Η στήριξη ελληνικών εξαγωγικών επιχειρήσεων και η αναβάθμιση υποδομών στις μεταφορές βρέθηκαν στο επίκεντρο της χτεσινής συνάντησης του πρωθυπουργού Κ. Μητσοτάκη με τον πρόεδρο του ΣΕΒΕ Σ. Διαμαντίδη, ενόψει της 88ης ΔΕΘ.
Αναλυτικότερα, ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ ενημέρωσε τον πρωθυπουργό για την πορεία των ελληνικών εξαγωγών και κατέθεσε θέματα και προτάσεις που θα συμβάλλουν στην σημαντική ανάπτυξη του ελληνικού ΑΕΠ, της απασχόλησης, της εξωστρέφειας, αλλά και την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών επιχειρήσεων, με σκοπό την επίτευξη του στόχου της τριετίας για εξαγωγική επίδοση 60%, δεδομένου ότι το ποσοστό για το 2023 ανήλθε στο 45,4%.
Αναλυτικότερα, ο κ. Διαμαντίδης συζήτησε τα παρακάτω θέματα με τον πρωθυπουργό:
- Στοχευμένα μέτρα στήριξης των εξαγωγικών επιχειρήσεων – Προτάσεις για ενίσχυση Διεθνούς Ανταγωνιστικότητας Εξαγωγικών Επιχειρήσεων
Ο κ. Διαμαντίδης κατέθεσε στον Πρωθυπουργό την ανάγκη για στοχευμένα μέτρα στήριξης των εξαγωγικών επιχειρήσεων με ζητούμενο σε κάθε περίπτωση να είναι ο σχεδιασμός και η υλοποίηση μέτρων με τρόπο που θα εξαντλεί τις δυνατότητες που παρέχονται από το εθνικό και ευρωπαϊκό κυρίως πλαίσιο. Είναι γεγονός ότι, παρά την σημαντική και πολυεπίπεδη συνεισφορά των εξαγωγικών επιχειρήσεων στην ελληνική οικονομία και κοινωνία, η αντιμετώπισή τους, ως προς τα οφέλη και τα κίνητρα, είναι ίδια με εκείνη επιχειρήσεων με πολύ μικρότερη συνεισφορά στο εγχώριο οικονομικό και κοινωνικό γίγνεσθαι, όπως εκείνες που εισάγουν αγαθά και υπηρεσίες. Μάλιστα, η -μέχρι σήμερα – κοινή αντιμετώπιση εξαγωγικών και μη επιχειρήσεων τείνει να γίνει χειρότερη για τις εξαγωγικές επιχειρήσεις, καθώς κινδυνεύουν με κατάργηση και των ελάχιστων υφιστάμενων μέτρων στήριξης. Η συζήτηση επικεντρώθηκε στον Αναπτυξιακό Νόμο, την χρηματοδότηση των εξαγωγικών επιχειρήσεων, τα φορολογικά κίνητρα για τις εξαγωγικές επιχειρήσεις μεταξύ των οποίων και η διατήρηση και επέκταση της επιστροφής του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης Καυσίμων (ΕΦΚΚ) σε δικαιούχους εξαγωγείς βάσει του Ν. 2861/54 – που αφορά πλέον μόνο εξαγωγές σε τρίτες χώρες -και στο φυσικό αέριo αλλά και στον άμεσο σχεδιασμό ενός νέου στοχευμένου προγράμματος στήριξης της εξωστρέφειας στο πλαίσιο του ΕΠ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ. Ειδικότερα αιτήματα ΣΕΒΕ ως προς την χρηματοδότηση αποτελούν, αφενός, η κατάργηση της εισφοράς 0,60% του Ν. 128/75 στα δάνεια που αποπληρώνονται από προϊόν εξαγωγής με προτεραιότητα στις χορηγήσεις μέσω του προγράμματος ΕΞΩΣΤΡΕΦΕΙΑ του ECG και σε χρηματοδοτήσεις που πραγματοποιούνται από τις εμπορικές τράπεζες με την εγγύηση ή/και την ασφάλιση του ECG και, αφετέρου, ο σχεδιασμός ενός ειδικού προγράμματος στήριξης των εξαγωγικών επιχειρήσεων από την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα (ΕΑΤ).
