Για ένα ακόμη εξάμηνο oι ελληνικές επιχειρήσεις κατάφεραν να κρατήσουν ανοιχτούς τους διαύλους με τους πελάτες τους στο εξωτερικό και να παραμείνουν αξιόπιστοι προμηθευτές παρά τα εμπόδια που υψώνουν οι επιπτώσεις του πολέμου στην Ουκρανία (υψηλός πληθωρισμός, ενεργειακή κρίση κ.ά.), σύμφωνα με τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Εξαγωγέων (ΠΣΕ).
Ειδικότερα, σύμφωνα με ανάλυση του ΠΣΕ και του Κέντρου Εξαγωγικών Ερευνών και Μελετών (ΚΕΕΜ), επί των προσωρινών στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ, οι εξαγωγές, για το διάστημα Ιανουαρίου – Ιουνίου του 2022, αυξήθηκαν συνολικά κατά 40% και ανήλθαν σε 25,69 δισ. ευρώ.
Οι εισαγωγές στο ίδιο διάστημα, αυξήθηκαν κατά 51,7%, με τη συνολική τους αξία να διαμορφώνεται στα 42,64 δισ. ευρώ. Ως αποτέλεσμα των παραπάνω κινήσεων, το εμπορικό έλλειμμα ενισχύθηκε κατά 73,7% και άγγιξε το πρώτο εξάμηνο του 2022 τα -16,95 δισ. ευρώ.
Η Ιταλία εξακολουθεί και κατά το α’ εξάμηνο του 2022 να αποτελεί το σημαντικότερο προορισμό των ελληνικών εξαγωγών ενώ στη 2η θέση παραμένει η Γερμανία, όπως και το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Ακολουθεί η Βουλγαρία, προς την οποία η αύξηση των εξαγωγών ελληνικών προϊόντων (κατά 85,5%) το εξάμηνο του 2022 οδήγησε στο να ανέλθει στην 3η από την 6η θέση και μετά η Κύπρος καταλαμβάνοντας την 4ηαπό την 3η θέση που κατείχε.
Ακολουθούν οι ΗΠΑ η οποία βρίσκεται στην 5η από την 7η θέση που κατείχε το πρώτο εξάμηνο του 2021, προς την οποία καταγράφεται μεγάλη άνοδος των εξαγωγών (58,7%), η Τουρκία και η Ισπανία στις θέσεις 6η έως 7η, για τη μεν Τουρκία 1 θέση πιο χαμηλά, για τη δε Ισπανία 4 θέσεις πιο ψηλά από το αντίστοιχο περσινό διάστημα λόγω του διπλασιασμού των εξαγωγών προς την Ισπανία.
Στην 8η θέση βρίσκεται το Ηνωμένο Βασίλειο (από 10η) και έπεται η Γαλλία, προς την οποία σημειώθηκε μείωση των ελληνικών εξαγωγών (κατά -14,5%), με αποτέλεσμα να πέσει από την 4η στην 9η θέση κατάταξης για το α’ εξάμηνο του 2022.
Την πρώτη δεκάδα των κυριότερων προορισμών των ελληνικών εξαγωγών, συμπληρώνει η Ρουμανία, η οποία βρισκόταν στην 8η θέση κατά το αντίστοιχο διάστημα του 2021.
Πλην της πρώτης δεκάδας των χωρών-πελατών των ελληνικών προϊόντων για το α’ εξάμηνο 2022, αξίζει να σημειωθεί, η πτώση στην κατάταξη της Νότιας Κορέας (25η θέση από 14η) και της Κίνας (32η από 16η) σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021 και η άνοδος της Μάλτας (19η από 31η) και της Λιβερίας (35η θέση από 46η).
Ως προς τους προορισμούς των ελληνικών εξαγωγών ανά οικονομική ένωση, σημειώνεται αύξηση κατά 39,7% προς την Ε.Ε.
Οι αποστολές προς τις 18 χώρες της Ευρωζώνης αυξήθηκαν κατά 35,4%, ενώ ανοδικά κινήθηκαν οι εξαγωγές προς όλες σχεδόν τις οικονομικές ενώσεις με μόνες εξαιρέσεις τις εξαγωγές προς τις χώρες BRICS (-21,3%), την Ευρασιατική Οικονομική Ένωση (-22,8%) και τις χώρες MERCOSUR (-1,1%). Αναλυτικότερα, προς τις χώρες του ΟΟΣΑ, καταγράφεται αύξηση της τάξης του 35,8% και προς τις χώρες του G7 κατά 34,7%.
