Μερικές από τις βασικές προϋποθέσεις για την υποστήριξη της ταχείας διείσδυσης των φορτηγών μηδενικών εκπομπών στους ευρωπαϊκούς αυτοκινητόδρομους εξετάζει, σε νέο βίντεο, ο διευθυντής Εμπορικών Οχημάτων της ACEA, Thomas Fabian.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Όπως εξηγεί, «ενώ τα οχήματα μηδενικών εκπομπών είναι έτοιμα για την αγορά και κυκλοφορούν σε μεγάλους αριθμούς, πρέπει να θέσουμε το σωστό πλαίσιο για να διασφαλίσουμε ότι οι μεταφορείς θα “αγκαλιάσουν” πλήρως αυτή τη στροφή.
Τα επαγγελματικά οχήματα χρησιμοποιούνται από επαγγελματίες μεταφορείς ως “εργαλεία”. Ως εκ τούτου, η λειτουργία τους πρέπει να είναι εμπορικά βιώσιμη και κερδοφόρα για μια κερδοφόρα. Κανένας πάροχος μεταφορών δεν θα επενδύσει σε οχήματα μηδενικών εκπομπών εάν δεν μπορεί να τα επαναφορτίσει ή να τα ανεφοδιάσει.
Τα πρώτα ηλεκτρικά φορτηγά με μπαταρία θα εξαρτώνται από τη φόρτιση στην αποθήκη και θα πρέπει να επαναφορτίζονται τακτικά. Για την πραγματική ανακάλυψη -για να “απογειωθούν” πραγματικά τα φορτηγά μηδενικών εκπομπών στις μεταφορές μεγάλων αποστάσεων- χρειαζόμαστε ένα πυκνό δίκτυο σταθμών φόρτισης και ανεφοδιασμού με πρόσβαση στο κοινό.
Εκτιμάται ότι, μέχρι το 2027, το Top 10% των κορυφαίων σημείων στάσης για φορτηγά επί ευρωπαϊκού εδάφους θα πρέπει να είναι εξοπλισμένο με σημεία φόρτισης και κατάλληλο αριθμό σταθμών ανεφοδιασμού υδρογόνου, ενώ μέχρι το 2030 χρειαζόμαστε ένα πλήρως λειτουργικό δίκτυο.
Ο κίνδυνος σήμερα είναι ότι η υποδομή θα είναι στην πραγματικότητα ένα εμπόδιο που θα επιβραδύνει σημαντικά την απορρόφηση των φορτηγών μηδενικών εκπομπών από την αγορά. Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής, ειδικά τα κράτη-μέλη, πρέπει τώρα να συμφωνήσουν στον καθορισμό δεσμευτικών και φιλόδοξων στόχων για την ανάπτυξη της υποδομής».
Όπως σημειώνει ο Fabian, «χρειαζόμαστε ένα πλαίσιο πολιτικής που θα βοηθά και θα ενθαρρύνει τους μεταφορείς να επενδύσουν στα νέα οχήματα. Ένα που θα δίνει αντικίνητρα για τη χρήση οχημάτων μηδενικών εκπομπών αντί της χρήσης ορυκτών καυσίμων.
Ορισμένα από τα απαραίτητα μέτρα είναι ήδη διαθέσιμα, όπως η Ευρωβινιέτα, τα οποία θα πρέπει να εφαρμόσουν τώρα τα κράτη-μέλη για να υποστηρίξουν τη χρήση φορτηγών μηδενικών εκπομπών από την αγορά. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο πρέπει ακόμη να συμφωνήσουν σε άλλα θέματα, όπως ένα καλά ισορροπημένο σύστημα τιμολόγησης του άνθρακα που περιλαμβάνει τις οδικές μεταφορές».
Καταλήγοντας, ο Fabian επισημαίνει ότι «εάν θέσουμε το σωστό πλαίσιο και θεσπίσουμε ισχυρά μέτρα υποστήριξης που ωθούν και τραβούν όλους στις μεταφορές και τα logistics να αγκαλιάσουν και να επενδύσουν στα νέα οχήματα, ο κλάδος θα μεταβεί γρήγορα και θα φτάσει στην κλιματική ουδετερότητα έως το 2050 το αργότερο».