Στις προκλήσεις που αντιμετώπισε ο κλάδος των logistics και των μεταφορών την περίοδο της πανδημίας, σε συνδυασμό με την επίσπευση της υλοποίησης λύσεων αυτοματοποίησης και ψηφιοποίησης αναφέρθηκαν οι ομιλητές της ενότητας «Logistics – Στον Δρόμο της αυτοματοποίησης και της τεχνητής νοημοσύνης».
H ενότητα αυτή διεξήχθη στο πλαίσιο του 2ου Φόρουμ Καινοτομίας, με τίτλο «Η Καινοτομία οδηγεί τις εξελίξεις», που πραγματοποιήθηκε, σε υβριδική μορφή, στο Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος» και συνδιοργανώθηκε από το Ελληνογερμανικό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο και την Πρεσβεία της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας στην Αθήνα.
Στο τρίτο πάνελ, με τίτλο «Logistics – Στον δρόμο της αυτοματοποίησης και της τεχνητής νοημοσύνης» μίλησαν οι (από το 3:56:00):
-Νίκος Παπαθανάσης, Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης,
-Γιάννης Ξιφαράς, Γενικός Γραμματέας Μεταφορών,
-Yannick Beyer, Regional Manager της DFS Aviation Services,
-Καλλίνικος Καλλίνικος, Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος του ομίλου Goldair,
-Δημήτρης Σιαπάτης, Logistic Systems Director της Jungheinrich Hellas,
-Δρ. Σωτήρης Μπαντάς, Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος της CENTAUR και
-Γεωργία Παναγοπούλου, Digital Strategy Consultant της SMARTGRID.
Στον συντονισμό του πάνελ ήταν ο δημοσιογράφος / ιδιοκτήτης του metaforespress.gr, Φώτης Φωτεινός.
Με ευνοϊκότερες διατάξεις η εφοδιαστική στον νόμο για τις στρατηγικές επενδύσεις
Στους σχεδιασμούς της κυβέρνησης για την ανάπτυξη της εφοδιαστικής αλυσίδας και των επιχειρηματικών πάρκων αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Νίκος Παπαθανάσης.
Ο κ. Παπαθανάσης επισήμανε ότι στην Ελλάδα, καθ’ όλη τη διάρκεια της πανδημίας, δεν καταγράφηκαν ελλείψεις προϊόντων, λόγω του άμεσου συντονισμού όλων των συμμετεχόντων στον κλάδο των μεταφορών και των logistics.
«Ακολουθήσαμε ένα πρόγραμμα που δεν οδήγησε σε άδεια ράφια, εξασφαλίζοντας την υποδειγματική λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας», ανέφερε, ενώ σε άλλο σημείο της τοποθέτησής του στάθηκε στον νόμο περί στρατηγικών επενδύσεων, σημειώνοντας ότι «προβλέπει ιδιαίτερη μέριμνα για την εφοδιαστική αλυσίδα, με χαμηλότερα ύψη προ-απαιτούμενων για τη συμπερίληψη του κλάδου στις διατάξεις του ισχύοντος πλαισίου και την εξασφάλιση ενισχύσεων.
“Οι παρεμβάσεις μας συνδυάζουν και τα επιχειρηματικά πάρκα, προβλέποντας με τον τρόπο αυτό κεφαλαιακή στήριξη και από το Ταμείο Ανάκαμψης”, πρόσθεσε.
Σε ό,τι αφορά την αδειοδοτική διαδικασία, ο κ. Παπαθανάσης ανέφερε ότι “σεβόμενοι τους περιβαλλοντικούς όρους, κινούμαστε γρήγορα, καθότι δεν θα υπάρξει δεύτερη ευκαιρία. Τα 77 δισ. ευρώ που μας προσφέρουν τα διαρθρωτικά ταμεία και η προβλεπόμενη μόχλευση των 40 δισ. ευρώ σε ιδιωτικούς πόρους εξασφαλίζουν κεφαλαιακή επάρκεια, ώστε η Ελλάδα να μην χάσει το “τρένο” της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης”.
Ο αναπληρωτής υπουργός αναφέρθηκε και στα καθεστώτα του Αναπτυξιακού Νόμου, υπογραμμίζοντας ότι σε πολλά από αυτά μπορεί να ενταχθεί κι η εφοδιαστική αλυσίδα, ενώ σχολιάζοντας την πορεία της οικονομίας σημείωσε ότι «οι προβλέψεις της κυβέρνησης για την εξέλιξη του ΑΕΠ κατά το 2022, αν και συντηρητικές, δείχνουν ότι η Ελλάδα, όχι μόνο θα καλύψει το κενό του 2019, αλλά θα εξασφαλίσει και ένα +1,7% ανάπτυξη, αποτελώντας ίσως τη μοναδική χώρα στην ΕΕ με ανάλογες επιδόσεις».