Οι εξαγωγές προς τις χώρες της Οικονομικής Συνεργασίας Μαύρης Θάλασσας (ΟΣΕΠ) αυξάνονται κατά 46,1%, ενώ προς τις χώρες της Μ. Ανατολής & Β. Αφρικής κατά 42,8%. Ακολουθούν οι αποστολές ελληνικών προϊόντων προς τη Βόρεια Αφρική (38,3%), τις χώρες OPEC (44,2%), τη Βόρεια Αμερική (53%) και τις χώρες του Κόλπου (Συμβούλιο Συνεργασίας Κόλπου) (38,9%).
Τέλος, οι μικρότερες σε αξία εξαγωγές προς τις χώρες της Υποσαχάριας Αφρικής ενισχύθηκαν κατά 84,5%.
Ως προς τη σύνθεση των εξαγωγών κατά μεγάλες κατηγορίες προϊόντων, η αύξηση κατά 40% προκύπτει κυρίως από τις ισχυρά ανοδικές τάσεις στις εξαγωγές καυσίμων που παρουσιάζουν άνοδο κατά 87,4% και βιομηχανικών προϊόντων που παρουσιάζουν άνοδο κατά 26,7%.
Επίσης, ενισχυμένες καταγράφονται οι εξαγωγές αγροτικών προϊόντων κατά 15,3%. Οι εξαγωγές πρώτων υλών εμφανίζουν αύξηση της τάξεως του 11,6%, ενώ και οι χαμηλές σε αξία εξαγωγές της κατηγορίας Είδη & συναλλαγές μη ταξινομημένα ενισχύονται κατά 49,6%.
Τα προϊόντα πετρελαίου αποτελούν και για το α’ εξάμηνο του 2022, το κυριότερο εξαγώγιμο προϊόν της χώρας, με αύξηση 78,5% σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2021. Στη 2η θέση ακολουθούν τα φάρμακα, τα οποία κατέγραψαν όμως μείωση της τάξεως του -17,1%, στην 3η θέση παραμένουν τα προϊόντα αλουμινίου με αύξηση 49,7%, ενώ στην 4η θέση «σκαρφάλωσαν» οι εξαγωγές φυσικού αερίου, ως αποτέλεσμα του πολέμου Ρωσίας-Ουκρανίας, με εντυπωσιακή άνοδο 1.234% (4η θέση από 70η το α’ εξάμηνο του 2021). Στην 5η θέση παραμένουν οι σωλήνες κάθε είδους, ενώ στην 6η, με άνοδο τεσσάρων θέσεων από το α’ εξάμηνο του 2021, βρίσκονται οι εξαγωγές ράβδων από αργίλιο.
Στην 7η και 8η θέση βρίσκονται οι εξαγωγές άλλων τυριών και ιχθυηρών, πέφτοντας στη σειρά κατάταξης κατά τρεις και μία θέση, αντίστοιχα, ενώ στην 9η παρέμειναν οι εξαγωγές άλλων λαχανικών. Η πρώτη δεκάδα κλείνει με τις εξαγωγές βαμβακιού που κατά την αντίστοιχη περίοδο του 2021 ήταν στην 8η θέση της σχετικής λίστας.
Οι εισαγωγές στο διάστημα Ιανουαρίου – Ιουνίου 2022 αυξήθηκαν κατά 14,53 δισ. ευρώ ή κατά 51,7%, με τη συνολική τους αξία να διαμορφώνεται στα 42,64 δισ. ευρώ έναντι 28,10 δισ. ευρώ κατά το α’ εξάμηνο 2021.
Ως αποτέλεσμα των παραπάνω κινήσεων, το εμπορικό έλλειμμα ενισχύθηκε κατά 7,19 δισ. ευρώ, ή κατά 73,7% και άγγιξε την εξεταζόμενη περίοδο τα -16,95 δισ. ευρώ από -9,76 δισ. Ευρώ το α’ εξάμηνο 2021.
Οι εξελίξεις κατά γεωγραφική περιοχή και χώρα
Πολύ μεγάλη άνοδο και νέο ιστορικό ρεκόρ καταγράφουν οι εξαγωγικές επιδόσεις της χώρας κατά το πρώτο εξάμηνο του 2022. Η άνοδος αυτή οφείλεται τόσο στις αυξητικές τάσεις που καταγράφονται στις ελληνικές εξαγωγές προς την ΕΕ όσο και προς τις Τρίτες Χώρες.