- Δράσεις ΣΕΒΕ για την ενίσχυση της αγοράς εργασίας
Έγινε ενημέρωση για τις δράσεις που υλοποιεί ο ΣΕΒΕ σχετικά με την ενίσχυση της αγοράς εργασίας και τη στενότερη διασύνδεση της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με τις επιχειρήσεις για την κάλυψη των αναγκών τους σε προσωπικό καθώς επίσης και τις δράσεις του ΣΕΒΕ αναφορικά με την εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας για την αντιμετώπιση των σχετικών προβλημάτων ιδίως στη βιομηχανία/βιοτεχνία. Πιο συγκεκριμένα, ο Πρόεδρος του ΣΕΒΕ αναφέρθηκε στη συνεργασία του ΣΕΒΕ με το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης και Ηλεκτρονικού Περιεχομένου (ΕΚΤ) σε πανελλήνια έρευνα, που είναι σε εξέλιξη, για τη συλλογή στοιχείων σχετικά με τη χαρτογράφηση των αναγκών στην αγορά εργασίας και στη στενή και ιδιαίτερα παραγωγική συνεργασία του ΣΕΒΕ με τη ΔΥΠΑ. Τέλος, συζητήθηκε η πρωτοποριακή δράση του ΣΕΒΕ ενημέρωσης μαθητών λυκείων και κυρίως ΕΠΑΛ σε συνεργασία με την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας που στοχεύει και στην κάλυψη των επιτακτικών αναγκών των επιχειρήσεων σε προσωπικό.
- Αντιμετώπιση ενεργειακού προβλήματος για τις επιχειρήσεις/Μηχανισμός ανάσχεσης ενεργειακού κόστους / ΥΑ για το Net-billing
Το υψηλό ενεργειακό κόστος σε συνδυασμό με τις ελλιπείς ενεργειακές υποδομές της χώρας ανησυχεί ιδιαίτερα τις ελληνικές επιχειρήσεις καθώς είναι ένας σημαντικός παράγοντας που επηρεάζει την αναπτυξιακή τους πορεία και τη διεθνή ανταγωνιστικότητά τους.
- Μείωση ασφαλιστικού κόστους και ειδικότερα του μη μισθολογικού κόστους
Στην Ελλάδα, το μη μισθολογικό κόστος αποτελεί διαχρονικά ένα από τα πιο υψηλά του ευρωπαϊκού μέσου όρου. Τα τελευταία χρόνια, αν και οι ασφαλιστικές εισφορές έχουν μειωθεί, συνεχίζει να παραμένει υψηλό και αδιαμφισβήτητα περιορίζει την πρόθεση βελτίωσης των επιπέδων των μισθολογικών απολαβών.
- Αναβάθμιση υποδομών στις μεταφορές
Η ανάπτυξη των υποδομών στις μεταφορές είναι εξαιρετικά κρίσιμη, καθώς συνεχίζουν να υφίστανται σημαντικά προβλήματα. Η έλλειψη του σιδηρόδρομου, οι ανεπαρκείς υποδομές στα λιμάνια και η αδυναμία συνδυασμένων μεταφορών στο σύνολο σχεδόν της ελληνικής επικράτειας δημιουργούν μεγάλο έλλειμμα ανταγωνιστικότητας στις ελληνικές επιχειρήσεις.
- Εντατικοποίηση ελέγχων στα σύνορα – έλεγχος και εποπτεία αγοράς
Οι έλεγχοι από μικτά κλιμάκια τόσο στους συνοριακούς σταθμούς όσο και στο εσωτερικό της χώρας θα πρέπει να εντατικοποιηθούν και να συστηματοποιηθούν ώστε οι ελληνικές αξιόπιστες παραγωγικές και εξαγωγικές επιχειρήσεις να μη δέχονται αθέμιτο ανταγωνισμό από ομοειδείς επιχειρήσεις άλλων χωρών ή και εγχώριες.
- Λοιπά θέματα ΣΕΒΕ/κλαδικά/Θεσσαλονίκης
Τέλος, συζητήθηκαν θέματα όπως η προώθηση του Συλλογικού Σήματος του ΣΕΒΕ «ΜACEDONIA THE GREAT», η επίλυση προβλημάτων του κλάδου ιχθυοκαλλιέργειας όπως το χωροταξικό και η προώθηση προγραμμάτων στο πλαίσιο του ΑΛΙΕΙΑ, ΥΔΑΤΟΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΚΑΙ ΘΑΛΑΣΣΑ» (ΠΑΛΥΘ) 2021-2027, η πορεία εξέλιξης της κατασκευής του εμβληματικού Τεχνολογικού Πάρκου 4ης γενιάς Thess INTEC στη Θεσσαλονίκη, η πρόοδος που έχει επιτευχθεί στην υλοποίηση του Θύλακα Υποδοχής Καινοτόμων Δραστηριοτήτων στον τομέα της Αγροδιατροφής και οι εκκρεμείς θεσμικές ρυθμίσεις για να μπει το έργο σε τροχιά υλοποίησης από την ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ ΖΩΝΗ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΣ, η έναρξη υλοποίησης της σχετικής εξαγγελίας, ύστερα από αίτημα του ΣΕΒΕ και του συνόλου των παραγωγικών φορέων της Θεσσαλονίκης, για τη δημιουργία ενός Logistics Center εθνικής εμβέλειας στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου καθώς επίσης και η δημιουργία ζώνης ναυπηγοεπισκευαστικών εργασιών στο λιμάνι Θεσσαλονίκης για την ουσιαστική ενίσχυση στήριξης της ελληνικής ναυτιλίας στην Βόρεια Ελλάδα.