Η αγορά οδικών εμπορευματικών μεταφορών στην Ευρώπη θα αυξηθεί κατά 9,4% το 2021, και κατά 4,9% το 2022 με την αξία της να μεταφράζεται σε 390,754 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με εκτιμήσεις της πλατφόρμας μεταφοράς εμπορευμάτων Ti Research.
Της Βάσως Βεγιάζη
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με το “European Road Freight Market Size & Forecasts: 2021 -2026 – Key Data” προκύπτει ότι:
-Η ευρωπαϊκή αγορά οδικών εμπορευματικών μεταφορών θα αναπτυχθεί κατά 4,9% το 2022.
-Η αγορά θα είναι κατά 23,1% μεγαλύτερη το 2026 από ό,τι ήταν το 2019.
-Η διεθνής αγορά οδικών εμπορευματικών μεταφορών αναμένεται να αναπτυχθεί ταχύτερα από την εγχώρια κατά την προσεχή 5ετία.
-Ως το 2026, η αγορά προβλέπεται να αναπτυχθεί κατά 3%, φτάνοντας σε αξία τα 431,360 εκατ. ευρώ
-Οι προβλέψεις σε ορίζοντα 5ετίας γίνονται όλο και πιο αβέβαιες λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, των επιπτώσεων του Πακέτου Κινητικότητας (Mobility Package), του αυξανόμενου πληθωρισμού και του κόστους υπηρεσιών.
Η εικόνα το 2021
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Ti, το 2021, η ευρωπαϊκή αγορά οδικών εμπορευματικών μεταφορών είχε αξία 372.350 εκατ. ευρώ, έναντι 324.461 εκατ. ευρώ το 2020.
Η αγορά αυξήθηκε κατά 9,4% σε πραγματικούς όρους το 2021 (14,8% ονομαστικά), γεγονός που οφείλεται κατά ένα μεγάλο βαθμό στην ανάκαμψης της Ευρώπης από τον COVID-19.
Οι ζημιές που προκάλεσαν τα εθνικά lockdown και οι περιορισμοί που επιβλήθηκαν από τις κυβερνήσεις στην ευρωπαϊκή αγορά οδικών εμπορευματικών μεταφορών αντισταθμίστηκαν από την ανάκαμψη του 2021, όταν άρθηκαν οι περισσότεροι περιορισμοί.
Οι μεταφορικοί όγκοι επανέκαμψαν στην μεταποίηση και με το «αδρανοποιημένο από τον Covid» λιανικό εμπόριο επανήλθε δυναμικά, με αποτέλεσμα τη σημαντική ανάκαμψη των οδικών μεταφορών εμπορευμάτων.
Οι καταναλωτικές δαπάνες ακολούθησαν αυξητική πορεία, με τη ζήτηση να ακολουθεί ανάλογη διαδρομή το 2021, οδηγώντας σε περαιτέρω ανάπτυξη στην ευρωπαϊκή αγορά οδικών εμπορευματικών μεταφορών.
Το διεθνές εμπόριο επιταχύνθηκε στο β’ εξάμηνο του 2021, με τον όγκο του εμπορίου εντός ΕΕ να αυξάνεται κατά μέσο όρο 9,5% σε ετήσια βάση και τον συνολικό όγκο του εμπορίου στην ΕΕ να αυξάνεται κατά 9,6%, σύμφωνα με τη Eurostat.
Αυτό αντιπροσωπεύει μια πολύ ισχυρή ανάκαμψη εν συγκρίσει με τη συρρίκνωση του 2020. Τα στοιχεία του ΟΟΣΑ δείχνουν ότι οι λιανικές πωλήσεις στην Ευρώπη έχουν επίσης ανακάμψει, σημειώνοντας αύξηση 5,5% σε σύγκριση με τη συρρίκνωση κατά 0,5% το 2020.
Η μεταποίηση συρρικνώθηκε σημαντικά το 2020, αλλά το 2021 ανέκαμψε κατά 8,1% στην ΕΕ. Η αυτοκινητοβιομηχανία δυσκολεύτηκε να ανακάμψει στα επίπεδα του 2019, σε αντίθεση με το ευρωπαϊκό ηλεκτρονικό εμπόριο που συνέχισε την ταχεία ανάπτυξή του, σημειώνοντας άνοδο 25,1% το 2021.
Συνολικά, όλα τα παραπάνω προκάλεσαν αυξανόμενη ζήτηση για οδικές εμπορευματικές υπηρεσίες το 2021.
Η πορεία του 2022
Η ευρωπαϊκή αγορά οδικών εμπορευματικών μεταφορών προβλέπεται να παρουσιάσει θετική ανάπτυξη το 2022, καταγράφοντας άνοδο 4,9% σε πραγματικούς όρους, φτάνοντας τα 390,754 εκατ. ευρώ.
Να σημειωθεί ότι, το “Ti COVID-19 Recovery Tracker 2022” (CRT22) παρακολουθεί την ανάκαμψη της αγοράς το 2022 συγκρίνοντας το μέγεθός της με το 2019 πριν από την πανδημία.
Συνολικά, η ευρωπαϊκή αγορά οδικών εμπορευματικών μεταφορών αναμένεται να αγγίξει το 6,3%, με επιπλέον αύξηση 6,3% σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2019.
Το διεθνές εμπόριο, ιδίως το ενδοκοινοτικό, έχει ανέλθει σε εντυπωσιακά επίπεδα ανάκαμψης και ανάπτυξης το 2021, με τις προβλέψεις να συνενούν προς αυτή την τάση και το 2022.
Οι εκτιμήσεις για το 2026
Μέχρι το 2026, η συνολική ευρωπαϊκή αγορά οδικών εμπορευματικών μεταφορών προβλέπεται να ανέλθει σε 431,360 εκατ. ευρώ, με προβλεπόμενο πραγματικό CAGR 3% από το 2021 έως το 2026.
Το “COVID Recovery Tracker” για το 2026 (CRT26) δείχνει ότι η συνολική αγορά οδικών εμπορευματικών μεταφορών της Ευρώπης θα είναι 23,1% μεγαλύτερο το 2026 από ό,τι ήταν το 2019 σε πραγματικούς όρους.
Με βάση τις σταθερές προβλέψεις του εμπορίου, η διεθνής αγορά οδικών εμπορευματικών μεταφορών αναμένεται να αναπτυχθεί ταχύτερα από την εγχώρια κατά την εξεταζόμενη 5ετία, φτάνοντας τα 135,635 εκατ. ευρώ έως το 2026.
Ωστόσο, η εγχώρια ανάπτυξη προβλέπεται να είναι κάπως πιο αργή, αυξανόμενη κατά 2,7% κατά μέσο όρο τα επόμενα 5 χρόνια, φτάνοντας τα 295,725 εκατ. ευρώ ως το 2026.