Ο δείκτης αναφοράς για τις ευρωπαϊκές τιμές οδικών φορτίων «European Road Freight Rate» των Ti, Upply και IRU και για το 4ο τρίμηνο του 2021, κατέδειξε ότι τα κόμιστρα έκλεισαν σε ιστορικά υψηλά επίπεδα σε ολόκληρη την Ευρώπη.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Αυτό, λόγω ενός «ασταθούς συνδυασμού» έλλειψης οδηγών, φαινομένων συμφόρησης της εφοδιαστικής αλυσίδας, αυξήσεις κόστους και αυξημένης ζήτησης από την οικονομική επαναλειτουργία.
Ο ισχυρός συνδυασμός των ανωτέρω παραγόντων ώθησε το Benchmark σε νέα υψηλά ρεκόρ τρεις φορές το 2021, ωστόσο δείχνει «σημάδια χαλάρωσης» στο άμεσο μέλλον.
Ο δείκτης αναφοράς «European Road Freight Rate» διαμορφώθηκε στο τελευταίο τρίμηνο του 2021 στο 108,3, ήτοι 1,1 μονάδες υψηλότερος από το τρίτο τρίμηνο του 2021 και 3,2 μονάδες υψηλότερος από το τέταρτο τρίμηνο του 2020.
Το 4ο τρίμηνο του 2021 αποτέλεσε το 6ο συνεχόμενο τρίμηνο αυξήσεων σε όλη την Ευρώπη.
Η αύξηση του κόστους των καυσίμων, αύξηση περίπου 25% ετησίως σε ορισμένες μεγάλες ευρωπαϊκές αγορές και η συνεχιζόμενη έλλειψη οδηγών, συνέβαλαν στην αύξηση των κομίστρων οδικών μεταφορών σε όλη την Ευρώπη.
Τα κόμιστρα αναμένονται να παραμείνουν υψηλά και το 1ο τρίμηνο του 2022, καθώς η ζήτηση παραμένει ισχυρή, το κόστος υψηλό και η χωρητικότητα περιορισμένη.
Σε αύξηση το ντίζελ και το μισθολογικό κόστος των οδηγών
Παράλληλα, οι τιμές του ντίζελ, που αντιπροσωπεύουν το ένα τρίτο του συνολικού λειτουργικού κόστους μεταφοράς, έχουν αυξηθεί απότομα, και έκλεισαν το 2021 περίπου 25% υψηλότερα από ό,τι στην αρχή του έτους.
Τέλος, το κόστος των οδηγών έχει επίσης αυξηθεί, λόγω ελλείψεων. Νέα στοιχεία από την IRU δείχνουν ότι το 2021 το Ηνωμένο Βασίλειο είχε την πιο έντονη έλλειψη οδηγών, με έως και 100.000 θέσεις οδηγών ακάλυπτες.
Τα στοιχεία έδειξαν επίσης ελλείψεις οδηγών άνω των 80.000 τόσο στη Γερμανία, όσο και στην Πολωνία, ενώ η Γαλλία είχε έλλειψη έως και 31.000.
Η Ιταλία και η Ισπανία είχαν μικρότερες ελλείψεις, αλλά παρόλα αυτά έλειπαν έως και 20.000 οδηγοί.