Στην «αντεπίθεση» περνούν τα φορτηγά, έπειτα από την απαγόρευση χρήσης του παράπλευρου οδικού δικτύου, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων.
Ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδικάτου Χερσαίων Εμπορευματικών Μεταφορών (ΠΣΧΕΜ) Πέτρος Σκουλικίδης απέστειλε υπόμνημα στον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα και τον υπουργό Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη, εκφράζοντας τη δυσαρέσκεια του κλάδου και ζητώντας,παράλληλα, την 3μηνη (τουλάχιστον) αναστολή του μέτρου.
Στο εν λόγω υπόμνημα, μεταξύ άλλων, αναφέρονται τα ακόλουθα:
-Tα μέτρα αυτά δυσχεραίνουν ή/και αποκλείουν την εκτέλεση μεταφορικού έργου σε όλο το παράπλευρο/παραλλαγμένο οδικό δίκτυο της χώρας και επιβαρύνουν 27.000 δημόσιους μεταφορείς με κόστη, τα οποία αδυνατούν να υποστηρίξουν.
-Τους εξαναγκάζουν να διέρχονται μόνον από τους αυτοκινητοδρόμους για τους εισπρακτικούς σκοπούς των παραχωρησιούχων εταιριών και παρά το γεγονός ότι, κάτι τέτοιο, δεν προβλέπεται ούτε από τις Συμβάσεις Παραχώρησης, αλλά ούτε από το Ενωσιακό δίκαιο.
-Είναι προφανές ότι οι συντάκτες της Υπουργικής Απόφασης έχουν πλήρη άγνοια των προβλημάτων που δημιουργούν, εκτός από τους μεταφορείς, και στις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στα οδικά δίκτυα που αναφέρονται στην Υ.Α., τα οποία γίνονται πλέον ‘‘άβατο’’ για όλα τα φορτηγά άνω των 3,5 τόνων».
-Παρίσταται άμεση ανάγκη να ανασταλεί η ισχύς της υπουργικής αποφάσεως τουλάχιστον για διάστημα τριών (3) μηνών για να δοθεί χρόνος να συνεργαστούμε με το αρμόδιο Υπουργείο ΥΠΟΜΕΔΙ και να τους ενημερώσουμε αναλυτικά για τα προβλήματα που δημιουργεί η Υ.Α, τόσο στην εκτέλεση του μεταφορικού έργου, τον αποκλεισμό χιλιάδων επιχειρήσεων, όσο και την επιβάρυνση των αστικών περιοχών από την διέλευση χιλιάδων φορτηγών μόνο για την είσπραξη τελών διοδίων.
Το υπόμνημα του ΠΣΧΕΜ
Την 11η Αυγούστου 2016 δημοσιεύθηκε η υπ΄ αριθμ. ΔΝΣγ/οικ. 53494/ΦΝ 393 (ΦΕΚ Β΄ 2481/11 Αυγούστου 2016) Απόφαση του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων με θέμα «Καθορισμός εξαιρέσεων από την απαγόρευση διέλευσης στο παράπλευρο οδικό δίκτυο» κατ’ εξουσιοδότησιν του άρθρου δεύτερου της παραγράφου 8 του Ν.4388/2016. Δυνάμει των ως άνω διατάξεων απαγορεύεται η διέλευση των οχημάτων άνω των 3,5 τόννων από το παράπλευρο/παραλλαγμένο οδικό δίκτυο με ορισμένες ελάχιστες εξαιρέσεις.
Για τις εξαιρέσεις αυτές χορηγείται άδεια μετά από πολύπλοκη γραφειοκρατική διαδικασία. Για την παράβαση της ως άνω υπουργικής αποφάσεως προβλέπεται ως κύρωση, η επιβολή προστίμου 1000 ευρώ για τον οδηγό και 1000 ευρώ για τον ιδιοκτήτη του οχήματος. Τα πρόστιμα καταβάλλονται επιτόπου και σε αντίθετη περίπτωση και μέχρις αποδείξεως καταβολής του προστίμου, το όχημα ακινητοποιείται. Περαιτέρω η υπουργική απόφαση προβλέπει ότι, η ισχύς της αρχίζει από την δημοσίευση της στην Εφημεριδα της Κυβερνήσεως, δηλαδή την 11η Αυγούστου 2016.
