Είναι πολύ νωρίς να υιοθετηθεί το νέο σύστημα εμπορίας εκπομπών για τις οδικές μεταφορές (ETS II), το οποίο θα ισχύσει το 2027, εκτός εάν οι τιμές του πετρελαίου και του φυσικού αερίου παραμείνουν υψηλές, σύμφωνα με την IRU.
Υπενθυμίζεται ότι, τα κράτη – μέλη της ΕΕ ενέκριναν επισήμως το νέο ETS II, που θα ισχύσει για τους προμηθευτές καυσίμων των οδικών μεταφορών αρχής γενομένης από το 2027, εκτός και αν οι τιμές του πετρελαίου και του φυσικού αερίου είναι εξαιρετικά υψηλές.
Σε περίπτωση που οι τιμές παραμείνουν ιδιαίτερα υψηλές, το ETS II θα καθυστερήσει κατά ένα χρόνο.
Ο συμβιβασμός για την έναρξη του ETS II το 2027 -σε σύγκριση με το 2024, όπως υποστηρίχθηκε αρχικά από το Ευρωκοινοβούλιο, ή ακόμη και το 2025 και το 2026, όπως προτάθηκε για πρώτη φορά από την Κομισιόν- «είναι σημαντικά πιο ρεαλιστικός, δεδομένου του αναμενόμενου ρυθμού υποδομής και τεχνολογικής ανάπτυξης», σχολίασε η IRU.
Μάλιστα, σύμφωνα με την EU Advocacy Director Raluca Marian της IRU: «Όπως έχουμε υποστηρίξει σε όλη τη νομοθετική διαδικασία, το 2027 είναι πολύ νωρίς. Αλλά χαιρόμαστε που η ΕΕ άκουσε τις ανησυχίες μας και επέδειξε κάποιο ρεαλισμό, συμπεριλαμβανομένου του ότι δεν συμβιβάστηκε με μια ακόμη νωρίτερη ημερομηνία».
«Έχουμε προχωρήσει πολύ, ειδικά λαμβάνοντας υπόψη προηγούμενες προτάσεις που είχαν μη ρεαλιστικές ημερομηνίες έναρξης ή μη πρακτικές διακρίσεις μεταξύ ιδιωτικών και εμπορικών οχημάτων», πρόσθεσε.
Το ETS II θα αντικαταστήσει γενικά τα υπάρχοντα εθνικά συστήματα, εκτός εάν τα εθνικά συστήματα ορίσουν υψηλότερες τιμές για τα δικαιώματα.
«Όσον αφορά την απανθρακοποίηση, δεν βλέπουμε το ETS II ως ιδιαίτερα αποτελεσματικό επί του παρόντος. Είναι απίθανο να δημιουργηθούν οι απαραίτητες προϋποθέσεις, όπως η υποδομή φόρτισης και ανεφοδιασμού σε όλη την ΕΕ, για μια ουσιαστική μετάβαση σε βαρέα οχήματα μηδενικών εκπομπών ρύπων, σε λίγα μόλις χρόνια», τόνισε η Raluca Marian.
«Αλλά είναι καλύτερο από το να τιμωρούνται ακόμη περισσότερο οι μεταφορείς με την έναρξη του ETS II νωρίτερα, όπως προτάθηκε κατά τη νομοθετική διαδικασία», κατέληξε.