Συγκεκριμένα, η αύξηση προς την ΕΕ, είναι στο 47,1%, ενώ προς Τρίτες Χώρες είναι της τάξης του 75,6%. Οι εξαγωγές που κατευθύνονται προς χώρες της ΕΕ είναι πλέον το 51,2% του συνόλου των ελληνικών εξαγωγών, έναντι 48,8% που κατευθύνονται προς Τρίτες Χώρες.
- Οι εξαγωγές προς την Ευρωπαϊκή Ένωση
Πιο αναλυτικά, οι αποστολές προς την Ε.Ε. διαμορφώθηκαν στα 13.775,9 εκ.€ το 2022, από 9.862,9 εκ.€ κατά το α’ εξάμηνο του 2021.
Οι εξαγωγές προς την Ευρωζώνη (18), αυξήθηκαν κατά 35,4% (από 7.420,6 εκ.€ σε 10.046,8 εκ.€) και απορρόφησαν το 39,1% των συνολικών εξαγωγών της χώρας στην εξεταζόμενη περίοδο. Από τα προσωρινά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, καταγράφεται αυξητική τάση στις εξαγωγές προς 17 από τους 18 κυριότερους προορισμούς της Ευρωζώνης. Εξαίρεση αποτελεί η Γαλλία προς την οποία οι ελληνικές αποστολές κυμάνθηκαν σε χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2021. Αναλυτικότερα, οι ελληνικές αποστολές προς τη Γαλλία μειώθηκαν κατά -14,5% και άγγιξαν μόλις τα 855,6 εκ.€ από 1.001 εκ.€.
Πιο συγκεκριμένα, εξετάζοντας τους λοιπούς δεκαεπτά κυριότερους προορισμούς εντός Ευρωζώνης: οι εξαγωγές προς την Ιταλία -κυριότερη χώρα προορισμού ελληνικών εξαγωγών- εμφανίζουν αύξηση κατά 47% (από 1.797,5εκ.€ σε 2.643 εκ.€), όταν προς τη Γερμανία σημειώνεται αύξηση 24,8% (από 1.431,7 εκ.€ σε 1.787,1 εκ.€). Άνοδος 32,4% καταγράφεται και προς την Κύπρο (από 1.182,5 εκ.€ σε 1.565,9 εκ.€).
Ακολουθούν στη σειρά -με κριτήριο την αξία εξαγωγών- η Ισπανία με διπλασιασμό των εξαγωγών (97,7% από 529,1 εκ.€ σε 1.046,1 εκ.€), η Ολλανδία που εμφανίζει αύξηση των αποστολών κατά 27,2% (από 448,7 εκ.€ σε 570,7 εκ.€) και η Μάλτα με πολύ μεγάλη αύξηση 148,5% (από 152,5 εκ.€ σε 379 εκ.€). Στην 8η θέση στη σχετική λίστα, ανέβηκαν οι εξαγωγές προς το Βέλγιο οι οποίες σημείωσαν μεγάλη άνοδο κατά 44,7% (από 259,7 εκ.€ σε 375,8 εκ.€) και ακολουθούν οι εξαγωγές προς την Αυστρία οι οποίες αυξάνονται κατά 18,2% (από 203,1 εκ.€ σε 240,1 εκ.€).
Τον κατάλογο με τις κυριότερες αγορές ελληνικών προϊόντων από τις χώρες της Ευρωζώνης συμπληρώνουν εννιά ακόμη προορισμοί. Συγκεκριμένα, οι ελληνικές εξαγωγές προς την Πορτογαλία ενισχύθηκαν κατά 54,8% (από 120,3 εκ.€ σε 186,2 εκ.€), προς τη Σλοβενία αυξήθηκαν κατά 6,4% (από 169,4 εκ.€ σε 180,3 εκ.€), προς τη Φινλανδία κατέγραψαν άνοδο κατά 47,9% (από 87,2 εκ.€ σε 129 εκ.€), προς την Ιρλανδία διευρύνθηκαν κατά 48,7% (από 68,3 εκ.€ σε 101,5 εκ.€), προς τη Σλοβακία ενισχύθηκαν κατά 29,3% (από 77,8 εκ.€ σε 100,7 εκ.€), προς την Εσθονία σχεδόν τριπλασιάστηκαν (178,3% από 15,3 εκ.€ σε 42,6 εκ.€), προς τη Λιθουανία αυξήθηκαν κατά 0,9% (από 31,5 εκ.€ σε 31,7 εκ.€), προς το Λουξεμβούργο διευρύνθηκαν κατά 84,6% (από 14,3 εκ.€ σε 26,4 εκ.€) και τέλος προς τη Λετονία ενισχύθηκαν κατά 25,3% (από 19,4 εκ.€ σε 24,3 εκ.€).