Tα μέτρα αυτά δυσχεραίνουν ή/και αποκλείουν την εκτέλεση μεταφορικού έργου σε όλο το παράπλευρο/παραλλαγμένο οδικό δίκτυο της χώρας και επιβαρύνουν 27.000 δημόσιους μεταφορείς με κόστη, τα οποία αδυνατούν να υποστηρίξουν.
Τους εξαναγκάζουν δε να διέρχονται μόνον από τους αυτοκινητοδρόμους για τους εισπρακτικούς σκοπούς των παραχωρησιούχων εταιριών, και παρά το γεγονός, ότι κάτι τέτοιο δεν προβλέπεται ούτε από τις Συμβάσεις Παραχώρησης, αλλά ούτε από το Ενωσιακό δίκαιο.
Με την απόφαση αυτή, κεντρικά οδικά δίκτυα, που εξυπηρετούν τις μεταφορικές ανάγκες της χώρας πάνω από 100 χρόνια, όπως η Π.Ε.Ο. Αθηνών-Κορίνθου, Ελευσίνας-Θήβας, Καβάλας- Ξάνθης και τα υπόλοιπα κεντρικά δίκτυα που αναφέρονται στην Υ.Α, ξαφνικά έγιναν Παραλλαγμένο Οδικό Δίκτυο και χρησιμοποιείται μόνο για την αποφυγή καταβολής τελών διοδίων.
Είναι προφανές, ότι οι συντάκτες της Υ.Α έχουν πλήρη άγνοια των προβλημάτων που δημιουργούν, (εκτός από τους μεταφορείς και στις επιχειρήσεις) που δραστηριοποιούνται στα οδικά δίκτυα που αναφέρονται στην Υ.Α και πλέον γίνεται άβατο για όλα τα φορτηγά άνω των 3,5 τόνων.
Eπιπλέον, ζητούν από τους μεταφορείς που φορτώνουν πχ. Από το Θριάσιο, να μην χρησιμοποιούν το κεντρικό οδικό δίκτυο Ελευσίνας-Θήβας που είναι τα μισά χιλιόμετρα και επιβάλλουν την διαδρομή μέσω της Ν.Ε.Ο., μόνο για την καταβολή διοδίων, αδιαφορώντας για την επιβάρυνση του ήδη επιβαρυμένου οδικού δικτύου της Δυτικής Αθήνας, που θα χρησιμοποιούν τα χιλιάδες φορτηγά που θα έχουν προορισμό τη Β. Ελλάδα.
Κάτι αντίστοιχο με τη συγκεκριμένη διαδρομή θα συμβεί και στα υπόλοιπα οδικά δίκτυα που αναφέρονται στην Υ.Α. Τα μέτρα αυτά εξεδόθησαν αιφνιδίως, εν μέσω των θερινών διακοπών, και σε πλήρη αντίθεση με τις προεκλογικές δηλώσεις του Πρωθυπουργού κ. Τσίπρακατά την συνάντηση με τις Συνεργαζόμενες Ομοσπονδίες Μεταφορικών Επιχειρήσεων της 9ης Σεπτεμβρίου 2015.
Κατά την συνάντηση αυτή ο Πρωθυπουργός είχε υποσχεθεί «ότι στο πλαίσιο μιάς νέας πολιτικής για τους αυτοκινητοδρόμους της χώρας, πρέπει να μειωθούν ριζικά τα εξουθενωτικά διόδια για τα φορτηγά Δ.Χ. και να ληφθούν μέτρα για να σταματήσει ο αθέμιτος ανταγωνισμός των ελληνικών φορτηγών Δ.Χ. από γειτονικές χώρες χαμηλού κόστους»……..
«Υπογραμμίζω τέλος ότι μιά κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ θα έχει ορθάνοιχτες τις πόρτες του διαλόγου για την ολόπλευρη στήριξη των φορτηγών Δ.Χ. και την αναβάθμιση του κλάδου, για το καλό των οικογενειακών επιχειρήσεων και της ανάπτυξης της χώρας».
Ούτε μείωση των διοδίων έγινε, ούτε αντιμετωπίσθηκε το πρόβλημα του αθέμιτου ανταγωνισμού μεταφορών από την Βουλγαρία.
