«Οι δυσκολίες είναι πολλές για όλες τις επιχειρήσεις στην καθημερινή λειτουργία τους, αφού ξαφνικά καλούμαστε όλοι να αντιμετωπίσουμε μία πρωτόγνωρη κατάσταση», υπογραμμίζει, σε συνέντευξή του στο metaforespress.gr, o πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Διαμεταφοράς & Logistics (ΣΥΝΔΔΕ&L), Εμμανουήλ Βιτσαράς.
Ο κ. Βιτσαράς, αφού πρώτα αναφέρεται στη μείωση του μεταφορικού έργου, στη συνέχεια σχολιάζει τα προβλήματα που έχουν διαμορφωθεί από την μη εξόφληση των επιταγών, αλλά και τις νέες απαιτήσεις που δημιουργούνται στην αγορά.
-Πως έχει διαμορφωθεί η υφιστάμενη κατάσταση; Τι δυσκολίες αντιμετωπίζετε;
-Όπως όλοι οι επιχειρηματίες, έτσι και εμείς οι διαμεταφορείς έχουμε θέσει ύψιστη προτεραιότητα την ασφάλεια και προστασία των εργαζομένων. Οι περισσότερες εταιρείες έχουν λάβει τα κατάλληλα μέτρα για την προστασία τους και ευχή όλων είναι η ιατρική επιστήμη να βρει γρήγορα την απάντηση στην πανδημία.
Η ελληνική κυβέρνηση έλαβε έγκαιρα τα κατάλληλα μέτρα και σε συνδυασμό με την εφαρμογή τους από τους πολίτες και τις επιχειρήσεις έχουν οδηγήσει, επί του παρόντος, στις λιγότερες δυνατές απώλειες.
Οι δυσκολίες είναι πολλές για όλες τις επιχειρήσεις στην καθημερινή λειτουργία τους αφού ξαφνικά καλούμαστε όλοι να αντιμετωπίσουμε μία πρωτόγνωρη κατάσταση. Ομολογώ ότι τα προβλήματα διαφέρουν σε κάθε επιχείρηση ανάλογα με τα εμπορεύματα τα οποία μεταφέρει ή αποθηκεύει αλλά και στον τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας στον οποίο δραστηριοποιείται.
-Είναι ικανοποιητικά τα μέτρα στήριξης της κυβέρνησης για τις επιχειρήσεις; Έχετε εντοπίσει προβλήματα;
-Τα μέτρα της κυβέρνησης κινούνται προς την σωστή κατεύθυνση, δεν θα μπορούσαν, εξάλλου, να είναι διαφορετικά, καθώς οι απώλειες έργου και εσόδων τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και για τους εργαζόμενους είναι μεγάλες.
Για να μπορέσουμε να διατηρήσουμε την βιωσιμότητα της οικονομίας, θα πρέπει να εστιάσουμε και στο μεγάλο θέμα που έχει προκύψει, αυτό της εξόφλησης των επιταγών. Στην πράξη έχουμε διαπιστώσει προβλήματα στην εφαρμογή της τελευταίας Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (ΠΝΠ) όσον αφορά στις επιταγές των εταιρειών (εκδοτών) που υπάγονται στα προστατευόμενα ΚΑΔ.
Οι τράπεζες για να είναι νομικά κατοχυρωμένες αρνούνται να εξοφλήσουν όλες τις επιταγές των συγκεκριμένων επιχειρήσεων, ανεξαρτήτως από το εάν οι εταιρείες αυτές διαθέτουν επαρκές υπόλοιπο και με δεδομένη την βούληση των εκδοτών των επιταγών να πληρωθούν.
Αναστάτωση, εξάλλου, έχει προκληθεί στην αγορά, με την απόφαση κάποιων ναυτιλιακών εταιρειών που ζητούν αλλαγή του τρόπου πληρωμής και δήλωση από τους πελάτες ότι δεν θα κάνουν χρήση του δικαιώματος των 75 ημερών που τους δίνει η ΠΝΠ για τις επιταγές που λήγουν Απρίλιο και Μάιο
Αυτό αντιλαμβάνεσθε ότι προκαλεί τεράστιο πρόβλημα στη διαχείριση των επιταγών από όλες τις επιχειρήσεις και δημιουργεί εντάσεις και προστριβές σε κάθε εμπορική δραστηριότητα.
