Η Διεθνής Ένωση Οδικών Μεταφορών (IRU) και η ITF (Διεθνής Ομοσπονδία Εργαζομένων στις Μεταφορές) προχώρησαν στην κατάρτιση σχεδίου τριών σημείων με στόχο να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση της έλλειψης οδηγών στις οδικές μεταφορές.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Η νέα προσέγγιση στοχεύει στη μείωση της έλλειψης οδηγών και των ανισορροπιών στην αγορά εργασίας στο κομμάτι των μεταφορών, στη διασφάλιση αξιοπρεπών συνθηκών και προτύπων εργασίας για τους οδηγούς που εργάζονται εκτός της χώρας καταγωγής τους και στην απλοποίηση και επιβολή κανόνων για τους εργαζόμενους και τους εργοδότες.
Σύμφωνα με τον Γενικό Γραμματέα της IRU, Umberto de Pretto,: «Οι ελλείψεις οδηγών έχουν ξεφύγει από τον έλεγχο. Η εξισορρόπηση της παγκόσμιας προσφοράς και ζήτησης εργασίας μέσω απλών μέτρων για τη διευκόλυνση της νόμιμης μετανάστευσης και την παύση της εκμετάλλευσης αλλοδαπών οδηγών είναι ένας τρόπος για να λυθεί το πρόβλημα, να υποστηριχθεί η αξιοπρεπής εργασία και να συνεχιστούν οι ζωτικής σημασίας υπηρεσίες οδικών μεταφορών».
Από την πλευρά του, ο Γενικός Γραμματέας της ITF, Stephen Cotton, σημείωσε: «Οι κυβερνήσεις, οι εργοδότες στον κλάδο των μεταφορών και οι πολυεθνικοί πελάτες των μεταφορών πρέπει να συνεργαστούν με τα συνδικάτα για να οικοδομήσουν αξιοπρεπή εργασία για να τερματιστεί η έλλειψη οδηγών. Οι οδικές μεταφορές θα είναι σε θέση να προσελκύσουν και να διατηρήσουν οδηγούς μόνο εάν βασίζονται στη συνεργασία μεταξύ όλων των ενδιαφερομένων και των δικαιούχων για την εξασφάλιση αξιοπρεπούς εργασίας, θεμελιωδών εργασιακών δικαιωμάτων και πραγματικής κοινωνικής προστασίας».
Ειδικότερα, το πλάνο προτείνει τα ακόλουθα για τη δράση του ΟΗΕ, των εθνικών κυβερνήσεων και της βιομηχανίας:
- ΟΗΕ και διεθνείς οργανισμοί – Ανάπτυξη ενός παγκόσμιου πλαισίου με σαφείς κατευθυντήριες γραμμές για την προστασία των αλλοδαπών οδηγών, βελτίωση των συνθηκών οδηγών και αύξηση της κοινωνικής συνοχής και εναρμόνιση των τυπικών προσόντων και της διασυνοριακής αναγνώρισης.
- Εθνικές κυβερνήσεις – Τροποποίηση και επιβολή των διαδικασιών εργατικής μετανάστευσης για την προστασία των αλλοδαπών οδηγών, μείωση της γραφειοκρατίας για να καταστεί δυνατή η ευκολότερη νόμιμη μετανάστευση για τους σημερινούς και τους μελλοντικούς οδηγούς, ενίσχυση της αναγνώρισης των προσόντων τρίτων χωρών μέσω διμερών συμφωνιών, επένδυση και ένταση στην επιβολή της νομοθεσίας και των κανονισμών για τις οδικές μεταφορές και επιδότηση εγχώριων προγραμμάτων κατάρτισης και ένταξης.
- Εταιρείες οδικών μεταφορών – Ανάπτυξη προγραμμάτων επιχειρησιακής ένταξης για αλλοδαπούς οδηγούς, ώστε να έχουν τις ίδιες συνθήκες με το ντόπιο εργατικό δυναμικό τους και υποστήριξη των διαδικασιών εκπαίδευσης, διαχείρισης δεξιοτήτων και πιστοποίησης.
Το σχέδιο στοχεύει στην καλύτερη εξισορρόπηση των εγχώριων “δεξαμενών εργασίας” -μεταξύ εκείνων με πλεόνασμα και εκείνων με έλλειμμα οδηγών- χωρίς να εξάγονται προβλήματα από τη μια χώρα στην άλλη.
Δεν θα πρέπει να παρακάμπτει τις υπάρχουσες εθνικές πρωτοβουλίες ή να βλάπτει τα πρότυπα ασφάλειας ή τις συνθήκες των εργαζομένων.
Όπως επισημαίνεται, η χρονίζουσα παγκόσμια έλλειψη επαγγελματιών οδηγών φορτηγών, λεωφορείων, πούλμαν και ταξί αυξάνεται, επηρεάζοντας εκατομμύρια εργαζόμενους στις οδικές μεταφορές, εργοδότες και υπηρεσίες.
Περίπου το 11% των θέσεων οδηγών παρέμειναν ακάλυπτες το 2022. Με έως και το 1/3 των οδηγών να συνταξιοδοτούνται μέσα στα επόμενα τρία χρόνια σε πολλές χώρες, οι κενές θέσεις οδηγών θα μπορούσαν να υπερδιπλασιαστούν έως το 2026.