Η ανάπτυξη και εξυγίανση των Επιχειρηματικών Πάρκων της Δυτικής Αττικής και η βελτίωση του θεσμικού πλαισίου που τα διέπει βρέθηκαν στην ατζέντα της συνάντησης μεταξύ του αναπληρωτή υπουργού Βιομηχανίας, Στέργιου Πιτσιόρλα, στην Περιφέρεια Δυτικής Αττικής, με εκπροσώπους του Συνδέσμου Βιομηχανιών Αττικής και Πειραιώς (ΣΒΑΠ) και των Δήμων Ασπροπύργου, Ελευσίνας, Μάνδρας-Ειδυλλίας και Φυλής-Άνω Λιοσίων.
Προηγήθηκε επίσκεψη-αυτοψία του αν. υπουργού στα Επιχειρηματικά Πάρκα ΒΙΠΑΝΟΤ-Βαμβακιάς και σε άτυπες βιομηχανικές συγκεντρώσεις της ευρύτερης περιοχής.
Το metaforespress.gr παραθέτει τις ομιλίες των Κ. Καμπόλη της Ασπροκάτ και Λ. Παντελάκη του ΣΒΑΠ, οι οποίοι παρουσίασαν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν, σε θεσμικό και επιχειρησιακό επίπεδο, οι επιχειρήσεις της περιοχής, καταθέτοντας τις προτάσεις τους.
Η ομιλία του Κ. Καμπόλη της Ασπροκάτ
Αξιότιμε Κύριε Υπουργέ,
Σας καλωσορίζουμε στην Δυτική Αττική, εδώ συνεχίζει να παράγεται το 40% του εθνικού μας πλούτου.
Θα σας ξεναγήσω στις άτυπες συγκεντρώσεις μεταποιητικών μονάδων και logistics, κυρίως του Ασπροπύργου (όπου και αντιμετωπίζουμε τα μεγαλύτερα προβλήματα).
Εντός των ορίων του Ασπροπύργου υπάρχουν 2 περιοχές επιχειρηματικών δραστηριοτήτων εκτός Ζ.Ο.Ε. και 3 εντός Ζ.Ο.Ε..
Θα σας μιλήσω για την περιοχή Α και την περιοχή Ε.
Περιοχή Α
Η μεγαλύτερη σε έκταση εντός Ζ.Ο.Ε. περιοχή είναι αυτή (η Α στο σχέδιο) που εκτείνεται βορείως και νοτίως της Λεωφόρου ΝΑΤΟ, εκτάσεως περίπου 4000 στρεμμάτων.
Η περιοχή ορίσθηκε ως υποδοχέας επιχειρήσεων μεταποίησης από το τέλος της δεκαετίας του 70’. Έκτοτε μετακόμισε εκεί μεγάλος αριθμός βιοτεχνιών από το κέντρο της Αθήνας και του Πειραιά
Κύριες Παθογένειες: Συγκοινωνιακό, έλλειψη υποδομών για όμβρια και τηλεπικοινωνίες.
Μετά από το νόμο 2545/97 έγιναν προσπάθειες πολεοδόμησης/τακτοποίησης της περιοχής ώστε να είναι εύρυθμη η λειτουργία των επιχειρήσεων εκεί.
Η τελευταία προσπάθεια σε εξέλιξη είναι αυτή της «ΒΙ.ΠΑ.ΝΟ.Τ.», η οποία βρίσκεται σε αναμονή ήδη από το 2010.
Η «ΒΙ.ΠΑ.ΝΟ.Τ.» προβλέπει βιομηχανικό πάρκο το οποίο εκτείνεται νοτίως της Λεωφόρου ΝΑΤΟ, έχει έκταση 2.000 στρεμμάτων, έχει ομοιογένεια ως προς τη χρήση μεταποίησης, λίγα αυθαίρετα κτίσματα οικιστών, και καλές προσβάσεις προς την Αττική Οδό και την Εθνική Οδό.
Η έκδοση της Κ.Υ.Α. και η υλοποίηση θα αναβαθμίσει την περιοχή όσον αφορά τις συγκοινωνίες, την ασφάλεια και τις υποδομές αποχέτευσης και επικοινωνιών.
Περιμένουμε από την σημερινή ηγεσία του Υπ. Αν. την νομοθετική ρύθμιση για το κεφάλαιο μας που απαιτείται προ της Κ.Υ.Α..
