Αναμφισβήτητα, οι συνθήκες εργασίας αποτελούν βασική τροχοπέδη στην έλλειψη ελκυστικότητας για το επάγγελμα του οδηγού.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Ως μέτρο ανάσχεσης του φαινομένου αυτού προτείνεται αφενός η ανάπτυξη ασφαλέστερων χώρων στάθμευσης (parking) για τους οδηγούς φορτηγών και αφετέρου η αποτελεσματική εφαρμογή των κανόνων για το mobility και τα logistics.
Σήμερα, λείπουν από την ΕΕ συνολικά 100.000 θέσεις στάθμευσης για την κάλυψη της ζήτησης κατάλληλων χώρων ανάπαυσης για οδηγούς φορτηγών.
Ενώ, λιγότερο από το 3% των 300.000 υφιστάμενων χώρων στάθμευσης πληρούν τα απαιτούμενα πρότυπα ασφαλείας.
Ανάληψη δράσης εδώ και τώρα
Υπό το πρίσμα των παραπάνω, η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Εργαζομένων στις Μεταφορές (ETF) και η Διεθνής Ένωση Οδικών Μεταφορών (IRU) ανανέωσαν τη δέσμευσή τους ως κοινωνικοί εταίροι της Ευρωπαϊκής Ένωσης στον τομέα των οδικών μεταφορών, επί τη ευκαιρία της 20ής επετείου της Επιτροπής Κοινωνικών Διαλόγων της ΕΕ για τις οδικές μεταφορές.
Ως κοινωνικοί εταίροι, ETF και IRU καλούν τα Ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα και τα κράτη-μέλη να λάβουν επείγουσα δράση για την επίλυση του θέματος της έλλειψης και της ανεπαρκούς ποιότητας των χώρων στάθμευσης στην Ευρώπη.
Η χρηματοδότηση και ο καθορισμός κατάλληλων προτύπων για ασφαλείς χώρους στάθμευσης (SSTPA) στο βασικό ευρωπαϊκό δίκτυο ΔΕΔ-Μ θα πρέπει να αποτελεί πολιτική προτεραιότητα κατά την προσεχή 4ετή θητεία της ηγεσίας της ΕΕ.
«Χρειαζόμαστε ένα σύστημα οδικών μεταφορών, στο οποίο θα προηγούνται οι ασφαλείς χώροι και οι συνθήκες εργασίας των οδηγών. Ένα σύστημα στο οποίο εργαζόμαστε μαζί για πιο φιλικές προς το περιβάλλον μεταφορές, καλύτερες συνθήκες εργασίας και άνεση στην εργασία.
Για τους λόγους αυτούς, ο κοινωνικός διάλογος είναι απόλυτα θεμελιώδης και πάνω σε αυτή τη βάση η Κομισιόν πρέπει να επενδύσει περαιτέρω», δήλωσε ο πρόεδρος του τμήματος Οδικών Μεταφορών της ETF, Roberto Parrillo.
Η χρηματοδοτική στήριξη από τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα πρέπει να συμβάλει στην ολοκλήρωση ενός κεντρικού δικτύου ασφαλών χώρων στάθμευσης έως το τέλος αυτής της νομοθετικής περιόδου.
Όσον αφορά την επιβολή κανόνων για τις οδικές μεταφορές, οι κοινωνικοί εταίροι τόνισαν την ανάγκη εφαρμογής στοχοθετημένης και κατευθυνόμενης από πληροφορίες πρακτικής, η οποία μπορεί να διευκολυνθεί με την ψηφιοποίηση των οδικών μεταφορών της ΕΕ.
«Η Ευρωπαϊκή Ένωση βρίσκεται κοντά στην υιοθέτηση νέων κανόνων για τις οδικές μεταφορές που ομαδοποιούνται βάσει του Πακέτου Κινητικότητας 1 (Mobility Package 1). Η επιβολή τους θα είναι καθοριστική τα προσεχή έτη, ενώ η πρόκληση θα είναι τεράστια.
Προτρέπουμε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να καταρτίσει μια ολοκληρωμένη στρατηγική για την ψηφιακή επιβολή της νομοθεσίας», δήλωσε η Raluca Marian, γενική αντιπρόσωπος της Μόνιμης Αντιπροσωπείας της IRU στην ΕΕ.