Επιτακτική χαρακτήρισε την ανανέωση του στόλου των ΦΔΧ ο πρόεδρος της ΟΦΑΕ Απόστολος Κενανίδης, σημειώνοντας, ωστόσο, ότι αυτή καθίσταται σχεδόν απαγορευτική για τις ελληνικές επιχειρήσεις, εξαιτίας της μείωσης των εσόδων και του μεταφορικού έργου.
Τα χρηματοδοτικά εργαλεία για την ανανέωση του στόλου των φορτηγών δεν θα πρέπει να αντιμετωπίζονται ως ενίσχυση των μεταφορικών επιχειρήσεων, αλλά ως υποχρέωση της Πολιτείας για την προστασία του Περιβάλλοντος, συμπλήρωσε ο πρόεδρος της ΟΦΑΕ, στην εσπερίδα “Αεριοκίνηση, Υπολογισμός Ανθρακικού Αποτυπώματος & Πράσινη εφοδιαστική: Εργαλεία ανάπτυξης για τον κλάδο των εμπορευματικών μεταφορών”, που πραγματοποιήθηκε χθες στο ΕΒΕΠ, με χορηγό επικοινωνίας και το metaforespress.gr.
Τα κύρια σημεία ομιλίας του προέδρου της ΟΦΑΕ
Σήμερα βρισκόμαστε εδώ για να μιλήσουμε για την χρήση του φυσικού αερίου ως εναλλακτικό καύσιμο στην κίνηση των φορτηγών οχημάτων, τόσο για την προώθηση της Πράσινης Εφοδιαστικής Αλυσίδας, όσο και ως εργαλείο ανάπτυξης των οδικών εμπορευματικών μεταφορών.
Σήμερα όλοι μιλούν για την αειφόρο ανάπτυξη.
Πώς μπορούμε όμως να μιλάμε για βιωσιμότητα και αειφορία, εάν δεν διασφαλίσουμε πρωτίστως την βιωσιμότητα του περιβάλλοντος;
Οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει σήμερα το περιβάλλον είναι πολλές. Οι ραγδαίες κλιματικές αλλαγές απειλούν το περιβάλλον και δυστυχώς ανάμεσα στις αιτίες που προκαλούν αυτές τις κλιματικές αλλαγές συγκαταλέγονται και τα φορτηγά, τα οποία λέγεται ότι κατέχουν ένα πολύ μεγάλο μερίδιο του συνόλου των εκπομπών ρύπων στο περιβάλλον.
Ως εκπρόσωπος της Ομοσπονδίας Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδας, δεν βρίσκομα εδώ για να αρνηθώ τις αρνητικές επιπτώσεις για το περιβάλλον απο την κυκλοφορία των βαρέων οχημάτων.
Βρίσκομαι εδώ για να πω πως ως κλάδος έχουμε κάνει τα τελευταία χρόνια τεράστια βήματα για την μείωση των εκπομπών ρύπων από τα φορτηγά, με τα οχήματα τελευταίας τεχνολογίας να εκπέμπουν ως και 98% λιγότερους τοξικούς ρύπους από ότι πριν από 20 χρόνια!
Βρίσκομαι εδώ για να πω πως ως κλάδος είμαστε έτοιμοι για να υιοθετήσουμε ακόμα περισσότερα μέτρα προς αυτή την κατεύθυνση.
Είμαστε έτοιμοι για την μετάβαση προς πιο οικολογικές οδικές μεταφορές. Για την χρήση εναλλακτικών καυσίμων για την κίνηση των φορτηγών οχημάτων.
Και φυσικά είμαστε έτοιμοι να υιοθετήσουμε την οποιαδήποτε αλλαγή για την βιωσιμότητα και την αειφόρο ανάπτυξη του κλάδου μας, των επιχειρήσεών μας!
Δεν αρκεί όμως μόνο η δική μας ετοιμότητα για να επιτευχθεί ο επιθυμητός στόχος. Χρειάζεται συλλογική προσπάθεια και συνεργασία.
Η στήριξη της Πολιτείας είναι πολύ σημαντική, καθώς χρειαζόμαστε ένα ευέλικτο ρυθμιστικό πλαίσιο που θα επιτρέψει τις νέες τεχνολογικές προδιαγραφές των οχημάτων του μέλλοντος.
Παράλληλα, οφείλουμε να επενδύσουμε στην εκπαίδευση των επαγγελματικών οδηγών.
Η εμπειρία μας από τα πολλά χιλιόμετρα που διανύουμε πίσω από το τιμόνι, καθώς και η υποχρεωτική εκπαίδευση που λαμβάνουν σήμερα οι επαγγελματίες οδηγοί, δεν αρκούν εάν θέλουμε να μιλάμε για οικολογική οδήγηση.
Ένα οδηγός που έχει ολοκληρώσει ειδική εκπαίδευση ως προς την οικολογική οδήγηση μειώνει σημαντικά την εκπομπή ρύπων στο περιβάλλον, ενώ παράλληλα μειώνει την κατανάλωση καυσίμου και συνεπώς το κόστος για τις μεταφορικές εταιρείες.
Σήμερα υπάρχει υποχρεωτική εκπαίδευση για τους οδηγούς που οδηγούν φορτηγά τα οποία μεταφέρουν επικίνδυνα εμπορεύματα προκειμένου να διασφαλιστεί η ασφάλεια τόσο στους δρόμους, όσο και για την δημόσια υγεία από την μεταφορά χημικών και τοξικών εμπορευμάτων.