Αντιθέτως, με τις προναφερθείσες διατάξεις, και εν μέσω σοβαρής οικονομικής κρίσεως και συνεχούς υφέσεως, υποχρεώνονται 32.000 φορτηγά, δηλ. ο κλάδος των οδικών ελληνικών μεταφορών να φέρει το υπέρογκο οικονομικό βάρος των διοδίων τελών για την διέλευση μόνον από αυτοκινητοδρόμους, με την παράλληλη υποχρεωτική αύξηση των διανυομένων αποστάσεων, και να αντιμετωπίσουν τα δυσεπίλυτα προβλήματα που δημιουργούνται.
Επί παραδείγματι, εάν συνυπολογισθεί ότι η διέλευση των φορτηγών αυτοκινήτων απαγορεύεται από τους αυτοκινητοδρόμους κατά τα περισσότερα Σαββατοκύριακα και τις εορτές, τότε η κατάληξη είναι να επιτρέπονται οι μεταφορές με Φ/Γ άνω των 3,5 τόννων μόνον τέσσερεις (4) ημέρες την εβδομάδα.
Περαιτέρω, δεν αντιμετωπίζεται η διέλευση από το παράπλευρο δίκτυο των Φ/Γ με σκοπό την φόρτωση προϊόντων, δομικών υλικών ή οικοσκευών, μηχανημάτων και κάθε είδους διανομή και τροφοδοσία, δεδομένου ότι τούτο επιτρέπεται μόνον εφ’ όσον υπάρχει δελτίο αποστολής (παρ. 2, στοιχείο δ της ΥΑ).
Πέραν και ανεξαρτήτως των προβλημάτων που δημιουργούνται για τον κλάδο των χερσαίων μεταφορών και για την οικονομία γενικότερα, για τα οποία επιφυλαόμεθα, το εξαιρετικά επείγον θέμα είναι αυτό της άμεσης ενάρξεως ισχύος της υπουργικής αποφάσεως και της συνεπαγομένης άμεσης επιβολής σοβαρών οικονομικών κυρώσεων.
Συγκεκριμένα, δεδομένου ότι η συντριπτική πλειοψηφία των μελών μας αγνοεί τα μέτρα αυτά, η άμεση συνέπεια θα είναι να ακινητοποιηθεί τεράστιος αριθμός φορτηγών αυτοκινήτων τις επόμενες ημέρες.
Τούτο διότι, οι οδηγοί, μην γνωρίζοντας τα μέτρα θα διέρχονται από το παράπλευρο δίκτυο, όπου θα τους επιβάλλονται τα προαναφερθέντα πρόστιμα, τα οποία θα αδυνατούν να καταβάλουν επιτόπου.
Η ακινητοποίηση αυτή θα συνεπάγεται περαιτέρω προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα, στην τήρηση του χρόνου παραδόσεως συγκεκριμένων προϊόντων ή μεταφορτώσεως σε άλλα μέσα μεταφοράς κ.ά.
Συνεπώς, παρίσταται άμεση ανάγκη να ανασταλεί η ισχύς της υπουργικής αποφάσεως τουλάχιστον για διάστημα τριών (3) μηνών για να δοθεί χρόνος να συνεργαστούμε με το αρμόδιο Υπουργείο ΥΠΟΜΕΔΙ και να τους ενημερώσουμε αναλυτικά για τα προβλήματα που δημιουργεί η Υ.Α, τόσο στην εκτέλεση του μεταφορικού έργου, τον αποκλεισμό χιλιάδων επιχειρήσεων, όσο και την επιβάρυνση των αστικών περιοχών από την διέλευση χιλιάδων φορτηγών μόνο για την είσπραξη τελών διοδίων.
Για τους ανωτέρω λόγους ζητούμε:
Να χορηγηθεί αναστολή της υπ’ αριθμ. ΔΝΣγ/οικ. 53494/ΦΝ 393 (ΦΕΚ Β΄ 2481/11 Αυγούστου 2016) Αποφάσεως του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων με θέμα «Καθορισμός εξαιρέσεων από την απαγόρευση διέλευσης στο παράπλευρο οδικό δίκτυο» τουλάχιστον για διάστημα τριών (3) μηνών.