Όσον αφορά στις χώρες–μέλη της Ε.Ε. που δεν ανήκουν στην Ευρωζώνη, οι εξαγωγές κινήθηκαν ανοδικά προς αυτές κατά 52,7% και ανήλθαν στα 3.729,1 εκ.€ από 2.442,4 εκ.€.
Η Βουλγαρία -κυριότερος πελάτης για τα ελληνικά προϊόντα στην εν λόγω κατηγορία χωρών- εμφανίζει άνοδο των εξαγωγών κατά 85,5% (από 855,5 εκ.€ σε 1.586,5 εκ.€) και ακολουθούν (με βάση το μέγεθος των εξαγωγών), η Ρουμανία επίσης με άνοδο κατά 29,7% (από 656 εκ.€ σε 850,7 εκ.€), η Πολωνία με αύξηση 43,1% (από 353 εκ.€ σε 505 εκ.€), η Ουγγαρία με αύξηση 36,7% (από 155,1 εκ.€ σε 212,1 εκ.€). Η Τσεχία σημειώνει άνοδο 23,2% (από 159,5 εκ.€ σε 196,5 εκ.€), όπως και η Σουηδία κατά 71,4% (από 110,1 εκ.€ σε 188,7 εκ.€). Τέλος, ακολουθούν η Κροατία με αύξηση των εξαγωγών κατά 67,2% (από 96 εκ.€ σε 160,6 εκ.€) και η Δανία που εμφανίζει όμως μείωση κατά -11,3% (από 133,6 εκ.€ σε 118,5 εκ.€).
- Οι εξαγωγές προς Τρίτες Χώρες (εκτός ΕΕ)
Τα μεγαλύτερα μερίδια ελληνικών εξαγωγών εκτός προορισμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης αφορούν αποστολές προς τις Λοιπές Χώρες της Ευρώπης (πλην Ε.Ε.) (μερίδιο 18,6% στο σύνολο των ελληνικών εξαγωγών) και προς την περιοχή της Μ. Ανατολής & Β. Αφρικής με μερίδιο 14%, και σημαντικά αυξημένες κατά το 2022. Αξιοσημείωτα μερίδια διατηρούν στο εξεταζόμενο εξάμηνο οι εξαγωγές προς τη Β. Αμερική (5,2%) και προς τις Χώρες της Ασίας (πλην Μ.Ανατολής) (4,4%).
Οι εξαγωγές προς τις Λοιπές Χώρες της Ευρώπης (πλην Ε.Ε.) καταγράφουν σημαντική αύξηση για το 2022, της τάξης του 58,4%. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι παρατηρούνται αυξητικές τάσεις σχεδόν σε όλους τους προορισμούς της εν λόγω κατηγορίας χωρών. Συγκεκριμένα, οι εξαγωγές προς την Τουρκία αυξήθηκαν κατά 26,9% (σε 1.087,4 εκ.€ από 857 εκ.€), γεγονός όμως που δεν της επέτρεψε να διατηρήσει την 5η θέση στην κατάταξη των κυριότερων προορισμών ελληνικών προϊόντων που κατείχε το α΄εξάμηνο του 2021, με αποτέλεσμα να διολισθήσει στην 6η θέση για την ίδια περίοδο του 2022. Εντυπωσιακά ανοδική είναι η πορεία της αξίας των εξαγωγών που καταγράφεται προς το Ηνωμένο Βασίλειο (σε 1.023,9 εκ.€ από 539,9 εκ.€), με αποτέλεσμα την άνοδό του κατά δύο θέσεις, από την 10η στην 8η, στο πρώτο εξάμηνο του 2022. Υπερδιπλασιασμός των εξαγωγών επιτεύχθηκε προς τη Βόρεια Μακεδονία (126,7%) σε 776,8 εκ.€ από 342,6 εκ.€, η οποία και «σκαρφάλωσε» στην 13η από τη 18η θέση που βρισκόταν το πρώτο εξάμηνο του 2021. Πολύ σημαντική ποσοστιαία αύξηση καταγράφουν και οι εξαγωγές προς το Γιβραλτάρ (91%), στα 703,3 εκ.€ από 368,2 εκ.€.