Θεωρώ εξίσου σημαντικό και απαραίτητο να θεσπιστεί υποχρεωτική εκπαίδευση και πιστοποίηση για την οικολογική οδήγηση, και το καταθέτω ως επίσημη πρόταση της ΟΦΑΕ ενώπιον του εκπροσώπου του αρμόδιου Υπουργείου μεταφορών, τον κ. Μαυραγάνη.
Κύριε Υφυπουργέ θα είναι ιδιαίτερη χαρά και τιμή για εμένα να σας καταθέσω αυτή την πρόταση και σε μια ειδικά προγραμματισμένη συνάντηση, προκειμένου να ανταλλάξουμε απόψεις.
Το δεδομένο είναι πως μέσα από μια τέτοια πιστοποίηση, θα προκύψουν οδηγοί πιο ανταγωνιστικοί στην αγορά εργασίας, ενώ παράλληλα θα ενισχυθεί σημαντικά η Πράσινη εφοδιαστική.
Παράλληλα, η χρήση της τεχνολογίας και των ευφυών συστημάτων μεταφοράς, η ψηφιοποίηση και γενικότερα η καινοτομία, είναι εργαλεία τα οποία πρέπει να αξιοποιήσουμε και για την ενίσχυση της Πράσινης εφοδιαστικής αλυσίδας.
Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, τα τελευταία χρόνια παρατηρούμε πως το θέμα αυτό αντιμετωπίζεται με την ενίσχυση της σιδηροδρομικής μεταφοράς με σκοπό τον περιορισμό της κυκλοφορίας των φορτηγών. Το περίφημο «Shift 2 Rail».
Και πρόκειται για σημαντική προσπάθεια την οποία καλωσορίζουμε, αλλά δεν είναι αρκετή για την μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος, καθώς οι οδικές μεταφορές θα συνεχίζουν πάντα να αποτελούν το πρώτο και το τελευταίο κομμάτι μιας μεταφοράς.
Οι οδικές μεταφορές αποτελούν αναπόσπαστο κρίκο της Εφοδιαστικής Αλυσίδας και κατέχουν το μεγαλύτερο μερίδιο στην μεταφορά εμπορευμάτων από τα λοιπά μέσα.
Ακριβώς για τον λόγο αυτό η προσπάθεια που πρέπει να γίνει για την μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος των φορτηγών οφείλει να είναι τεράστια!
Μόλις πριν δύο ημέρες το Ευρωκοινοβούλιο και το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, κατέληξαν σε προσωρινή συμφωνία για νέο αναμενόμενο ευρωπαϊκό κανονισμό για την παρακολούθηση και την αναφορά των εκπομπών CO2 και της κατανάλωσης καυσίμου από τα νέα βαρέα οχήματα.
Ο κανονισμός αυτός εντάσσεται στις γενικότερες προσπάθειες της ΕΕ να μειώσει τις εκπομπές CO2 και αποτελεί ένα ακόμη βήμα προς μια ανταγωνιστική οικονομία χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
Σε εθνικό επίπεδο, στην προσπάθεια αυτή, οι οδικοί μεταφορείς χρειαζόμαστε υποστήριξη και ενίσχυση. Χρειαζόμαστε τα απαραίτητα χρηματοδοτικά εργαλεία που θα επιτρέψουν στους Έλληνες αυτοκινητιστές, στις ελληνικές μεταφορικές επιχειρήσεις, να επενδύσουν στην ανανέωση του στόλου των οχημάτων τους, είτε αυτό σημαίνει την αγορά οχημάτων νέας τεχνολογίας ή την μετασκευή των υπάρχοντων σε οχήματα διπλής καύσης.
Αξιότιμοι εκπρόσωποι της Ελληνικής Πολιτείας που μας τιμάτε σήμερα εδώ με την παρουσία σας.
Οφείλω να σας πω, κάτι που ήδη πολύ καλά γνωρίζετε: υπό τις σημερινές συνθήκες η επιτακτική ανανέωση του στόλου ΦΔΧ είναι σχεδόν απαγορευτική για τις Ελληνικές επιχειρήσεις του κλάδου, καθότι τα έσοδα, και κυρίως η κερδοφορία τους, έχουν πληγεί καίρια από την κρίση λόγω της δραματικής μείωσης του μεταφορικού έργου αλλά και της εξίσου δραματικής μείωσης των κομίστρων.
Τα χρηματοδοτικά εργαλεία για την ανανέωση του στόλου των φορτηγών δεν θα πρέπει να αντιμετωπίζονται ως ενίσχυση των μεταφορικών επιχειρήσεων, αλλά ως υποχρέωση της Πολιτείας για την προστασία του Περιβάλλοντος.
Δεν θα σας κουράσω άλλο. Έχουμε πολλούς και σημαντικούς ομιλητές να ακούσουμε στην συνέχεια.
Έχουμε να μάθουμε πολλά για τα οφέλη που έχει η χρήση φυσικού αερίου ως εναλλακτικό καύσιμο για την κίνηση των φορτηγών οχημάτων, τόσο για τις ίδιες τις μεταφορικές εταιρείες και την σημαντική μείωση που θα επιφέρει στο λειτουργικό τους κόστος, όσο και για το περιβάλλον μας.