Την έκπληξή της εξέφρασε η IRU αναφορικά με την ψήφιση από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο της επέκτασης του Συστήματος Εμπορίας Εκπομπών της ΕΕ (ETS II) στις οδικές μεταφορές και τα κτίρια.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Όπως έχει επανειλημμένα έχει επισημάνει η διεθνής ένωση οδικών μεταφορών, «η περιβαλλοντική επιτροπή του Κοινοβουλίου (ENVI) είχε υποβάλει ένα μη πρακτικό ETS II, το οποίο δεν ήταν κατάλληλο για τον σκοπό».
«Είμαστε σοκαρισμένοι όταν βλέπουμε ότι, παρά την εποικοδομητική προσέγγιση του κλάδου, η μη πρακτική και εχθρική πρόταση της ENVI για το ETS II έπεισε τελικά το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο να εναντιωθεί στον τομέα των εμπορικών οδικών μεταφορών», δήλωσε η EU Advocacy Director της IRU, Raluca Marian.
Όπως σημείωσε η ίδια, «ο τομέας των οδικών μεταφορών ανησυχεί για τον πραγματικό κίνδυνο μιας αυξημένης βάσης κόστους, χωρίς καμία επιστροφή και χωρίς καμία ρεαλιστική ευκαιρία να στραφεί σε οχήματα μηδενικών εκπομπών σύντομα».
Η IRU προτρέπει τη σταδιακή εισαγωγή του ETS, σε ευθυγράμμιση με τις εξελίξεις της τεχνολογίας και της υποδομής χρέωσης, την αποφυγή πολλαπλής φορολογίας/επιβολής τελών για τις εκπομπές CO2, την επανεπένδυση των εσόδων που προέρχονται από το ETS στον τομέα των οδικών μεταφορών για να τον βοηθήσουν στην απαλλαγή του από τον άνθρακα, και την ένταξη τόσο των ιδιωτικών όσο και των εμπορικών χρηστών του οδικού δικτύου.
Όπως αναφέρεται, σε σχετική ανακοίνωση της IRU, «η πρόσφατη υποβάθμιση των φιλοδοξιών της ΕΕ για την ανάπτυξη υποδομών εναλλακτικών καυσίμων από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο αποτελεί σαφές μήνυμα ότι η στροφή προς τα βαρέα οχήματα μηδενικών εκπομπών δεν αποτελεί προτεραιότητα για τα κράτη-μέλη της ΕΕ. Ως εκ τούτου, η ένταξη των οδικών μεταφορών στο ETS θα οδηγήσει σε πρόσθετη χρέωση, χωρίς να χρησιμεύσει ως κίνητρο απαλλαγής από τις εκπομπές άνθρακα για τους μεταφορείς, εφόσον δεν υπάρχουν επαρκώς διαθέσιμες εναλλακτικές λύσεις μηδενικών εκπομπών.
Εάν δεν υπάρχει η βασική προϋπόθεση για τη στροφή σε τέτοια οχήματα -η διαθεσιμότητα υποδομής φόρτισης/ανεφοδιασμού-, η ΕΕ δεν δικαιολογείται για άμεση αύξηση της φορολογίας και των τελών στις εκπομπές CO2 από τις εμπορικές οδικές μεταφορές. Η IRU τονίζει την ανάγκη για “έξυπνη” φορολογία που θα δίνει κίνητρα στους μεταφορείς οδικών μεταφορών για απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα, όχι ένα σύστημα που τους τιμωρεί».
«Εάν η άποψη του Κοινοβουλίου πείσει το Συμβούλιο, προβλέπουμε δραματικό αντίκτυπο στον κλάδο, στις οδικές μεταφορές γενικά, και μια σημαντική οπισθοδρόμηση στην απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα», προσθέτει η Raluca Marian.
«Αυτή είναι μια κακή απόφαση σε πολλά επίπεδα: θα υπάρξουν πρακτικές αδυναμίες όσον αφορά τη διάκριση μεταξύ ιδιωτικών και εμπορικά μεταχειρισμένων οχημάτων. Οι δημόσιες συγκοινωνίες θα γίνουν πιο ακριβές, οδηγώντας σε αυξημένη χρήση ιδιωτικών αυτοκινήτων και εκπομπές CO2, και τα έσοδα από το ETS από τις εμπορικές υπηρεσίες οδικών μεταφορών θα είναι ανεπαρκή για τη χρηματοδότηση των επενδύσεων που απαιτούνται για τους στόχους που τέθηκαν στο πλαίσιο του σχεδίου RePowerEU και για τη χρηματοδότηση του Ταμείου Κοινωνικού Κλίματος».
Για αυτούς τους λόγους, η IRU καλεί το Συμβούλιο να υιοθετήσει μια ρεαλιστική προσέγγιση που να περιλαμβάνει όλους τους οδικούς χρήστες και να επιλέξει μια σταδιακή επέκταση του ETS στις οδικές μεταφορές, σύμφωνα με την ανάπτυξη υποδομών εναλλακτικών καυσίμων σε ολόκληρη την ΕΕ.