Το σχέδιο Log – Attica του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών παρουσιάζει το metaforespress.gr, το οποίο έχει στην κατοχή του τη σχετική μελέτη.
Του Φώτη Φωτεινού
Το εν λόγω σχέδιο έχει στόχο την αναδιοργάνωση των αστικών εμπορευματικών μεταφορών και τη βελτίωση των υπηρεσιών logistics της Αττικής, με επίκεντρο τον Ελαιώνα.
Συγκεκριμένα, προτείνεται ο σχεδιασμός και η ανάπτυξη «Αστικής Πύλης Logistics Αθηνών» (ΑΠLA) στην περιοχή του Ελαιώνα, μέσω ΣΔΙΤ ή σύμβασης παραχώρησης.
Μάλιστα, πέρα από τον Ελαιώνα, προτείνεται η ανάπτυξη logistics hotel στον Πειραιά και τοπικά logistics hotels σε άλλους 3 δήμους (δήμοι Καλλιθέας, Περιστερίου και Γλυφάδας).
Ο ανασχεδιασμός και η δημιουργία σύγχρονων αστικών κέντρων ενοποίησης εμπορευμάτων κρίνεται επιτακτικός, καθώς το υφιστάμενο μοντέλο αστικών διανομών είναι αναποτελεσματικό και ενεργοβόρο, προκαλώντας αρνητικές συνέπειες στο περιβάλλον, στις κυκλοφοριακές συνθήκες, αλλά και την ανταγωνιστικότητα των εταιρειών του ευρύτερου κλάδου των εμπορευματικών μεταφορών. Απόδειξη: Η σημερινή εικόνα στον Ελαιώνα / Βοτανικό.
Τα επιμέρους χαρακτηριστικά του σχεδίου Log – Attica
Όπως αναφέρουν οι συγγραφείς της μελέτης, η ανάπλαση του Ελαιώνα μπορεί να γίνει με παράλληλη ενίσχυση του ρόλου του ως εθνικού κόμβου μεταφορών και κέντρου αστικής διανομής για την Αττική.
Αυτό, διότι ο Ελαιώνας, ο οποίος απέχει μόλις 4 χλμ. από το κέντρο της Αθήνας, διαθέτει χρήσεις γης για υποδομές logistics (αναφέρεται ότι υπάρχουν 9.500 στρέμματα που παραμένουν, σε μεγάλο βαθμό, αναξιοποίητα) και άμεση πρόσβαση σε δυο εθνικούς αυτοκινητοδρόμους και την Αττική Οδό, οι οποίοι – με τη σειρά τους – οδηγούν στο Θριάσιο και τα Οινόφυτα, τις δυο κύριες «εστίες» της βιομηχανίας και εμπορευματικών μεταφορών της Αττικής.
Λαμβάνοντας πρακτικές από άλλες ευρωπαϊκές πόλεις (Παρίσι, Βρυξέλλες), η περιοχή του Ελαιώνα μπορεί να μεταμορφωθεί σε μια σύγχρονη «Αστική Πύλη Logistics Αθηνών», με ειδικούς χώρους φορτοεκφόρτωσης, διαθέτοντας και εγκαταστάσεις ηλεκτροκίνησης.
Οι αστικές ροές προς την Αθήνα προέρχονται, κυρίως, από το Θριάσιο σε ποσοστό 47% (το Θριάσιο υπολογίζεται ότι συγκεντρώνει το 30% του αποθέματος υποδομών logistics), ενώ ένα πρόσθετο 25% προέρχεται από τη βόρεια είσοδο της Αττικής.
Στην Αττική, το κέντρο της Αθήνας είναι εκείνο που παρουσιάζει με διαφορά την υψηλότερη ένταση ροών εφοδιαστικής.
Είναι ενδεικτικό ότι στη μελέτη αναφέρεται ότι την περίοδο 1/6/2019 έως και 22/7/2019 πραγματοποιήθηκαν στο λεκανοπέδιο της Αττικής περισσότερες από 553.336 στάσεις φορτηγών, με 36 λεπτά μέση διάρκεια στάσης, εξυπηρετώντας 21.430 σημεία πώλησης, όπως supermarket, φαρμακεία, μπακάλικα, mini – market, κτλ.
Πάντως, παρά τα προφανή οφέλη στην… αναμόρφωση του Ελαιώνα, εφόσον στεφθεί με επιτυχία η σχετική διαγωνιστική διαδικασία, οι συγγραφείς της μελέτης επισημαίνουν και τους κινδύνους:
Η μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα ενός ενιαίου και μεγάλου κέντρου ενοποίησης εμπορευμάτων εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, όπως το κόστος μεταφόρτωσης, την κατανομή κόστους – οφέλους και τη πιθανή έλλειψη ενδιαφέροντος από εταιρείες, κυρίως λιανεμπορίου.
Σχόλια 1