Με εκπροσώπους του ΔΣ της ΟΦΑΕ συναντήθηκε ο τομεάρχης Υποδομών & Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος, για να ενημερωθεί για τα μείζονα ζητήματα που απασχολούν τον κλάδο.
Εκ μέρους της Ομοσπονδίας στη συνάντηση συμμετείχαν ο Πρόεδρος κ. Απόστολος Κενανίδης, το μέλος κ. Γεώργιος Τσιβρανίδης και το μέλος κ. Καλομοίρης Συμεών.
Κορωνίδα των ζητημάτων που απασχολούν τους αυτοκινητιστές φορτηγών είναι το καθεστώς αδειών κυκλοφορίας Φ.Δ.Χ. «δύο ταχυτήτων» που διαμορφωθεί με τον νόμο 5039/2023 της κυβέρνησης της ΝΔ.
Σύμφωνα με το νέο θεσμικό πλαίσιο, όποιος επαγγελματίας επιθυμεί να λάβει καινούργια άδεια, θα πρέπει υποχρεωτικά να διαθέτει φορτηγό όχημα που πληροί τις προδιαγραφές του ευρωπαϊκού προτύπου εκπομπών ρύπων EURO VI-D (περιβαλλοντικά φιλικό όχημα). Ωστόσο, η υποχρέωση αυτή δεν ισχύει για τους κατόχους αδειών πριν το 2010.
Αποτέλεσμα, αφενός οι κάτοχοι νέων αδειών να είναι σε δυσμενέστερη θέση σε σχέση με τους συναδέλφους τους καθώς υποχρεώνονται σε αγορά ακριβότερου σύγχρονου οχήματος, αφετέρου να μην αντιμετωπίζεται επί της ουσίας το πρόβλημα της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης, καθώς πολλά οχήματα παλαιότερης τεχνολογίας παραμένουν σε κυκλοφορία.
Σύμφωνα με τους εκπροσώπους της ΟΦΑΕ, η παλαιότητα του στόλου των οχημάτων δημιουργεί συνακόλουθα προβλήματα. Σήμερα, ο μέσος όρος φορτηγών που κυκλοφορούν στη χώρα σήμερα είναι 23 ετών.
Σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές επιταγές μέχρι το 2030, τα φορτηγά θα πρέπει να έχουν μειώσει το ανθρακικό τους αποτύπωμα κατά 55%. Αυτό σημαίνει ότι πολλοί επαγγελματίες θα κληθούν να αντικαταστήσουν τα οχήματά τους, χωρίς ωστόσο να έχουν εξασφαλίσει επιδότηση, όπως συμβαίνει στη συντριπτική πλειοψηφία των ευρωπαϊκών χωρών.
Ο κ. Μεϊκόπουλος ανέφερε: «Η χώρα έχει μία ευκαιρία μέχρι το 2027. Και αυτή είναι τα πολύτιμα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης. Η μετάβαση των μεταφορικών οχημάτων της χώρας σε φιλικότερο καύσιμο θα πρέπει να συνδυαστεί με πρωτοβουλίες της κυβέρνησης για εξεύρεση χρηματοδοτικών εργαλείων που θα δώσουν απτή διευκόλυνση στους επαγγελματίες για την αντικατάσταση των οχημάτων τους».
Εκτός των επιδοτήσεων, θα πρέπει να ληφθούν συνδυαστικά μέτρα που θα δώσουν κίνητρα στους επαγγελματίες για την μετάβαση σε φιλικότερο καύσιμο, σύμφωνα με τους εκπροσώπους της ΟΦΑΕ. Μέτρα όπως, μείωση του ΕΦΚ, μείωση τελών, έκπτωση διοδίων, πρόσβαση σε ευνοϊκότερους δανειακούς όρους για στους επαγγελματίες με νεότερα οχήματα, θα επιταχύνουν σημαντικά τον εκσυγχρονισμό του στόλου των φορτηγών.
Ζήτημα για τους αυτοκινητιστές αποτελεί και η μη εναρμόνιση των ελληνικών προστίμων με αυτά της Ευρωπαϊκής Ένωσης για περιπτώσεις παραβάσεων. «Δεν μπορεί για την ίδια παράβαση, στην Ευρώπη το πρόστιμο να είναι 500 ευρώ και στην Ελλάδα 5.000. Τα ποσά αυτά εξοντώνουν οικονομικά τους επαγγελματίες», ανέφεραν.
Δύσκολη σύμφωνα με τους εκπροσώπους του κλάδου είναι και η εργασιακή τους καθημερινότητα, εξαιτίας της σημαντικής έλλειψης χώρων στάθμευσης και ξεκούρασης στο εθνικό δίκτυο της χώρας. «Πληρώνουμε τα πιο ακριβά διόδια σε όλη την Ευρώπη και στον κεντρικό οδικό άξονα δεν έχουμε χώρο να σταθμεύσουμε τα οχήματά μας», τόνισαν ζητώντας άμεσες παρεμβάσεις για το θέμα.
Ο κ. Μεϊκόπουλος ακούγοντας με προσοχή τα προβλήματα του κλάδου ανέφερε: «Οι μεταφορές αγαθών και εμπορευμάτων είναι από τις πιο θεμελιώδης οικονομικές δραστηριότητες της χώρας και αναπόσπαστος συνδετικός κρίκος για όλες τις βασικές υπηρεσίες. Το μέλλον της Ελλάδας είναι οι συνδυασμένες μεταφορές. Η Κυβέρνηση οφείλει να αφουγκραστεί την αναπτυξιακή δυναμική του κλάδου, να εξομαλύνει τις ανισότητες και να παρέμβει ενεργά για την στήριξη των επαγγελματιών στην ομαλή μετάβαση του στόλου των οχημάτων σε σύγχρονα και περιβαλλοντικά φιλικά καύσιμα».
Ευχαριστώντας τους εκπροσώπους της ΟΦΑΕ για τον γόνιμο διάλογο, δεσμεύτηκε ότι θα διεκδικήσει τα δίκαια αιτήματά τους με όλα τα κατάλληλα κοινοβουλευτικά μέσα.