Δόθηκε το “πράσινο φως” για το Θριάσιο Ι, στα τέλη του έτους η Εθνική Στρατηγική για την Εφοδιαστική Αλυσίδα
Το «πράσινο φως» για την τροποποιημένη σύμβαση παραχώρησης του Θριασίου Εμπορευματικού Κέντρου δόθηκε από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της ΕΕ, όπως αποκάλυψε ο γενικός γραμματέας Μεταφορών Γιάννης Ξιφαράς.
Ο Γ.Γ. Μεταφορών τόνισε ότι «καταφέραμε να ολοκληρώσουμε τις διαπραγματεύσεις για την τροποποίηση της σύμβασης για το Θριάσιο Ι, ήταν μια δύσκολη διαδικασία, αλλά σήμερα, είμαστε στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσουμε ότι, τις επόμενες ημέρες, θα κατατεθεί η σύμβαση στο Ελεγκτικό Συνέδριο».
Σημειώνεται ότι, σε σχέση με την αρχική σύμβαση παραχώρησης, η ΕΕ ζήτησε την τροποποίηση περί των 12 σημείων.
Ανάδοχος του έργου, των 600 περίπου στρεμμάτων, έχει ανακηρυχθεί η κοινοπραξία ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ – Goldair. Ο αρχικός προϋπολογισμός φτάνει τα 158,4 εκατ. ευρώ.
Το σύνολο των φορτηγών που θα εξυπηρετούνται ημερησίως, στη πλήρη λειτουργία του Θριασίου Ε/Κ, είναι 400 και των βαγονιών 50, ενώ θα δημιουργηθούν 250.000 παλετοθέσεις και 210.000 τ.μ. αποθηκών.
Σε άλλο σημείο της ομιλίας του, ο κ. Ξιφαράς τόνισε ότι, τις επόμενες ημέρες, θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για το Θριάσιο ΙΙ, υπογραμμίζοντας ότι κεντρική στόχευση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών αποτελεί η μετατροπή της Ελλάδας σε ένα σύγχρονο διεθνές διαμετακομιστικό κέντρο, με τον σιδηρόδρομο να διαδραματίζει πρωταγωνιστικό ρόλο.
Ωστόσο, όπως σημείωσε, είναι εμφανές το έλλειμμα στις σιδηροδρομικές υποδομές και στο πλαίσιο βελτίωσης και εκσυγχρονισμού τους, η ΕΡΓΟΣΕ προκήρυξε ένα νέο πακέτο έργων, ύψους 3,5 δις. ευρώ.
Γενικότερα, για την εφοδιαστική αλυσίδα, ο Γ.Γ. Μεταφορών σημείωσε ότι, εντός του έτους, θα κατατεθεί η Εθνική Στρατηγική για την Εφοδιαστική Αλυσίδα, με στόχο την ενίσχυση της αποδοτικότητάς της και με τη χρησιμοποίηση «Ψηφιακής Πλατφόρμας» για την επίτευξη και σύνθεση επιμέρους στόχων.
«Η εφοδιαστική αλυσίδα στηρίζει την οικονομία με σταθερό τρόπο, φάνηκε αυτό και την περίοδο της πανδημίας. Θα θέλαμε η Ελλάδα να φτάσει στο σημείο που βρίσκονται και άλλες χώρες», ανέφερε ενδεικτικά.
Ο κ. Ξιφαράς επισήμανε ότι αποτελεί προτεραιότητα της κυβέρνησης η ανάπτυξη των logistics και, ειδικότερα, η αξιοποίηση της γεωγραφικής θέσης της Ελλάδας, προκειμένου η χώρα μας να μετατραπεί σε κέντρο διασύνδεσης με την Ευρώπη.
Επίσης, αναφέρθηκε στον σημαντικό ρόλο που διαδραματίζει ο κλάδος στην εθνική οικονομία, ακόμα και σε αυτή την δύσκολη περίοδο της πανδημίας που διανύουμε, χαρακτηρίζοντας τον ως «στέρεα μορφή ανάπτυξης, με πολλαπλασιαστή για το σύνολο της οικονομίας».
Στο πλαίσιο αυτό, επισήμανε ότι «κύριος στόχος της κυβερνητικής επιτροπής για την εφοδιαστή αλυσίδα αποτελεί η ολοκλήρωση της Εθνικής Στρατηγικής για την Εφοδιαστική Αλυσίδα, καθώς και η παρακολούθηση εκτέλεσης του σχετικού Σχεδίου Δράσης».
Τέλος, σημείωσε πως η ψηφιακή μετάβαση του κλάδου είναι ένα απαραίτητο βήμα για την παρακολούθηση και τη διαρκή βελτίωση του τομέα των μεταφορών.
Η τεχνολογία επιταχυντής εξελίξεων στα logistics και τις μεταφορές
Από την πλευρά του, o κ. Yannick Beyer, Regional Manager της DFS Aviation Services GmbH, ανέφερε, μεταξύ άλλων, ότι «η αεροπορική βιομηχανία καλείται σήμερα να προετοιμαστεί για ένα ψηφιοποιημένο και σύγχρονο μέλλον. Κάτι ανάλογο ισχύει και για τον τομέα του Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας, ο οποίος συμμετέχει ενεργά στη συνολική αλυσίδα εφοδιασμού.