Περιοχή Ε
Ονομάζεται και αχαρακτήριστη. Είναι περιοχή εκτός του σχεδίου και στην ουσία περίσσεψε ως γη ακατάλληλη για όργωμα (με τον υδροφόρο ορίζοντα σε μεγάλο βάθος). Καθώς δεν είναι αγροτική μετά την χάραξη της Αττικής Οδού εκεί βρήκαν χώρο μετά το 2000 οι επιχειρήσεις logistics και εμπορευματικών αποθηκών
Έχει έκταση 5.000 στρέμματα και εκεί απαντώνται μεγάλα οικόπεδα με καλές προσβάσεις και αποχετευτικό σύστημα ομβρίων υδάτων που τα οδηγεί στην απορροή της Αττικής οδού.
Εκεί η νομοθεσία του 2014 και 2017 επιτρέπει τα logistics (ωστόσο οι υπηρεσίες της Περιφέρειας Αττικής δεν τα αδειοδοτούν).
Το 2019 λήγει η περίοδος χάριτος και πρέπει όλες αυτές οι μονάδες να έχουν άδεια λειτουργίας.
Το επιμελητήριο μας μαζί με την ένωση logistics έστειλε έγγραφο την 01/06/2017 στο ΥΠ.ΑΝ. όμως πέρασαν 18 μήνες χωρίς απάντηση
Θα θέλαμε να παρακαλέσουμε για τις ενέργειες σας ως προς τις δύο περιοχές ήτοι:
1) Ως προς την ΒΙ.ΠΕ. για την έκδοση της Κ.Υ.Α..
2) Ως προς την εκτός σχεδίου περιοχή (Ε) να δοθεί άμεσα λύση ακόμη και πριν την τροπολογία, δεδομένου ότι πρόκειται για πρόβλημα απλής ανάγνωσης του νόμου.
Σας ευχαριστώ.
Η ομιλία του Λ. Παντελάκη του ΣΒΑΠ για το ΒΙΟΠΑ Άνω Λιοσίων
Στις 22 Οκτωβρίου 1996 υπεγράφη προγραμματική σύμβαση μεταξύ ΕΤΒΑ, Δήμου Άνω Λιοσίων και ΔΕΤΕΑΛΑ (Δημοτική Επιχείρηση Τεχνικών Έργων Άνω Λιοσίων Αττικής ), η οποία εγκρίθηκε με την ΥΑ 6761-241/1997 ΥΠΑΝ
Οροθετήθηκε με την ΚΥΑ 23270 /828/97 ΦΕΚ 544Β/5-7-97, σύμφωνα με το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο του Δήμου και εγκρίθηκε με την 43726/2223/31-8-87 όπως τροποποιήθηκε με την ΥΑ 69322/2670/27-5-96 ΠΕΧΩΔΕ.
Η πράξη εφαρμογής εγκρίθηκε με την 2495/21-8-2001 απόφαση του Γ.Γ. Περιφέρειας και μεταγράφηκε στο Υποθηκοφυλακείο.Οροθετήθηκε με το Π.Δ. 84/1984.
Εντάχθηκε καταρχήν στον Ν.4458/65 περί ίδρυση Βιομηχανικών & Βιοτεχνικών περιοχών παρ. 3 , άρθ. 1 όπως τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με τους Ν.742/77 , Ν.2231/94 άρθ. 7 και 2234/94 άρθ. 1 & 17.
Φορέας Υλοποίησης βάση του ν. Ν.4458/65 ήταν η ΕΤΒΑ.
Ακολούθησε η ίδρυση ΒΙΟΠΑ (χαμηλής όχλησης) βάση νόμου 2545/1997 ΦΕΚ174/Δ/15-3-99.
Τα έργα δεν ολοκληρώθηκαν , οι επιχειρήσεις αδειοδοτούνται και λειτουργούν βάση του Ν.4458/65.
Λόγο μη ολοκλήρωσης των έργων υποδομής δεν ήταν δυνατή η σύσταση φορέα διαχείρισης.
Το 2010 ελλείψει φορέα διαχείρισης και προκειμένου να αποκτήσουμε εκπροσώπηση στην αντιμετώπιση των λειτουργικών θεμάτων του πάρκου ΄συστήσαμε το Σύλλογο Ιδιοκτητων και Ενικιαστων ΒΙΟΠΑ Ανω Λισοίων “ΔΑΙΔΑΛΟ “
Το 2018, η περιφέρεια ενέταξε στο πρόγραμμά της την αποπεράτωση έργων οδοποιίας αποχέτευσης και όμβριων.