Οι αποστολές προς την Αλβανία κινούνται ανοδικά (22%) σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2021 (σε 361,5 εκ.€ από 296,2 εκ.€), όπως και προς τη Σερβία κατά 44,6% (σε 242,7 εκ.€ από 167,8 εκ.€). Οι εξαγωγές ελληνικών προϊόντων προς το Μαυροβούνιο καταγράφουν πολύ μεγάλη αύξηση κατά 139% (σε 150,9 εκ.€ από 63,1 εκ.€), ενώ αυξητικά κινούνται οι ελληνικές εξαγωγές τόσο προς την Ουκρανία κατά 28,6% (σε 130,6 εκ.€ από 101,5 εκ.€) όσο και προς την Ελβετία κατά 26,6% (σε 114,9 εκ.€ από 90,7 εκ.€). Τελευταίος πελάτης των ελληνικών εξαγωγών με αξία μεγαλύτερη ή ίση των 50 εκ.€, προς την εν λόγω περιοχή, είναι η Νορβηγία, με ποσοστιαία άνοδο, 30,4% (σε 49 εκ.€ από 37,6 εκ.€).
Μειωμένες παρουσιάζονται οι εξαγωγές προς τη Ρωσία κατά -30,3% (σε 60,2 εκ.€ από 86,4 εκ.€) ως συνέπεια του πολέμου στην Ουκρανία και οι πολύ μικρές σε αξία εξαγωγές προς τη Λευκορωσία και την Ισλανδία κατά -46,5% και -24,3% αντιστοίχως (για τη μεν Λευκορωσία σε 2,6 εκ.€ από 6,7 εκ.€, για τη δε Ισλανδία σε 2 εκ.€ από 2,6 εκ.€).
Οι ελληνικές εξαγωγές προς την περιοχή της Μ. Ανατολής & Β. Αφρικής καταγράφουν αύξηση κατά 42,8% (από 2.522,9 εκ.€ σε 3.603,9 εκ.€). Οι ελληνικές εξαγωγές καταγράφουν πτωτικές τάσεις για 4 μόνο προορισμούς εκ των οποίων οι 3 έχουν εξαγωγές κάτω των 30 εκ.€. Αξίζει επίσης να επισημανθεί, ότι ένα σημαντικό μέρος των προϊόντων που κατευθύνονται σε πολλές από τις χώρες της εν λόγω περιοχής είναι πετρελαιοειδή.
Πιο αναλυτικά, με κριτήριο την αξία των εξαγωγών κατά το διάστημα Ιανουάριος-Ιούνιος του 2022, πρώτος πελάτης ελληνικών προϊόντων για την περιοχή παραμένει ο Λίβανος με μεγάλη αύξηση 47% των αποστολών (στα 846,5 εκ.€ από 576 εκ.€). Ακολουθεί η Λιβύη προς την οποία επίσης καταγράφεται άνοδος των ελληνικών εξαγωγών κατά 72% (στα 802,5 εκ.€ από 466,6 εκ.€) και στην 3η θέση ακολουθεί το Ισραήλ με διπλασιασμό (101,2%) των ελληνικών εξαγωγών που άγγιξαν τα 501,8 εκ.€ από 249,4 εκ.€.
Στην 4η θέση της σχετικής λίστας βρίσκεται η Τυνησία με αύξηση των εξαγωγών κατά 24,7% (στα 394,6 εκ.€ από 316,5 εκ.€), ενώ στην 5η θέση είναι η Σ. Αραβία με σημαντικότατη αύξηση της τάξεως του 63,8% (στα 347,2 εκ.€ από 212 εκ.€). Ακολουθούν η Αίγυπτος με πτώση -13,5% (στα 210,4 εκ.€ από 243,3 εκ.€) και τα Ενωμένα Αραβικά Εμιράτα με άνοδο 18,3% (στα 169,4 εκ.€ από 143,2 εκ.€). Ο σχετικός κατάλογος των κυριότερων πελατών ελληνικών προϊόντων κλείνει με το Μαρόκο προς το οποίο οι εξαγωγές σημείωσαν επίσης μεγάλη άνοδο 47,3% (στα 159,7 εκ.€ από 108,4 εκ.€).