Τα πιο επιτακτικά έργα προς υλοποίηση αφορούν στην ασφαλή ενσωμάτωση των drones, στη μείωση του συνολικού κόστους και στην αύξηση της χωρητικότητας και των επιπέδων απόδοσης. Η Ελλάδα επηρεάζεται σε μεγάλο βαθμό από τις παραμέτρους αυτές λόγω της σημασίας που έχει για την οικονομία της η τουριστική βιομηχανία.
Τα ανωτέρω, σε συνδυασμό με την ανάγκη που υπάρχει για πιο πράσινες και βιώσιμες λειτουργίες, αφορούν ζητήματα στα οποία η DFS Aviation Services αντιμετωπίζει και διαχειρίζεται από κοινού με τους διεθνείς εταίρους της».
Ο κ. Καλλίνικος Καλλίνικος, εκτελεστικός αντιπρόεδρος του ομίλου Goldair, ανέφερε από την πλευρά του ότι «ο όμιλος εταιρειών Goldair, ακολουθώντας τις εμβληματικές αξίες του ιδρυτή του, Δημήτρη Γκολέμη, «Προοδευτική σκέψη, Καινοτόμος Δράση, Σκληρή Δουλειά» καθιερώθηκε σαν τον πρώτο όμιλο ιδιωτικών συμφερόντων, ο οποίος οργάνωσε και προσέφερε στους πελάτες του νέες και καινοτόμες υπηρεσίες στους τομείς, logistics, επίγεια εξυπηρέτηση, τουρισμό, ανατρέποντας χρόνια κατεστημένα.
Σήμερα ο όμιλος έχει περάσει στη δεύτερη φάση οργάνωσης, αυτή της ψηφιοποίησης, ώστε οι πελάτες του να μπορούν να λαμβάνουν υπηρεσίες τεχνολογικά προηγμένες, αυτοματοποιημένες, διαδραστικές, ακολουθώντας τις απαιτήσεις της εποχής και με γνώμονα τη συνεχή ανάπτυξη και την προστασία του περιβάλλοντος».
Τέλος, ο κ. Δημήτρης Σιαπάτης, Logistic Systems Director της Jungheinrich Hellas, σημείωσε ότι «η παγκόσμια οικονομία μετασχηματίζεται, με τα logistics να έχουν κομβικό ρόλο, ο οποίος ενισχύθηκε από την πανδημία.
Οδηγηθήκαμε σε έναν αναγκαστικό μετασχηματισμό προς εξυπηρέτηση της αγοράς, με βάση τον αυτοματισμό, ώστε να υπάρξουν υψηλές αποδόσεις. Επίσης, η πανδημία μας υποχρέωσε να εργαστούμε από απόσταση και η τεχνολογία έδωσε αυτή τη δυνατότητα εξασφαλίζοντας και πάλι υψηλές επιδόσεις».
Σημειώνεται ότι στο πλαίσιο του τρίτου πάνελ συμμετείχαν δύο εκπρόσωποι start-up εταιρειών και, ειδικότερα:
-Ο Δρ. Σωτήρης Μπαντάς, Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος της Centaur, ο οποίος ανέφερε: «Η ομάδα της Centaur είναι υπερήφανη που καινοτομεί με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης στην υπηρεσία της αειφορίας της εφοδιαστικής αλυσίδας. Για να μειώσουμε τις δραματικές απώλειες της τάξης των 1.2 δις τόνων τροφίμων και αγαθών ετησίως και να περιορίσουμε το αποτύπωμα άνθρακα, πρέπει να στραφούμε σε τεχνολογίες ανάλυσης δεδομένων και ψηφιακών διδύμων».
-Η κα Γεωργία Παναγοπούλου, Digital Strategy Consultant της SMARTGRID, η οποία ανέφερε: «Το Logistics Module της PaaS πλατφόρμας του BSIHUB Cluster, έχει σχεδιαστεί να είναι ένα Smart Contract και Blockchain σύνολο υπηρεσιών, που επιτρέπει την αυτοματοποίηση στην έγκριση εγγράφων και την εξασφάλιση διαφάνεια στις συναλλαγές, για την εξάλειψη κάθε δυσπιστίας και των εμποδίων στη ροή πληροφοριών, της αντικατάστασης του χαρτιού (π.χ. ψηφιοποίηση των Letters of Credits, L/C) και την παροχή ασφαλών πληρωμών.
Το BSIHUB προσφέρει τη δυνατότητα συνεργασίας με 3rd party πλατφόρμες μέσω ETL tool, το οποίο αντιστοιχίζει τις δομές δεδομένων του BSIHUB σε δομές δεδομένων των συστημάτων του τελικού χρήστη και σε πλατφόρμες για cargo transportation και tracking systems, που χρησιμοποιούν οι πελάτες για να δουν την κατάσταση και τη θέση των αποστολών τους.
Κάθε κύκλος διαδικασίας και ενέργειες, οι οποίες γίνονται σε πραγματικό χρόνο, καταγράφονται επίσης στο blockchain και στο αντίστοιχο Smart Contract.