρατηγικής θέσης, η Ελλάδα μπορεί να αποτελέσει διαμετακομιστικό κέντρο διεθνούς εμβέλειας και ότι «οφείλουμε να διατηρήσουμε και να ενισχύσουμε τον ρόλο της», υπερθεματίζοντας τη σημασία της σύνδεσης λιμένων και σιδηροδρόμου.
Ο Γ.Γ. Λιμένων Ευάγγελος Κυριαζόπουλος σχολίασε, μεταξύ άλλων, ότι «στην εφοδιαστική αλυσίδα συντελούνται συγκλονιστικές αλλαγές», ενώ αναφέρθηκε και στην πορεία ιδιωτικοποίησης των περιφερειακών λιμένων, υπό το πρίσμα της ενίσχυσης των συνδυασμένων μεταφορών.
Όπως υπογράμμισαν αρκετοί ομιλητές, στον τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας, οι διαταραχές που έχουν επέλθει από την πανδημία του κορωνοϊού, καθώς και από τον ρωσο -ουκρανικό πόλεμο, έχουν αυξήσει σημαντικά το λειτουργικό κόστος και την πολυπλοκότητα των επιχειρήσεων.
«Δεν είναι άλλωστε τυχαίο, ότι ένα μεγάλο μέρος των εταιριών, προσπαθώντας να διαχειριστεί όλη αυτή τη μεταβλητότητα στις αγορές, έχει ήδη εκπονήσει πλάνα επιχειρηματικής συνέχειας, υιοθετώντας δράσεις για την αύξηση της ευελιξίας και της ανθεκτικότητάς τους.
Τέτοιες δράσεις για παράδειγμα σχετίζονται με αποφάσεις επιχειρήσεων να διατηρούν μεγαλύτερο ύψος αποθέματος σε σχέση με την προ – πανδημίας περίοδο, αποσκοπώντας στην απρόσκοπτη εξυπηρέτηση των πελατών τους.
Ειδικότερα, οι επιχειρήσεις αναφέρουν σε πολλαπλές έρευνες, πως εκτός από το απόθεμα έχουν μεταβάλει και το μείγμα των προμηθευτών τους (προκρίνουν συνεργασίες με τοπικούς προμηθευτές και με προμηθευτές που βρίσκονται σε εγγύτητα), ώστε να διαφυλάξουν την απρόσκοπτη ροή των πρώτων υλών, καθώς και των ημι-έτοιμων και έτοιμων προϊόντων», ανέφερε, μεταξύ άλλων, στην τοποθέτησή του ο Πρόεδρος της EEL, Βασίλης Ζεϊμπέκης.
Τα βήματα για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της Ελλάδας στα logistics, σύμφωνα με την EEL
Σχετικά με την Ελλάδα και την ανταγωνιστικότητά της στα logistics, κατά τη διάρκεια του συνεδρίου επισημάνθηκε ότι, παρά τις δυσκολίες και τις όποιες παθογένειες, η Ελλάδα μπορεί να προσελκύσει διεθνείς εμπορευματικές ροές από/προς την Ν.Α και την Κεντρική Ευρώπη. Σύμφωνα με την EEL, τα βήματα που χρειάζεται να ακολουθηθούν είναι τα ακόλουθα:
-Εκσυγχρονισμός του νομοθετικού πλαισίου που επηρεάζει τα logistics: Θεωρείται ιδιαίτερα σημαντικό να ολοκληρωθεί η επικαιροποίηση του ν. 4302/2014 περί εφοδιαστικής, με στόχο, κυρίως, την περαιτέρω απλοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης των Κέντρων Αποθήκευσης και Διανομής.
-Προσέλκυση εμπορευματικών ροών και παροχής υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας στο διερχόμενο φορτίο: Οι επιμέρους δράσεις περιλαμβάνουν: α) Αξιοποίηση των αποτελεσμάτων της μελέτης της World Bank, η οποία έχει ήδη παρουσιάσει ευρήματα από τα πρώτα παραδοτέα της μελέτης, β) Διευκόλυνση των εμπορευματικών μεταφορών μέσω διασυνοριακών συμφωνιών με χώρες Δυτικών Βαλκανίων για τις ροές προς Κεντρική Ευρώπη, καθώς και με την Τουρκία, γ) Μελέτη για τη διερεύνηση δυνατότητας πλήρους εκτελωνισμού εν πλω και δ) Διασύνδεση της προσέλκυσης φορτίων με εταιρείες στην Ελλάδα για παροχή υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας όπως π.χ. ελαφρά συναρμολόγηση.
