Οι επενδύσεις που γίνονται σήμερα στην Ελλάδα είναι ανεπαρκείς, μιας και δεν καλύπτουν ούτε καν τις ανάγκες συντήρησης του κεφαλαιακού εξοπλισμού της χώρας, σύμφωνα με τον ΣΕΒ, ο οποίος παρέθεσε στοιχεία για την περίοδο 2014 – 2017.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Ο βασικός παράγοντας που καθηλώνει την επίπτωση των επενδύσεων στην οικονομία είναι, το μη φιλικό προς τις επενδύσεις θεσμικό πλαίσιο (καθυστερήσεις στην αδειοδότηση, εγκατάσταση, απονομή δικαιοσύνης, κ.ο.κ., στρεβλώσεις του ανταγωνισμού στις αγορές, και ιδίως στην αγορά εργασίας, κλπ.), που καθιστά τις επενδύσεις ασύμφορες, οδηγώντας σε ανεπαρκές επίπεδο επενδύσεων, όπως επισημαίνει ο Σύνδεσμος.
Συνεπώς, το καθαρό απόθεμα κεφαλαίου (μετά από αποσβέσεις) συνεχίζει να μειώνεται, εμποδίζοντας την βελτίωση του βιοτικού επιπέδου του πληθυσμού, που εξαρτάται από το επίπεδο του κεφαλαιακού εξοπλισμού, με το οποίο δουλεύει ο κάθε εργαζόμενος.
Οι καθαρές επενδύσεις είναι θετικές κυρίως στη μεταποίηση (όπως αναμένεται), ενώ η εικόνα είναι αποκαρδιωτική στους άλλους σημαντικούς επιχειρηματικούς κλάδους της ελληνικής οικονομίας, όπως οι μεταφορές και η αποθήκευση (logistics), ο τουρισμός, η ενημέρωση και επικοινωνία, κ.ά.
Στις μεταφορές και την αποθήκευση, οι καθαρές επενδύσεις είναι αρνητικές. Η ΕΛΣΤΑΤ έχει πρόσφατα αναθεωρήσει προς τα κάτω τα στοιχεία εισαγωγών πλοίων (που καταγράφονται και ως επενδύσεις σε μεταφορικό εξοπλισμό).
Στο παρελθόν, καταγράφονταν ως εισαγωγές όλες οι εισαγωγές πλοίων με ελληνική σημαία από κατοίκους. Μετά την αναθεώρηση καταγράφονται μόνο οι εισαγωγές πλοίων εφόσον ο κάτοικος έχει την οικονομική κυριότητα.
Οι εισαγωγές πλοίων αναθεωρήθηκαν προς τα κάτω, προφανώς διότι ο κάτοικος που έκανε την εισαγωγή δεν είχε και την οικονομική κυριότητα, που προφανώς ανήκε σε Έλληνα μη κάτοικο.
Συνεπώς, οι ακαθάριστες επενδύσεις σε μεταφορές και αποθήκευση είναι πολύ μικρότερες των καταγραφόμενων, που σημαίνει ότι και οι καθαρές επενδύσεις είναι ακόμη πιο αρνητικές απ’ ότι εμφανίζονται στον Πίνακα, ακόμη και αν ληφθεί υπόψη η μείωση των αποσβέσεων που θα αντιστοιχούν σε χαμηλότερα επίπεδα επενδύσεων.
Σημειώνεται ότι πέραν των επενδύσεων σε πλωτές μεταφορές, όλες οι κατηγορίες στον κλάδο αυτό (οι χερσαίες και οι αεροπορικές μεταφορές, η αποθήκευση και οι ταχυδρομικές και ταχυμεταφορικές δραστηριότητες) εμφανίζουν αρνητικές καθαρές επενδύσεις, που δεν προοιωνίζονται ευνοϊκές εξελίξεις στο μέλλον.
Αυτό δεν σημαίνει ότι μέσα στους κλάδους αυτούς δεν υπάρχουν επιχειρήσεις που επενδύουν. Οι κλάδοι, όμως, αυτοί, ως σύνολο, προκαλούν προβληματισμό, σύμφωνα με τον Σύνδεσμο.