Τα φορτηγά ΔΧ έχουν συμπιέσει… όσο δεν πάει τα κόμιστρα. Ουσιαστικά, δουλεύουν με κόμιστρα κάτω του κόστους.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Αυτό ήταν το κυρίαρχο συμπέρασμα της μελέτης «Προσδιορισμός Συνολικού Λειτουργικού Κόστους Αστικών και Υπεραστικών Εμπορευματικών Μεταφορών», της κα. Μαρίας Μποϊλέ, αν. καθηγήτριας στο Πανεπιστήμιο Πειραιά, στο πλαίσιο του 1ου συνεδρίου Μεταφορών του ΠΣΧΕΜ.
Σύμφωνα με αυτή, το κόστος διαδρομής, για ένα ΦΔΧ, στο Αθήνα – Θεσσαλονίκη είναι 517 ευρώ και στο Αθήνα – Πάτρα 210 ευρώ, φανερώνοντας ότι πολλά φορτηγά δουλεύουν με κόμιστρα κάτω του κόστους, εάν αναλογιστεί κανείς τις τιμές των διοδίων, της βενζίνης, των ελαστικών, κτλ.
Τα κόστη για επιλεγμένες διαδρομές
Στην εν λόγω μελέτη αναλύθηκαν επιμέρους στοιχεία, σταθερών και μεταβλητών παραμέτρων, που συνθέτουν το συνολικό λειτουργικό κόστος φορτηγού οχήματος για εκτέλεση εμπορευματικής μεταφοράς.
Αθήνα – Θεσσαλονίκη
-Εθνική μεταφορά με εμπορικό κοινού φορτίου βάρους 40 τόνων, ηλικίας 10 ετών που διανύει 130.000 χλμ ανά έτος κατά μέσο όρο,
-550 χλμ. διαδρομή,
-Συνολικό κόστος διαδρομής: 517 €.
Αθήνα – Πάτρα
-Εθνική μεταφορά με εμπορικό κοινού φορτίου βάρους 40 τόνων, ηλικίας 10 ετών που διανύει 130.000 χλμ ανά έτος κατά μέσο όρο,
-238 χλμ. διαδρομή,
-Συνολικό κόστος διαδρομής: 210 €.
Δυτική Αττική – Πολύγωνο
-Μεταφορά σε αστικό και υπεραστικό δίκτυο με μικρό φορτηγό όχημα αστικών διανομών, ηλικίας 7 ετών που διανύει 35.000 χλμ ανά έτος κατά μέσο όρο,
-58 χλμ. διαδρομή,
-Συνολικό κόστος διαδρομής: 88 €.
Κάμπος – Γαλανάδο Νάξου
-Μεταφορά σε εθνικό επαρχιακό δίκτυο με ειδικού τύπου φορτηγό όχημα (ανατρεπόμενο) βάρους 33 τόνων, ηλικίας 10 ετών που διανύει 50.000 χλμ ανά έτος κατά μέσο όρο,
-60 χλμ. διαδρομή,
-Συνολικό κόστος διαδρομής: 108 €.