Απαιτείται και αναμένουμε διευκρινιστική εγκύκλιο, διότι ενώ η ΠΝΠ προνοεί ότι οι εκδότες των επιταγών θα πρέπει να ενημερώνουν την τράπεζά τους εάν επιθυμούν ή όχι να υπαχθούν στην ευνοϊκή διάταξη της παράτασης των 75 ημερών, αυτό στην πράξη ακόμη δεν εφαρμόζεται. Ελπίζουμε να δοθούν οι κατάλληλες διευκρινίσεις και οδηγίες ώστε να βοηθηθεί η ρευστότητα στην αγορά.
Αναστάτωση, εξάλλου, έχει προκληθεί στην αγορά, με την απόφαση κάποιων ναυτιλιακών εταιρειών που ζητούν αλλαγή του τρόπου πληρωμής και δήλωση από τους πελάτες ότι δεν θα κάνουν χρήση του δικαιώματος των 75 ημερών που τους δίνει η ΠΝΠ για τις επιταγές που λήγουν Απρίλιο και Μάιο.
Επίσης, κατά την γνώμη μου, στα μέτρα στήριξης της Πολιτείας θα πρέπει να συμπεριληφθούν τα μισθώματα όλων των επιχειρήσεων που εντάσσονται στις κατηγορίες των ΚΑΔ που πλήττονται από την παρούσα πανδημία. Ιδιαίτερα δε όσον αφορά τα μισθώματα των αποθηκευτικών χώρων όπου το κόστος είναι ιδιαίτερα υψηλό.
-Πως διαβλέπετε να εξελιχθεί η κατάσταση; Έχει μειωθεί το μεταφορικό έργο;
-Ο κλάδος των διαμεταφορικών επιχειρήσεων, όπως όλος ο κλάδος των εμπορευματικών μεταφορών θα αντιμετωπίσει προβλήματα. Κάποιες επιταγές δεν θα εισπραχτούν, καλό είναι αυτοί που έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν τις επιταγές, να τις πληρώνουν.
Το διεθνές μεταφορικό έργο έχει μειωθεί στο ελάχιστο, οι αεροπορικές εταιρείες δεν πετούν, άρα και το air cargo έχει μειωθεί σημαντικά (ακούγεται ότι το ποσοστό υπερβαίνει το 90%).
Στις οδικές μεταφορές, στην Ευρώπη παρατηρείται έλλειψη φορτηγών και σε πολλές χώρες, όπως Ιταλία, Ισπανία, Ηνωμένο Βασίλειο, όπου οι συνέπειες της πανδημίας είναι ακόμα πιο σοβαρές, οι περισσότερες επιχειρήσεις είναι κλειστές (βιομηχανίες, εργοστάσια, κλπ.)
Και φυσικά στις θαλάσσιες μεταφορές τα δρομολόγια έχουν μειωθεί κατά πολύ, αφού αφενός επήλθε συρρίκνωση της παραγωγής στην Κίνα και πλέον έχει ελαχιστοποιηθεί η ζήτηση σε Ελλάδα και φυσικά σε όλη την Ευρώπη.
-Θα «αντέξουν» οι εταιρείες του κλάδου;
-Οι επιχειρήσεις που είναι μέλη του Συνδέσμου είναι δυνατές, αλλά δεν ξέρουμε πόσο θα διαρκέσει η κρίση και τι απώλειες έργου και εσόδων θα υπάρξουν.
Πρόβλεψη δεν μπορούμε να κάνουμε, πάντως η ζημιά είναι πολύ μεγαλύτερη από την περίοδο της ύφεσης της ελληνικής οικονομίας και των capital controls.
Πλέον τα επιχειρηματικά δεδομένα αλλάζουν σε καθημερινή βάση, γεγονός που επηρεάζει αρνητικά και προοδευτικά, την λειτουργία των επιχειρήσεων του κλάδου.
Από την Πολιτεία μας ζήτησαν να επιδείξουμε πατριωτισμό και να κρατήσουμε ανοιχτή την εφοδιαστική αλυσίδα. Αυτό αγωνιζόμαστε να κάνουμε με κάθε τρόπο και αυτό θα κάνουμε πάντα με γνώμονα την αξία της ανθρώπινης ζωής!