Ενεκρίθη από την Επιτροπή των Μόνιμων Αντιπροσώπων των κυβερνήσεων των κρατών-μελών της ΕΕ (ΕΜΑ) η πρόταση δημιουργίας ενιαίου νομικού πλαισίου για τη χρήση ηλεκτρονικών πληροφοριών σχετικά με τις εμπορευματικές μεταφορές σε όλους τους τρόπους μεταφοράς.
Με την εν λόγω απόφαση, η ΕΕ σημειώνει ουσιαστική πρόοδο στην ψηφιοποίηση των μεταφορών διευκολύνοντας την παροχή πληροφοριών από τις επιχειρήσεις προς τις αρχές σε ψηφιακή μορφή.
Σύμφωνα με τους νέους κανόνες, όλες οι αρμόδιες δημόσιες αρχές θα υποχρεούνται να αποδέχονται πληροφορίες που διατίθενται ηλεκτρονικά σε πιστοποιημένες πλατφόρμες, όταν οι εταιρείες επιλέγουν να χρησιμοποιήσουν τέτοιους μορφότυπους για να παράσχουν πληροφορίες ως απόδειξη της συμμόρφωσης με τις νομοθετικές απαιτήσεις.
Ωστόσο, οι εταιρείες θα εξακολουθήσουν να μπορούν να υποβάλλουν τις πληροφορίες σε έντυπη μορφή εάν το προτιμούν.
Εντός 30 μηνών από την έναρξη ισχύος των νέων κανόνων, η Επιτροπή θα εγκρίνει τεχνικές προδιαγραφές με τις οποίες επιδιώκεται να εξασφαλιστεί η διαλειτουργικότητα μεταξύ των διαφόρων συστημάτων πληροφορικής που χρησιμοποιούνται για την ανταλλαγή πληροφοριών σχετικά με τις εμπορευματικές μεταφορές.
Η Επιτροπή θα καθορίσει επίσης κοινές διαδικασίες και λεπτομερείς κανόνες για την προσπέλαση και την επεξεργασία των πληροφοριών αυτών, ώστε οι κανόνες να εφαρμόζονται κατά τρόπο ενιαίο από τις σχετικές αρχές. Για τον σκοπό αυτό θα εγκριθούν πράξεις παράγωγου δικαίου.
Να σημειωθεί ότι, επί του παρόντος, οι περισσότερες εταιρείες εμπορευματικών μεταφορών και οι λοιποί επιχειρηματικοί φορείς που δραστηριοποιούνται στον τομέα των μεταφορών χρησιμοποιούν έντυπα έγγραφα.
Το βασικό εμπόδιο στην ευρύτερη χρήση ψηφιακών εγγράφων μεταφοράς είναι ο διαφορετικός (αλλά συνολικά αρκετά χαμηλός) βαθμός αποδοχής των ψηφιακών εγγράφων από τις διάφορες αρχές. Για την ανταλλαγή πληροφοριών χρησιμοποιείται μεγάλος αριθμός διαφορετικών, μη διαλειτουργικών συστημάτων πληροφορικής.
Η αυξημένη ψηφιοποίηση των εταιρειών μεταφορών και της εφοδιαστικής θα οδηγήσει σε σημαντική εξοικονόμηση διοικητικών δαπανών για τις εταιρείες, ιδίως τις ΜΜΕ, που αντιπροσωπεύουν τη συντριπτική πλειονότητα των εταιρειών μεταφορών και εφοδιαστικής στην ΕΕ.
Επιπλέον, θα μειώσει το κόστος για τις αρχές, θα βελτιώσει την επιβολή και θα καταστήσει τον τομέα των μεταφορών περισσότερο αποτελεσματικό και βιώσιμο.
Τα επόμενα στάδια
Το συμφωνηθέν κείμενο θα υποβληθεί στους γλωσσομαθείς νομικούς προς αναθεώρηση. Στη συνέχεια, θα πρέπει να εγκριθεί επίσημα, πρώτα από το Συμβούλιο και έπειτα από το Κοινοβούλιο (πρώιμη δεύτερη ανάγνωση).
Ο νέος κανονισμός θα τεθεί σε ισχύ 20 ημέρες μετά τη δημοσίευσή του.
Ορισμένες διατάξεις θα τεθούν σε εφαρμογή από την έναρξη ισχύος της νομικής πράξης· άλλες, τέσσερα χρόνια αργότερα.
Η υποχρέωση των δημόσιων αρχών να αποδέχονται πληροφορίες που διατίθενται ηλεκτρονικά θα αρχίσει να ισχύει 5 έτη μετά την έναρξη ισχύος του κανονισμού, ανάλογα με την έγκριση των σχετικών τεχνικών προδιαγραφών από την Επιτροπή.