Οι εξαγωγές προς τις Χώρες της Ασίας (πλην Μ. Ανατολής) κατά το διάστημα Ιανουάριος-Ιούνιος του 2022 εμφάνισαν ποσοστιαία μείωση της τάξης του -18,5% σε σχέση με το περσινό α’ εξάμηνο. Ανήλθαν μόλις στα 1.138,7 εκ.€ από 1.396,4 εκ.€.
Πιο αναλυτικά, με σειρά βάσει αξίας εξαγωγών, πρώτος πελάτης ελληνικών προϊόντων στην εξεταζόμενη περιοχή για το διάστημα Ιανουάριος-Ιούνιος του 2022 είναι η Νότια Κορέα με πτώση όμως των εξαγωγών κατά -47,9% (από 431 εκ.€ σε 224,6 εκ.€) κατρακυλώντας στην 25η θέση ανάμεσα στις σημαντικότερες εξαγωγικές αγορές της Ελλάδος σε σχέση με την 14η που ήταν την αντίστοιχη περίοδο του 2021. Η Κίνα καταλαμβάνει τη 2η θέση στην εξεταζόμενη περιοχή με μείωση των εξαγωγών ελαφρώς μεγαλύτερη από εκείνη της Νότιας Κορέας, δηλαδή κατά -50,3% (από 358,7 εκ.€ σε 178,4 εκ.€), επίδοση που την κατατάσσει στη 32η από την 16η θέση στη λίστα των κυριότερων προορισμών ελληνικών προϊόντων.
Από τις υπόλοιπες χώρες με αξιοσημείωτη αξία εξαγωγών, ξεχωρίζει η ελαφρά υποχώρηση των εξαγωγών προς την Σιγκαπούρη, οι εξαγωγές προς την οποία περιορίστηκαν στα 174,6 εκ.€ από 186,8 εκ.€ (-6,5%), με αποτέλεσμα να καταλάβει την 33η από την 26η θέση που κατείχε το πρώτο εξάμηνο του 2021.
Την 4η θέση ανάμεσα στις χώρες της Ασίας κατέχει η Ινδία με διπλασιασμό των εξαγωγών 90,9% (στα 122,5 εκ.€ από 64,2 εκ.€), ενώ πτωτικά (-19,7%) κινήθηκαν οι ελληνικές αποστολές προς την Ιαπωνία, που έφτασαν στα 103,7 εκ.€ από 129,2 εκ.€ το πρώτο εξάμηνο του 2021.
Τέλος, επταπλασιασμός των ελληνικών αποστολών καταγράφεται προς τη Γεωργία στα 86 εκ.€ από 12,4 εκ.€ (591,5%) και διπλασιασμός προς την Ινδονησία στα 44,6 εκ.€ από 23,1 εκ.€ (93,4%), ενώ οι ελληνικές εξαγωγές προς το Χονγκ Κονγκ υποχωρούν ελαφρώς στα 46,1 εκ.€ από 47,1 εκ.€ (-1,9%) και προς την Ταϊλάνδη στα 28,9 εκ.€ από 30,6 εκ.€ (-5,6%).
Η άνοδος κατά 53% των εξαγωγών προς τη Β. Αμερική (από 879,7 εκ.€ σε 1.345,6 εκ.€), οφείλεται κυρίως στην αύξηση της αξίας των αποστολών προς τον σημαντικότερο πελάτη ελληνικών προϊόντων στην εν λόγω περιοχή, τις ΗΠΑ, κατά ποσοστό 58,7% (από 727,4 εκ.€ σε 1.154,6 εκ.€). Οι εξαγωγές προς τον Καναδά αυξήθηκαν κατά 40,2% συγκριτικά με το 2021 (από 87,6. εκ.€ στα 122,9 εκ.€) ενώ προς το Μεξικό αυξήθηκαν ελαφρώς (από 64,7 εκ.€ σε 68,1 εκ.€ ή 5,2%).
Προκειμένου να ολοκληρωθεί ο χάρτης των προορισμών των ελληνικών εξαγωγών, παρατίθενται παρακάτω τα στοιχεία για τις αποστολές προς τις υπόλοιπες περιοχές, οι οποίες όμως συγκεντρώνουν πολύ μικρό μερίδιο των ελληνικών εξαγωγών.
