Ο Ελληνικός Επιμελητηριακός Επιχειρηματικός Σύνδεσμος Μεταφορών (Ε.Ε.ΣΥ.Μ), με σχετικό υπόμνημα αρχικά εκφράζει τη δήλωση στήριξης του σχεδίου νόμου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών: «Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2006/1/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 18ης Ιανουαρίου 2006 για τη χρησιμοποίηση μισθωμένων οχημάτων χωρίς οδηγό στις οδικές εμπορευματικές μεταφορές, όπως τροποποιήθηκε με την Οδηγία (ΕΕ) 2022/738 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 6ης Απριλίου 2022, και της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/1187 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 7ης Ιουλίου 2021, περί μέτρων εξορθολογισμού για την προώθηση της υλοποίησης του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών, και άλλες διατάξεις για τις μεταφορές».
Όπως είναι φυσικό, η ενσωμάτωση του παρόντος σχεδίου νόμου στην ελληνική νομοθεσία εντείνει περεταίρω την ανάγκη λειτουργίας και αξιόπιστης εφαρμογής ελέγχων παρά την οδόν της νομιμότητας των κυκλοφορούντων οχημάτων στις οδικές μεταφορές προς αποφυγήν παραβατικών εφαρμογών της σχετικής Κοινοτικής αλλά και Εθνικής νομοθεσίας στη χώρα μας η έλλειψη των οποίων θα δημιουργήσει σημαντικά θέματα αθέμιτου ανταγωνισμού στην αγορά, φορολογικές παραβάσεις και στρεβλώσεις καθώς και μη συμμόρφωση με τις αναγκαίες απαιτήσεις ασφάλειας και συνθήκες εργασίας για τους οδηγούς.
Αξίζει να υπενθυμίσουμε πως όπως ορίζει ο ν. 3446/2006 (Α’ 49) η αρμόδια ελεγκτική Αρχή για τον καθοδόν έλεγχο της νομιμότητας των εμπορευματικών μεταφορών, είναι τα Μικτά Κλιμάκια Ελέγχου. Την αρμοδιότητα λειτουργίας και οργάνωσης των ΜΚΕ την έχουν οι Περιφέρειες της χώρας (νομαρχιακές αυτοδιοικήσεις). Από το 2016 οι Περιφέρειες της χώρας δήλωσαν αδυναμία λειτουργίας των ΜΚΕ, καθώς όπως επικαλέστηκαν δεν μπορούν να αμείβουν τα στελέχη τους με υπερωριακή κι εκτός έδρας απασχόληση, όπως απαιτείται για τους καθοδόν ελέγχους. Δηλαδή, ενώ δεν υπάρχει νομοθετική κατάργηση, ο θεσμός ενώ θα έπρεπε να ισχύει όπως ορίζει ο ν.3446/06, λόγω αδυναμίας των εντεταλμένων από τον νόμο αρμόδιων φορέων για την λειτουργία των Μικτών Κλιμακίων Ελέγχου μετά το 2016 δεν διενεργούνται έλεγχοι παρά την οδόν από την αρμόδια Αρχή, με ότι αυτό συνεπάγεται.
Συνεπώς:
- Το θέμα αναφορικά με την έλλειψη ελεγκτικών μηχανισμών παρά την οδόν για τον λεπτομερή έλεγχο της νομιμότητας των κυκλοφορούντων φορτηγών, τα λεγόμενα Μικτά Κλιμάκια Ελέγχου που καταργήθηκαν το 2016, αποτελούν μείζον ζήτημα, στο οποίο πρέπει να βρεθεί λύση για την άμεση επαναλειτουργία τους η αναγκαιότητα των οποίων γίνεται πλέον επιτακτική με την εφαρμογή του παρόντος σχεδίου νόμου.
- Δεδομένου ότι το σχέδιο νόμου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών: «Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2006/1/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 18ης Ιανουαρίου 2006» εντείνει περεταίρω την ανάγκη λειτουργίας και αξιόπιστης εφαρμογής ελέγχων παρά την οδόν της νομιμότητας των κυκλοφορούντων οχημάτων στις οδικές εμπορευματικές μεταφορές προς αποφυγήν παραβατικών εφαρμογών της σχετικής Κοινοτικής αλλά και Εθνικής νομοθεσίας και αθέμιτου ανταγωνισμού στην αγορά, αναπόφευκτα η ανάγκη της επαναφοράς της λειτουργίας των μικτών κλιμακίων ελέγχων νομιμότητας πάρα την οδό διαφαίνεται επιτακτική.
- Τα εν λόγω κλιμάκια πρέπει να απαρτίζονται από εκπροσώπους της τροχαίας του υπουργείου Μεταφορών, των τελωνείων ή/και του ΣΔΟΕ, καθώς και της ΟΦΑΕ.
Ο Ε.Ε.ΣΥ.Μ προτείνει την ενσωμάτωση στον παρόν σχέδιο νόμου της υποχρεωτικής λειτουργίας των ανωτέρω κινητών κλιμακίων ελέγχου νομιμότητας των κυκλοφορούντων φορτηγών, όπως συμβαίνει σε όλες τις άλλες χώρες της ΕΕ, παίρνοντας υπόψη και τις αδυναμίες που διαπιστώθηκαν κατά την περίοδο της λειτουργίας τους στο παρελθόν, με σκοπό την πλέον αποτελεσματική και ουσιαστική εφαρμογή της κείμενης νομοθεσίας, Ελληνικής και αυτής της ΕΕ.