Την υλοποίηση κινήτρων για τη δημιουργία μεγαλύτερων εταιρειών στον κλάδο των μεταφορών και των logistics προτάσσει, σε συνέντευξή του στο metaforespress.gr, ο διευθύνων σύμβουλος της Med Frigo, Σωτήρης Μπρακατσέλος.
“Ο κατακερματισμός του κλάδου δεν επιτρέπει σε εταιρείες με 1-5 οχήματα να προχωρήσουν σε επενδύσεις και να εκσυγχρονιστούν, ώστε να καταστούν ανταγωνιστικές σε εθνικό, αλλά και διεθνές επίπεδο (οχήματα Euro 6, συστήματα ποιότητας, διεθνείς διαγωνισμοί, μηχανογραφικά συστήματα κ.λπ.)”, αναφέρει ο κ. Μπρακατσέλος, υποστηρίζοντας ότι απαιτείται η υιοθέτηση κινήτρων, από πλευράς της Πολιτείας, για τη δημιουργία μεγαλύτερων και πιο ανταγωνιστικών εταιρειών.
Σχετικά με το επενδυτικό πλάνο και τα επιχειρησιακά μεγέθη της MedFrigo, σχολίασε ότι η εταιρεία ολοκλήρωσε δυο μεγάλες επενδύσεις (logistics center στην Ηγουμενίτσα και 16 νέα φορτηγά), τονίζοντας ότι εφέτος θα εστιάσει σε επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες και εφαρμογές, όπως η ηλεκτρονική φορτωτική (e-CMR).
Συνέντευξη στη Βάσω Βεγιάζη
-Ποια είναι τα επιχειρησιακά σχέδια για το τρέχον έτος; Έχουν «ωριμάσει» οι επενδύσεις των προηγούμενων ετών;
-Ο όμιλός μας, το 2018, προχώρησε σε δυο μεγάλες επενδύσεις. Στη δημιουργία του νέου υπερσύγχρονου κέντρου Logistics στην Ηγουμενίτσα, με 2.800 τ.μ. στεγασμένους ψυχόμενους χώρους και την προμήθεια 16 νέων φορτηγών VOLVO FH, EURO 6, από την Cargomed.
Τα νέα οχήματα θα συμβάλλουν στην ομοιογένεια του σύγχρονου στόλου της εταιρείας, ανεβάζοντας στο 95% το ποσοστό EURO 6 του ιδιόκτητου στόλου των 55 οχημάτων.
Για το 2019, οι επενδύσεις εστιάζονται στη νέα τεχνολογία, επενδύοντας, τόσο σε υποδομές, όσο και σε συστήματα, για την πιστοποίηση της MED FRIGO ως Εγκεκριμένου Οικονομικού Φορέα ΕΟΦ – ΑΕΟ (Authorised Economic Operator).
Να σημειωθεί ότι πιστοποιημένος είναι ο οικονομικός φορέας που είναι αξιόπιστος σε ολόκληρη την ΕΕ, στο πλαίσιο των τελωνειακών πράξεων που διενεργεί και επομένως δικαιούται να απολαμβάνει συγκεκριμένα οφέλη σε ολόκληρη την ΕΕ, ανάλογα με τον τύπο του πιστοποιητικού που του χορηγείται.
Ήδη οι επενδύσεις μας είχαν σαν αποτέλεσμα την πιστοποίηση μας τον Απρίλιο, τόσο σαν ΕΟΦ-ΑΕΟ, όσο και με το ISO 27001, ασφάλειας πληροφοριακών συστημάτων.
Ένα σημαντικό στοιχείο που πρέπει να τονιστεί είναι ότι η εταιρεία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Η/Υ και αριθμό χρηστών στην Δ. Ελλάδα, καθώς και ότι η αξιολόγηση μας, σαν ΕΟΦ, έγινε με τις νέες αυστηρότερες προδιαγραφές του 2019.
Και βέβαια επενδύουμε διαρκώς στην εκπαίδευση και την ανάπτυξη των ανθρώπων μας, σε συστήματα, στην ασφάλεια, στην οδική συμπεριφορά.
-Ποια είναι τα καθημερινά εμπόδια που αντιμετωπίζει μια επιχείρηση που δραστηριοποιείται στην περιφέρεια;
-Σίγουρα είναι μειονέκτημα για μια εταιρεία η απόσταση από τα κέντρα ζήτησης, αλλά και διαμόρφωσης πολιτικής.
Επίσης, η επικοινωνία με κρατικές υπηρεσίες και φορείς είναι λίγο πιο δύσκολη, εφόσον συχνά απαιτείται και φυσική παρουσία, όσον αφορά την ενημέρωση για συμμετοχή και υλοποίηση αναπτυξιακών έργων. Το ίδιο ισχύει και για την προώθηση και ανάπτυξη εργασιών και τη συμμετοχή σε κλαδικές δράσεις κ.λπ.
