Ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ) και η εταιρία DHL, μέλος του ΣΕΒΕ, καταρτίζουν για 3η φορά το δείκτη Trade Confidence Index (TCI), καταγράφοντας τις προσδοκίες των Ελλήνων εξαγωγέων για τις εγχώριες και διεθνείς οικονομικές συνθήκες, καθώς και τις εγχώριες και διεθνείς πωλήσεις τους για το 2ο εξάμηνο 2017.
Θέμα επικαιρότητας είναι το ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ και η χρήση του κατά την εξαγωγική διαδικασία.
Η υλοποίηση τουproject έγινε από το Ινστιτούτο Εξαγωγικών Ερευνών & Σπουδών (ΙΕΕΣ) του ΣΕΒΕ, με Επιστημονικό Σύμβουλο τον Καθηγητή Ιωάννη Χατζηδημητρίου, Πρόεδρο του Τμήματος Οργάνωσης & Διοίκησης Επιχειρήσεων και Διευθυντή του Μεταπτυχιακού Προγράμματος στις Διεθνείς Επιχειρηματικές Δραστηριότητες του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.
Ο Δείκτης TCI SEVE-DHL για το 2ο εξάμηνο του 2017 ανήλθε σε 125,75 μονάδες (όπου TCI>100 = αισιοδοξία και TCI<100 = απαισιοδοξία) έναντι 99,5 μονάδων του 1ου εξαμήνου 2017 και 89,7 μονάδων του 2ου εξαμήνου του 2016.
Η εκτίμηση αυτή δείχνει πως οι προσδοκίες των Ελλήνων εξαγωγέων έχουν βελτιωθεί αισθητά και χαρακτηρίζονται από συγκρατημένη αισιοδοξία για τις εγχώριες και διεθνείς οικονομικές συνθήκες, ενώ όσον αφορά στις εγχώριες και διεθνείς πωλήσεις των προϊόντων τους, οι ερωτηθέντες διατηρούν μία πιο αισιόδοξη στάση.
Πιο συγκεκριμένα:
-Εγχώριες Οικονομικές Συνθήκες: Το 25% των εξαγωγικών επιχειρήσεων προσδοκά ότι οι εγχώριες οικονομικές συνθήκες θα επιδεινωθούν με πρωταρχικές αιτίες τη μείωση της ρευστότητας στην αγορά και την επιβολή νέων δημοσιονομικών μέτρων. Αντίστοιχα, το 24% προσδοκά βελτίωση των εγχώριων οικονομικών συνθηκών και το μεγαλύτερο ποσοστό (51%) των ερωτηθέντων αναμένει σταθερότητα των εγχώριων οικονομικών συνθηκών.
-Διεθνείς Οικονομικές Συνθήκες: Όσον αφορά στις διεθνείς οικονομικές συνθήκες, το 33% θεωρεί πως αυτές θα βελτιωθούν εντός του 2ου εξαμήνου του 2017 λόγω αύξησης της παγκόσμιας ζήτησης για αγαθά και υπηρεσίες καθώς και ανάπτυξης της παγκόσμιας οικονομίας, ενώ το 22% εκτιμά πως θα επιδεινωθούν κυρίως λόγω κάμψης της παγκόσμιας οικονομίας. Το 45% των ερωτηθέντων αναμένει σταθερότητα των διεθνών οικονομικών εξελίξεων.
-Εγχώριες Πωλήσεις: Σε συνδυασμό με τη βελτίωση των εκτιμήσεωνσχετικά με τις εγχώριες οικονομικές συνθήκες, οι Έλληνες εξαγωγείς αναμένουν αύξηση των εγχώριων πωλήσεών τους σε ποσοστό 46%, κυρίως λόγω εξεύρεσης νέων πελατών (57%) και αυξημένης ζήτησης για το προϊόν τους από την εγχώρια αγορά (51%).
-Εξαγωγές: Ιδιαίτερα αισιόδοξοι είναι οι Έλληνες επιχειρηματίες όσον αφορά στις εξαγωγές της επιχείρησής τους, καθώς το 64% εκτιμά πως θα αυξηθούν με σημαντικότερο παράγοντα την εξεύρεση νέων διεθνών πελατών (75%), ενώ το 31% εκτιμά ότι αυτές θα παραμείνουν σταθερές. Αντίστοιχα, μόλις το 5% των ερωτηθέντων προσδοκά πως οι διεθνείς πωλήσεις της επιχείρησής τους θα παρουσιάσουν μείωση.
-Θέμα επικαιρότητας: Ηλεκτρονικό Επιχειρείν. Το ηλεκτρονικό επιχειρείν γνωρίζει ιδιαίτερα μεγάλη άνθηση τα τελευταία χρόνια σε όλα τα επίπεδα των επιχειρηματικών διαδικασιών, επηρεάζοντας σε πολύ μεγάλο βαθμό και το διεθνές επιχειρείν. Στην ερώτηση αν χρησιμοποιούν το Ηλεκτρονικό Επιχειρείν κατά την εξαγωγική διαδικασία, οι Έλληνες εξαγωγείς απάντησαν θετικά σε ποσοστό 59%, ενώ το 41% δήλωσε πως δεν χρησιμοποιεί τεχνολογίες πληροφορικής στις εξαγωγές.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα του δείκτη TCI ΣΕΒΕ-DHL, οι προσδοκίες των Ελλήνων εξαγωγέων χαρακτηρίζονται από συγκρατημένη αισιοδοξία για τις εγχώριες και διεθνείς οικονομικές συνθήκες.
Όσον αφορά στις εγχώριες και διεθνείς πωλήσεις των προϊόντων τους, οι ερωτηθέντες διατηρούν μία πιο αισιόδοξη στάση.
Συγκριτικά δε με τις εκτιμήσεις του α’ εξαμήνου 2017, γίνεται αντιληπτό ότι οι Έλληνες επιχειρηματίες είναι επιφυλακτικοί ως προς τις εξωγενείς επιχειρηματικές συνθήκες που επικρατούν και εκτιμούν πως οι ενδογενείς παράγοντες της επιχείρησής τους θα λειτουργήσουν ευεργετικά ως προς την ενίσχυση των εξαγωγικών τους επιδόσεων και τη βελτίωση της οικονομικής τους θέσης.
Επίσης, ένα σημαντικό στοιχείο που προκύπτει από το δείκτη TCI ΣΕΒΕ-DHL και αφορά τη χρήση του ηλεκτρονικού επιχειρείν στις εξαγωγές, είναι ότι ένα μεγάλο ποσοστό (41%) των Ελλήνων εξαγωγέων δεν έχει υιοθετήσει τεχνολογίες πληροφορικής για τη διεκπεραίωση των εξαγωγικών του διαδικασιών.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε το διάστημα 07/07/17–26/07/17 σε επιλεγμένο δείγμα 250 εξαγωγικών επιχειρήσεων από όλη τη χώρα (οι 223 ανταποκρίθηκαν).
Η επιλογή των επιχειρήσεων έγινε μέσω διαστρωματικής δειγματοληψίας, στα πρότυπα αντίστοιχων ερευνών που πραγματοποιούνται από εγχώριους και διεθνείς οργανισμούς. Ειδικότερα, με αρχικό κριτήριο τις επιχειρήσεις με ετήσιο τζίρο πάνω από €1.000.000, το δείγμα περιλαμβάνει επιχειρήσεις από πρωτογενή παραγωγή, βιομηχανία και εμπόριο.