Σήμερα υπολείπονται πολλά για να θεωρηθούμε οργανωμένο ΒΙΟΠΑ με τη σύγχρονη έννοια. Το βασικότερο (με την ελπίδα ολοκλήρωσης του προγράμματος της περιφέρειας ) είναι το Κτήριο Διοίκησης.
Επίδραση της συγκέντρωσης στις επιχειρήσεις
Υπάρχει συνεχώς αυξανόμενη συναλλακτική κίνηση σε υπηρεσίες και προϊόντα μεταξύ των επιχειρήσεων εντός ΒΙΟΠΑ.
Συμβουλεύουμε ο ένας τον άλλο ανταλλάσσοντας εμπειρίες και απόψεις.
Ενημερωνόμαστε καλλίτερα για διάφορες δράσεις βελτίωσης της επιχειρηματικότητας και συμμετέχουμε ομαδικά για παράδειγμα Early Warning σε συνεργασία με ΣΒΑΠ και ΕΕΑ.
Οι επιχειρήσεις υψηλής τεχνολογίας που έχουμε στο πάρκο γίνονται βάση για τεχνολογική αλλά και γενικότερη αναβάθμιση των υπολοίπων.
Είχαμε αύξηση κύκλου εργασιών 15% την περίοδο 2014-2016 .Ενα μέρος από την αύξηση οφείλετε στις μεταξύ μας συνεργασίες.
Συγκεντρωνόμαστε και εκπαιδευόμαστε με ψυχολόγους , σύμβουλους επιχειρήσεων , τραπεζίτες κλπ . Δυστυχώς από γραφείο σε γραφείο έλλειψη κτηρίου διοίκησης.
Αντιμετωπίζουμε από κοινού προβλήματα σε αντιπαραθέσεις με εξωτερικούς παράγοντες (δήμος κλπ ).
Αποτύπωση προβλημάτων λειτουργίας
Συνεχείς έλεγχοι από ΟΑΕΔ, επιθεώρηση εργασίας κλπ.
Δεν υπάρχει σύνδεση του ΒΙΟΠΑ με σταθμό προαστιακού.
Αδυναμία του δήμου να διατηρήσει ευπρεπή το χώρο.
Επικινδυνότητα. Ένοπλες ληστείες, δολοφονίες.
Καθυστέρηση παράδοσης αλληλογραφίας από τα ΕΛΤΑ με τραγικές συνέπειες.
Δυσκολία συνεργασίας με την τοπική αυτοδιοίκηση της οποίας είμαστε δέσμιοι και θύματα κακών πρακτικών και κακής οργάνωσης . Πρόσφατο παράδειγμα η εμπλοκή με τα δημοτικά τέλη.
Προτάσεις
Τροποποίηση του 3982/2011 με συμμέτοχή των εκπροσώπων των φορέων μας όπως ο ΣΒΑΠ.
Ξεκαθάρισμα του τοπίου περί Δημοτικών τελών. Δεν υπάρχει ανταποδοτικότητα στα Δημοτικά τέλη και υπάρχει μία τάση υπερφορολόγησης εκ μέρους τοπικής αυτοδιοίκησης.
Διευρυμένες δυνατότητες των Φορέων Διαχείρισης των πάρκων να αυτοδιαχειρίζονται το πάρκο.
Επαναπροσδιορισμό της σπουδαιότητας των Κτηρίων Διοίκησης και επένδυση του κράτους στο θεσμό τόσο εντός όσο και εκτός πάρκων σε όλες τις επιχειρησιακές συγκεντρώσεις.
Δυνατότητα ίδρυσης φορέα διαχείρισης πριν την ολοκλήρωση του πάρκου.
Λόγο της εμπλοκής με το δήμο, σχετικά με πρόστιμα από δημοτικά τέλη (για τα οποία είχε κάνει λάθος υπολογισμό υπάλληλος του δήμου) ελπίζουμε να μπορέσουμε να ενταχθούμε στις 120 δόσεις. Αυτό ίσως και ως “μοριοδότιση“ σε επιχειρήσεις εντός πάρκου. Αυτό είναι και παράδειγμα μέτρου στήριξης επιχειρήσεων εντός πάρκου.
Αποκλειστική υπηρεσία για ΒΙΟΠΑ στο υπουργείο Ανάπτυξης. Ετσι δε θα χρειάζεται να επεμβαίνουμε για θέματα όπως το παραπάνω σε συναντήσεις, όπως αυτές.