Οι δυνατότητες διατήρησης της ψυχρής αλυσίδας την θερινή περίοδο προς τα μικρά νησιά ή τους τουριστικούς προορισμούς, που πρακτικά είναι άγονες γραμμές, είναι οριακές.
Όμως, η εταιρεία, επειδή εξειδικεύεται στη διαχείριση ευπαθών και ταχυκίνητων προϊόντων έχει εξισορροπήσει αυτό το μειονέκτημα με την στρατηγική επιλογή να βρίσκεται κοντά στην κύρια πύλη εισόδου εξόδου από και προς την Ελλάδα, που είναι το λιμάνι της Πάτρας και την παρουσία μας στην Ηγουμενίτσα, την δεύτερη πύλη που μας συνδέει με την Ευρώπη.
Φυσικά για την εξυπηρέτηση των πελατών μας υπάρχουν και τα υποκαταστήματα μας (πλατφόρμες) στον Ασπρόπυργο και τη Θεσσαλονίκη.
Η πρόσφατη ολοκλήρωση των οδικών αξόνων επιβεβαιώνει την επιλογή μας και σαφώς διευκολύνει το έργο μας.
-Ποιες είναι οι προκλήσεις για μια εταιρεία που εξειδικεύεται στις υπηρεσίες μεταφορών και 3PL προϊόντων ψύξης;
-Κατ’ αρχάς όσον αφορά το μεταφορικό έργο, σημαντικά θέματα είναι:
Α. O αθέμιτος ανταγωνισμός από:
-εταιρείες που διαθέτουν έδρα σε χώρες με χαμηλότερους φορολογικούς συντελεστές και ο έλεγχος της δραστηριότητας στη χώρα μας είναι ελλιπής (Tι αποδίδουν στο κράτος; Πως ελέγχεται το cabotage;)
-εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη χώρα, με οφειλές στο δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία (συνεχείς ρυθμίσεις χρεών, δυνατότητα δημιουργίας νέων εταιρειών, που οδηγούν σε υποκοστολογημένη διαμόρφωση ναύλων)
-έλλειψή ελέγχων για την καταπολέμηση παραβατικών πρακτικών (ωράρια, υπέρβαρα κ.λπ.)
-Ο χαμηλός συντελεστής απόσβεσης 12%, δηλαδή ένα όχημα αποσβένεται σε 8,3 έτη, ενώ η πραγματική λειτουργική ετοιμότητα περιορίζεται σε 5 έτη.
Β) Θέματα που σχετίζονται με την δυνατότητα της επιχειρηματικότητας:
-Το κόστος της ενέργειας
-Το υψηλό ασφαλιστικό κόστος των εργαζομένων
-Το γενικότερο επιχειρηματικό περιβάλλον (υπερφορολόγηση)
-Η αδυναμία συντονισμού και αξιοποίησης επενδυτικών ευκαιριών από τους αρμόδιους φορείς (ευελιξία, ταχύτητα), (περιφέρεια, δήμοι, λιμενικά ταμεία κ.λπ.).
-Περιγράψτε μας τη συμμετοχή της Med Frigo στο πρόγραμμα eCMR και τα πιθανά οφέλη…
-H Μed Frigo, στο πλαίσιο του προγράμματος AEOLIX LL12 e CMR, που ηγείται η IRU (Διεθνής Ένωση Οδικών Μεταφορέων) και συντονίζει στη Ελλάδα η ΟΦΑΕ, σε συνεργασία με την Nestle Hellas, πελάτη μας με μακροχρόνια συνεργασία, που όμως αποκτήθηκε μέσω της τεχνογνωσίας που έχουμε αναπτύξει να συμμετέχουμε σε διεθνείς ηλεκτρονικούς διαγωνισμούς, ολοκλήρωσε στις 12 Απριλίου την πρώτη διασυνοριακή μεταφορά από το Sevares της Ισπανίας προς τον Ασπρόπυργο, πλήρους φορτίου τροφίμων με τη χρήση ψηφιακού CMR.
Τόσο στην παραλαβή, όσο και κατά την παράδοση έγινε ψηφιακή υπογραφή με σφραγίδα χρόνου και συντεταγμένων των σημείων φόρτωσης-εκφόρτωσης.
Και βέβαια, πάντα πρωτοπόροι, έχουμε προχωρήσει ήδη στο επόμενο βήμα, χρησιμοποιώντας την εφαρμογή και για φορτία μας, πλήρη και τμηματικά, από την Ελλάδα προς την Ισπανία, υλοποιώντας έτσι και τις πρώτες εξαγωγές προς ευρωπαϊκό προορισμό.