-«Δημιουργία του Εθνικού Παρατηρητηρίου Logistics», με στόχο τη συλλογή πρωτογενών δεδομένων και πληροφοριών που αφορούν τις εμπορευματικές ροές της Ελλάδας, στοιχεία για τους αποθηκευτικούς χώρους, δείκτες logistics, δείκτες αειφορίας, όπως π.χ. τον υπολογισμό του ανθρακικού αποτυπώματος από τις εμπορευματικές μεταφορές.
-Δημιουργία «επιχειρηματικών πάρκων εφοδιαστικής εθνικής εμβέλειας»: Οι επιμέρους δράσεις περιλαμβάνουν: α) έναρξη λειτουργίας του Εμπορευματικού Κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο, β) επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού για τη διαχείριση, αξιοποίηση και εμπορική εκμετάλλευση του Εμπορευματικού Σιδηροδρομικού Σταθμού και Σταθμού Διαλογής (Θριάσιο ΙΙ), γ) Διαγωνισμός για τη δημιουργία Εμπορευματικού Κέντρου στο τέως Στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη και δ) Μελέτη για τη διερεύνηση δημιουργίας κέντρου Agrologistics στο Επιχειρηματικό Πάρκο Εθνικής Εμβέλειας στην Λάρισα.
-Βιώσιμη ανάπτυξη της εφοδιαστικής στην Ελλάδα: Οι επιμέρους δράσεις περιλαμβάνουν: α) τον υπολογισμό και την καταγραφή του ανθρακικού αποτυπώματος από εταιρίες με in-house logistics και από εταιρίες που παρέχουν υπηρεσίες logistics, β) Διερεύνηση της απλοποίησης και δημιουργίας κινήτρων για εγκατάσταση Φ/Β στις στέγες των Κέντρων Αποθήκευσης και Διανομής, γ) Κίνητρα για κατασκευή «πράσινων/αειφόρων» αποθηκευτικών χώρων και κτηρίων βάση διεθνών προτύπων αειφορίας, δ) Δημιουργία πλατφόρμας καταγραφής περιβαλλοντικών επιδόσεων.
-Ενίσχυση των εταιρειών για την αντικατάσταση του υπάρχοντος γερασμένου στόλου φορτηγών οχημάτων: Οι επιμέρους δράσεις περιλαμβάνουν: α) Διερεύνηση χρονικής αναβολής ορίων ηλεκτροκίνησης και να υπάρξουν ενδιάμεσες τεχνολογικές φιλικές προς το περιβάλλον λύσεις όπως CNG (που υπάρχει σήμερα σαν δυνατότητα), LNG, bio CNG, bio LNG και αργότερα πράσινου υδρογόνου, β) Εξαίρεση οχημάτων φιλικών προς το περιβάλλον από τα οδικά τέλη, γ) Φορολογικά κίνητρα για την αγορά οχημάτων φιλικών προς το περιβάλλον, δ) Θέσπιση εξειδικευμένων προγραμμάτων επαγγελματικής εκπαίδευσης για νέους οδηγούς συμπεριλαμβανόμενων και της ανάπτυξης ψηφιακών δεξιοτήτων.
-Ωρίμανση και υλοποίηση του έργου Μεταφοράς Πρακτορείων Εθνικών μεταφορών από τον Ελαιώνα στον Δήμο Φυλής, κάτι το οποίο ίσως συντελεστεί έως το 2025.
-«Δημιουργία Οργανισμού Προώθησης Ελληνικών Logistics» υπό την μορφή ενός Οργανισμού αυτοδιοίκητου με λειτουργικό κόστος και δράσεις που χρηματοδοτούνται από τα μέλη του (π.χ. εταιρίες παροχής υπηρεσιών logistics).