Συγκεκριμένα, οι χαμηλές σε αξία εξαγωγές προς τις Λοιπές Χώρες της Αμερικής, αυξήθηκαν ως ποσοστό κατά το πρώτο εξάμηνο του 2022 (+49,2%) και ανήλθαν στα 202,5 εκ.€ από 135,7 εκ.€ το περσινό εξάμηνο. Η άνοδος αυτή οφείλεται στη σπουδαία αύξηση (67,4%) των αποστολών προς τον Παναμά (από 64,4 εκ.€ στα 107,8 εκ.€), αλλά και στον τριπλασιασμό (206,5%) των αποστολών προς τις Μπαχάμες (από 12,8 εκ.€ στα 39,2 εκ.€). Σημαντικότατη είναι η μείωση των εξαγωγών κατά -22,6% προς τη Βραζιλία (από 31,3 εκ.€ στα 24,2 εκ.€), όταν πρακτικώς στάσιμες παρέμειναν οι εξαγωγές προς τη Χιλή (από 11,5 εκ.€ στα 11,6 εκ.€ ή 0,8%) και αυξημένες προς την Αργεντινή (από 8,5 εκ.€ σε 9,4 εκ.€ ή 11,2%).
Οι ελληνικές εξαγωγές προς την Ωκεανία, σημείωσαν άνοδο 11,8% (από 121,7 εκ.€ σε 136 εκ.€). Ανοδική είναι η πορεία των εξαγωγών τόσο προς την Αυστραλία (από 108,1 εκ.€ σε 118,8 εκ.€ ή 10%) όσο και προς τη Ν.Ζηλανδία (από 13,6 εκ.€ σε 17,2 εκ.€ ή 26,4%).
Οι, επίσης χαμηλές σε αξία, εξαγωγές προς τις Χώρες της Αφρικής (πλην Βόρειας Αφρικής) κατά το διάστημα Ιανουάριος-Ιούνιος 2022 σημείωσαν αύξηση 27,8% σε σχέση με το 2021, αν και παραμένουν σε πολύ χαμηλό επίπεδο καθώς ανήλθαν στα 121,6 εκ.€ από 95,1 εκ.€. Ως προς τους κύριους πελάτες ελληνικών προϊόντων προς την εν λόγω περιοχή, αξίζει να αναφερθεί η αύξηση των εξαγωγικών επιδόσεων (87,7%) προς τη Δημοκρατία της Ν. Αφρικής (από 36,9 εκ.€ σε 69,2 εκ.€), αλλά και η μείωση (-6,8%) προς τη Νιγηρία που αποτελεί και τον 2ο κυριότερο πελάτη της χώρας μας στην εν λόγω περιοχή (από 39,4 εκ.€ σε 36,7 εκ.€).
Οι επιδόσεις κατά μεγάλες κατηγορίες προϊόντων
Με βάση τα προσωρινά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το διάστημα Ιανουάριος-Ιούνιος 2022 για τις εξαγωγές κατά μεγάλες κατηγορίες προϊόντων, το ιστορικό ρεκόρ αύξησης των ελληνικών αποστολών προκύπτει από την ενίσχυση των εξαγωγών σε όλους τους κλάδους.
Συγκεκριμένα σημαντικά αυξημένες εμφανίζονται οι εξαγωγές των Βιομηχανικών Προϊόντων (+26,7%), των Καυσίμων (+87,4%), των Αγροτικών Προϊόντων (+15,3%), των Πρώτων Υλών (+11,6%), και των Λοιπών (+49,6%).
Αναλυτικότερα, όσον αφορά στα βιομηχανικά προϊόντα, η αύξηση (+26,7%) των εξαγωγών, σε 11.030.6 εκ.€ από 8.704.1 εκ.€, οφείλεται στην αύξηση των εξαγωγών όλων των υποκατηγοριών. Συγκεκριμένα, μεγάλη ποσοστιαία αύξηση καταγράφουν οι εξαγωγές στην υποκατηγορία «βιομηχανικά είδη ταξινομημένα κατά πρώτη ύλη» κατά 43,5% (σε 4.105 εκ.€ από 2.860,1 εκ.€), «χημικά προϊόντα & συναφή μ.α.κ.» κατά 9,2% (σε 3.065,1 εκ.€ από 2.807,6 εκ.€), «μηχανήματα & υλικό μεταφορών» κατά 28,2% (σε 2.277.6 εκ.€ από 1.776.2 εκ.€) και αυτές στην υποκατηγορία «διάφορα βιομηχανικά είδη» κατά 25,6% (σε 1.583 εκ.€ από 1.260,2 εκ.€).