Μέχρι σήμερα, έχουμε υλοποιήσει πάνω από 15 αποστολές, εκπαιδεύοντας 10 οδηγούς και αντλώντας σημαντική εμπειρία τόσο στην έκδοση όσο και κατά την παράδοση στο εξωτερικό.
Η ψηφιοποίηση των CMR και των δελτίων αποστολής μπορεί να επιφέρει άμεσα και σημαντικά οφέλη στις επιχειρήσεις, όπως τη μείωση του λειτουργικού κόστους, την εξάλειψη γραφειοκρατίας, μεγαλύτερη ακρίβεια και διαφάνεια στη ροή της πληροφορίας, ανταλλαγή δεδομένων σε πραγματικό χρόνο, κ.ά.
Παρότι οι νέοι οδικοί άξονες (Ολυμπία, Ιονία, Εγνατία) είναι ήδη σε λειτουργία, δεν έχουν μπει ακόμα στον επανασχεδιασμό της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Η Μed Frigo εφαρμόζει διαδικασίες για την συμπλήρωση και την έκδοση των έντυπων CMR από το 1999 και μηχανογραφικά μέσω λογιστικής εφαρμογής από το 2003, προβλέποντας τις ανάγκες της διεθνούς αγοράς.
Ο στόχος της συμμετοχής μας είναι λοιπόν να διαμορφώσουμε μαζί με του υπόλοιπους εμπλεκόμενους φορείς το πλαίσιο της εφαρμογής του σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Η εταιρεία μας εκδίδει και διαχειρίζεται κάθε χρόνο πάνω από 100.000 CMR.
Με την πιλοτική αυτή εφαρμογή, η Ελλάδα (με την Μed Frigo) σημείωσε μια σημαντική επιτυχία σε πανευρωπαϊκό επίπεδο και γίνεται μια από τις πρώτες χώρες που αξιοποιούν τα οφέλη της ψηφιοποίησης των μεταφορικών εγγράφων στις διασυνοριακές μεταφορές.
-Πως διαβλέπετε το μέλλον της ελληνικής αγοράς εφοδιαστικής αλυσίδας και μεταφορών;
-Ο κατακερματισμός του κλάδου δεν επιτρέπει σε εταιρείες με 1-5 οχήματα να προχωρήσουν σε επενδύσεις και να εκσυγχρονιστούν, ώστε να καταστούν ανταγωνιστικές σε εθνικό, αλλά και διεθνές επίπεδο (οχήματα Euro 6, συστήματα ποιότητας, διεθνείς διαγωνισμοί, μηχανογραφικά συστήματα κ.λπ.).
Για να μπορέσει ο κλάδος των μεταφορών να έχει μέλλον, θα πρέπει να σχεδιαστούν και να δοθούν στοχευμένα κίνητρα για την δημιουργία μεγαλύτερων εταιρειών ή ομίλων, με σύγχρονα οχήματα ή για τον επαναπατρισμό στόλου.
Με αυτό τον τρόπο θα μπορούν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της αγοράς σε όλο το φάσμα των μεταφορών, από την διανομή στα κέντρα των μεγάλων πόλεων έως τις διασυνοριακές μεταφορές.
Και βέβαια θα πρέπει να σχεδιάσουμε ξανά, με το δεδομένο της ανάπτυξης του τουρισμού, το δίκτυο και τις υποδομές για την νησιωτική, αλλά και την υπόλοιπη περιφέρεια.
Είναι γνωστό, για παράδειγμα, ότι οι δυνατότητες διατήρησης της ψυχρής αλυσίδας, το καλοκαίρι προς τα μικρά νησιά ή τους τουριστικούς προορισμούς, που πρακτικά είναι άγονες γραμμές, είναι οριακές.
Και μία ακόμα παρατήρηση, παρότι οι νέοι οδικοί άξονες (Ολυμπία, Ιονία, Εγνατία) είναι ήδη σε λειτουργία, δεν έχουν μπει ακόμα στον επανασχεδιασμό της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Υπάρχουν νέοι συνδυασμοί και δυνατότητες, που μπορούν να βελτιώσουν χρόνους και κόστη, παρόλο που τα διόδια πλέον αποτελούν σημαντικό κομμάτι του κόστους μεταφοράς.
Σημειώνεται ότι η MedFrigo διαθέτει 5 σύγχρονα και πλήρως εξοπλισμένα logistics centers, σε 51.500 m2 ιδιόκτητα γήπεδα, χώρους ελεγχόμενης θερμοκρασίας, εμβαδού 15.500 m2, 45 ράμπες φορτοεκφόρτωσης και στόλο 200 ιδιόκτητων και συνεργαζόμενων επικαθήμενων φορτηγών ψυγείων.