Σε τροχιά έντονων αλλαγών, με επιχειρηματικές συμφωνίες και επενδυτικά πλάνα που αλλάζουν τον «χάρτη» έχει εισέλθει ο κλάδος των logistics, με έναν όλο και μεγαλύτερο αριθμό επενδυτών και εταιρειών ανάπτυξης ακινήτων να στρέφεται στην ανάπτυξη υποδομών διαμετακομιστικού εμπορίου και αποθήκευσης.
Dimand, Premia, Prodea, BriQ, Noval, Trastor, Trade Estates, αλλά και ξένα funds, όπως τα HIG, EOS, Εlikonos, κ.ά. έχουν ήδη προωθήσει ή δρομολογούν σημαντικές επενδύσεις σε εμπορευματικές υποδομές και αποθηκευτικούς χώρους.
Όταν υλοποιηθούν τα σχέδια αυτά, αναμένεται να ενισχύσουν σημαντικά τον ρόλο της χώρας ως κόμβου της εφοδιαστικής αλυσίδας της ΝΑ Ευρώπης.
Αν σε αυτά προστεθούν, τα σχέδια για το Θριάσιο Ι και ΙΙ, η αξιοποίηση του πρώην Στρατοπέδου Γκόνου στη Θεσσαλονίκη, αλλά και η μετεγκατάσταση των πρακτορείων μεταφορών από τον Ελαιώνα στη Φυλή, οι προγραμματισμένες επενδύσεις εκτιμώνται σε δεκάδες εκατ. ευρώ.
Από την άλλη πλευρά, και ο κλάδος των logistics και εμπορευματικών μεταφορών είναι αντιμέτωπος με μια σειρά προκλήσεων, όπως η άνοδος των επιτοκίων, αλλά και του ενεργειακού και μεταφορικού κόστους, η αύξηση των τιμών των πρώτων και η έλλειψη προσωπικού.
Σύμφωνα με στοιχεία της Savills Research, στις τρεις κύριες κατηγορίες ακινήτων (γραφεία, logistics και εμπορικά καταστήματα) τοποθετήθηκαν πέρυσι 732 εκατ. ευρώ, μια αύξηση της τάξεως του 92% σε σχέση με το 2021, όταν το αντίστοιχο ποσό δεν είχε ξεπεράσει τα 380 εκατ. ευρώ.
Το αξιοσημείωτο είναι ότι ο τομέας των logistics αποτέλεσε πέρυσι το πιο κυρίαρχο επενδυτικό προϊόν στην αγορά ακινήτων, καθώς το 2022 επενδύθηκαν 277 εκατ. ευρώ, ξεπερνώντας, έστω και οριακά, την αγορά γραφείων, όπου τοποθετήθηκαν 275 εκατ. ευρώ.
Το 2021, το αντίστοιχο ποσό που επενδύθηκε στον τομέα των ακινήτων logistics ανήλθε στα 90 εκατ., το 2020 στα 150 εκατ. και το 2019 στα 33 εκατ. ευρώ.