Οι εξαγωγές αγροτικών προϊόντων εμφανίζουν σημαντική άνοδο 15,3% με την αξία τους να ανέρχεται σε 4.275,3 εκ.€ το πρώτο εξάμηνο του 2022, από 3.706,6 εκ.€ το περσινό αντίστοιχο εξάμηνο. Η άνοδος αυτή προκύπτει από την ενίσχυση των εξαγωγών και στις τρεις υποκατηγορίες αγροτικών προϊόντων. Συγκεκριμένα, σημαντική ποσοστιαία αύξηση καταγράφουν οι εξαγωγές στην υποκατηγορία «τρόφιμα & ζώα ζωντανά» κατά 18,4% (σε 3.355,9 εκ.€ από 2.834,1 εκ.€), στην «ποτά & καπνός» 7,6% (σε 506,8 εκ.€ από 471,1 εκ.€) και αυτές στην υποκατηγορία «λάδια & λίπη ζωικής ή φυτικής προέλευσης» κατά 2,8% (σε 412,6 εκ.€ από 401,5 εκ.€).
Ως προς τις υπόλοιπες μεγάλες κατηγορίες προϊόντων, ξεχωρίζει η τεράστια αύξηση των εξαγωγών καυσίμων κατά 87,4% (σε 9.054,3 εκ.€ από 4.830,5 εκ.€), οι οποίες κατά το διάστημα Ιανουάριος-Ιούνιος 2022, καταλαμβάνουν μερίδιο 35,2% του συνόλου των ελληνικών εξαγωγών, έναντι 26,3% το αντίστοιχο περσινό εξάμηνο. Οι εξαγωγές των πρώτων υλών εμφανίζουν αύξηση 11,6% και ανήλθαν σε 963,5 εκ.€ από 863,5 εκ.€. Τέλος, οι χαμηλές σε αξία εξαγωγές της κατηγορίας «είδη και συναλλαγές μη ταξινομημένα κατά κατηγορίες» καταγράφουν άνοδο 49,6% (σε 365 εκ.€ από 243,9 εκ.€).
«Φαίνεται να διαμορφώνεται ένα θετικό momentum για τους Έλληνες εξαγωγείς»
Η πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων, Χριστίνα Σακελλαρίδη σχολιάζοντας τα παραπάνω έκανε την εξής δήλωση: «Ιταλία, Γερμανία, Βουλγαρία, Κύπρος και ΗΠΑ συνθέτουν την κορυφαία πεντάδα των αγορών που κατευθύνονται τα ελληνικά προϊόντα, εν μέσω έντονης αβεβαιότητας για την πορεία της παγκόσμιας οικονομίας. Εξίσου ενθαρρυντικά είναι και τα μηνύματα από τις τρίτες χώρες, -με εξαίρεση κάποιες ομάδες κρατών όπως οι BRICS-, όπου φαίνεται να διαμορφώνεται ένα θετικό μομέντουμ για τους Έλληνες εξαγωγείς.
Πρόκειται για ενθαρρυντικά μηνύματα που εξακολουθούν να εκπέμπουν οι ελληνικές εξαγωγές και τα οποία μόνο αισιοδοξία γεννούν.
Η δυναμική που έχουν αναπτύξει, επιβεβαιώνουν τις ισχυρές βάσεις που έχουν τεθεί και την συνεισφορά του Εθνικού Σχεδίου Εξωστρέφειας, το οποίο αρχίζει και αποδίδει καρπούς. Για ακόμη μια φορά οι ελληνικές εξαγωγές αποδεικνύουν στην πράξη ότι μπορούν να συμβάλλουν στην οικονομική ανάκαμψη της χώρας. Ωστόσο, σε καμία περίπτωση δεν επιτρέπεται εφησυχασμός αφού η τεράστια αβεβαιότητα που υπάρχει στις διεθνείς αγορές ελλοχεύει σοβαρούς κινδύνους.
Οι επιπτώσεις του πολέμου στην Ουκρανία προκαλούν έντονη ανησυχία και επιβάλλουν εγρήγορση, καθώς ουδείς μπορεί να προβλέψει την πορεία των πραγμάτων. Η ενεργειακή κρίση και η έκρηξη του πληθωρισμού συνθέτουν ένα εκρηκτικό κοκτέιλ, το οποίο χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή».