Ερώτηση στον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, με θέμα τα μέτρα της κυβέρνησης για την εφοδιαστική αλυσίδα εν μέσω της πανδημίας του κορωνοϊού, κατέθεσε η βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Φλώρινας και αναπληρώτρια Τομεάρχης Μεταφορών Θεοπίστη (Πέτη) Πέρκα.
Ειδικότερα, η κα Πέρκα και οι συνολικά 46 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ που συνυπογράφουν την ερώτηση τονίζουν τον καθοριστικό ρόλο που διαδραματίζουν οι εμπορευματικές μεταφορές κατά την υφιστάμενη παγκόσμια υγειονομική κρίση στην προμήθεια φαρμάκων, προστατευτικού εξοπλισμού, τροφίμων και άλλων βασικών προϊόντων.
Στη συνέχεια κάνουν αναφορά στις κατευθυντήριες γραμμές της ΕΕ για ορισμό από κάθε κράτος-μέλος όλων των σημείων διέλευσης των εσωτερικών συνόρων κατά μήκος του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών ως «πράσινες λωρίδες».
Οι τελευταίες προβλέπεται να είναι ανοιχτές για όλα τα οχήματα, ενώ ο χρόνος διέλευσης των συνόρων δε θα πρέπει να υπερβαίνει τα 15 λεπτά.
Με αφορμή τις μεγάλες καθυστερήσεις που παρατηρούνται στα σύνορα, παρά τις παραπάνω οδηγίες, η κα Πέρκα και οι βουλευτές ερωτούν τον αρμόδιο υπουργό αν η υιοθέτηση των κατευθυντήριων γραμμών της ΕΕ για τη διασφάλιση της απρόσκοπτης μεταφοράς αγαθών είναι στις προθέσεις της κυβέρνησης.
Δεδομένου ότι ο κορωνοϊός απειλεί τη βιωσιμότητα όλης της αλυσίδας των μεταφορών, τη στιγμή που ο κλάδος των οδηγών φορτηγών βρίσκεται «στην πρώτη γραμμή», η κα Πέρκα και οι συνυπογράφοντες βουλευτές ερωτούν τον υπουργό για τα μέτρα στήριξης της εφοδιαστικής και των εμπορευματικών μεταφορών «την επόμενη μέρα».
Το πλήρες κείμενο της ερώτησης έχει ως εξής:
Προς τον κ. υπουργό Υποδομών & Μεταφορών
Θέμα: «Μέτρα της Κυβέρνησης για την εφοδιαστική αλυσίδα στην περίοδο της πανδημίας Covid-19»
H διαχείριση της πανδημίας COVID-19, εκτός από τη λήψη έκτακτων μέτρων περιορισμού της κυκλοφορίας των πολιτών, άμεση ενίσχυση των συστημάτων δημόσιας υγείας, ενίσχυση της οικονομίας ώστε να αποφευχθεί η επικείμενη ύφεση, απαιτεί και την υποστήριξη του τομέα των μεταφορών. Οι μεταφορές και δη οι εμπορευματικές μεταφορές διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στην προμήθεια φαρμάκων, προστατευτικού εξοπλισμού, τροφίμων και άλλων βασικών προϊόντων που απαιτούνται για την αντιμετώπιση της κρίσης.
Με δεδομένη την πολυπλοκότητα της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας που στηρίζεται σε ένα εκτενές δίκτυο χερσαίων, θαλάσσιων και εναέριων υπηρεσιών εμπορευματικών μεταφορών και το βαθμό αλληλεξάρτησης του παγκόσμιου οικονομικού συστήματος, η ενίσχυση των συστημάτων της εφοδιαστικής αλυσίδας καθίσταται καθοριστικός παράγοντας προκειμένου να διασφαλιστεί ότι η πανδημία δε θα λάβει καταστροφικές διαστάσεις.
Η ανεμπόδιστη μεταφορά και συνεχής διάθεση απαραίτητων αγαθών (τρόφιμα) και του απαιτούμενου ιατροφαρμακευτικού και προστατευτικού εξοπλισμού θα είναι κρίσιμη την προσεχή περίοδο για την αντιμετώπιση της κρίσης του COVID-19.
Οι επιπτώσεις στις εμπορευματικές μεταφορές από την πανδημία του κορωνοϊού είναι ήδη γεγονός σε όλη την Ευρώπη, με αποτέλεσμα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να αναλάβει πρωτοβουλίες ώστε να διασφαλίσει ότι η ευρωπαϊκή εφοδιαστική αλυσίδα παραμένει ανοιχτή. Η Επιτροπή στηρίζει τη δημιουργία λωρίδων ταχείας διέλευσης για αγαθά, ειδικά όσον αφορά ιατροφαρμακευτικό και προστατευτικό εξοπλισμό, με στόχο την προστασία της δημόσιας υγείας και τη διασφάλιση της διαθεσιμότητας αγαθών.
Στο πλαίσιο αυτό, εξέδωσε νέες πρακτικές οδηγίες σχετικά με τη διαχείριση των συνόρων, προκειμένου να συνεχιστεί η μεταφορά εμπορευμάτων σε ολόκληρη την ΕΕ. Ειδικότερα, με βάση τις κατευθυντήριες γραμμές της Επιτροπής, κάθε κράτος-μέλος καλείται να ορίσει όλα τα σχετικά σημεία διέλευσης των εσωτερικών συνόρων κατά μήκος του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών (TEN-T) ως «πράσινες λωρίδες», ανοιχτές για όλα τα οχήματα, ό,τι προϊόντα και αν μεταφέρουν, ενώ ο χρόνος διέλευσης των συνόρων, συμπεριλαμβανομένων τυχόν ελέγχων, δεν θα πρέπει να υπερβαίνει τα 15 λεπτά.
Η πραγματικότητα όμως απέχει έτη φωτός από τις οδηγίες των Βρυξελλών, αφού σταδιακά παρατηρούνται όλο και μεγαλύτερες καθυστερήσεις στις διεθνείς εμπορευματικές μεταφορές, οι οποίες οφείλονται μεταξύ άλλων και στις πολύωρες καθυστερήσεις στα σύνορα.
Για παράδειγμα, στα σύνορα Ελλάδας – Βουλγαρίας οι ουρές των φορτηγών φτάνουν τα 4 χιλιόμετρα, ενώ ο χρόνος που απαιτείται για τη διέλευση δεν μπορεί να προσδιοριστεί, είναι πάντως πολλαπλάσιος του επιθυμητού 15λεπτου.
Αν στα παραπάνω προσθέσουμε ότι σύμφωνα με την ΟΦΑΕ μόνο το 8%-12% των φορτηγών είναι ενεργό, ενώ στις διεθνείς μεταφορές η συχνότητα των δρομολογίων προς χώρες που έχουν πληγεί από τον κορωνοϊό έχει μειωθεί πέραν του 80%, όπως επίσης και την καραντίνα των 14 ημερών για τους οδηγούς διεθνών εμπορευματικών μεταφορών, γίνεται αντιληπτό ότι το μεταφορικό κόστος την περίοδο του κορωνοϊού παρουσιάζει μεγάλη αύξηση.
Ταυτόχρονα, οι οδηγοί των φορτηγών βρίσκονται στην «πρώτη γραμμή», εργάζονται ακατάπαυστα και με κίνδυνο της υγείας τους, με αποτέλεσμα παρά τα όποια προβλήματα, η εφοδιαστική αλυσίδα να παραμένει ανοιχτή και να εξασφαλίζεται η διαθεσιμότητα των προϊόντων στα σούπερ μάρκετ, στα φαρμακεία και στο σύστημα υγείας. Είναι γεγονός όμως ότι η πρωτόγνωρη αυτή υγειονομική κρίση απειλεί τη βιωσιμότητα όλης της αλυσίδας των μεταφορών και ο κλάδος είναι ιδιαίτερα ανήσυχος για την «επόμενη μέρα».
Με βάση τα παραπάνω, ερωτάται ο κ. Υπουργός:
-Είναι στις προθέσεις της Κυβέρνησης η υιοθέτηση των Οδηγιών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, για να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη μεταφορά βασικών αγαθών;
-Ποια μέτρα σκοπεύει να πάρει η Κυβέρνηση την «επόμενη μέρα» για να στηρίξει την εφοδιαστική αλυσίδα και τις εμπορευματικές μεταφορές;