Ο τομέας των μεταφορών επηρεάζεται έντονα από την παγκόσμια διάσταση της κρίσης και την συνεπακόλουθη μείωση του παγκόσμιου εμπορίου, αναφέρεται στην ενότητα «Μεταφορές και Logistics» της 7ης έκθεσης αξιολόγησης της ελληνικής οικονομίας, στο πλαίσιο της μεταμνημονιακής εποπτείας.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Όπως επισημαίνεται, το 2019, το 24% των ελληνικών εξαγωγών αφορούσε υπηρεσίες μεταφορών, καθιστώντας τον τομέα τη No 2 μεγαλύτερη ελληνική εξαγωγική υπηρεσία, μετά τον τουρισμό.
Λόγω της παγκόσμιας φύσης της πανδημίας και της επιβράδυνσης της ανάπτυξης και του εμπορίου, μεγάλο πλήγμα δέχθηκαν επίσης και οι ναυτιλιακές υπηρεσίες.
Ο τομέας σημειώνει αρνητικούς ρυθμούς ανάπτυξης από τον Μάρτιο (σε σύγκριση με τους ίδιους μήνες το 2019).
Τον Μάιο του 2020, οι εισπράξεις από τον τομέα των μεταφορών μειώθηκαν κατά 24%, ακολουθούμενες από πτώση 19% τον Ιούνιο, εν συγκρίσει με το 2019.
Προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι καθυστερήσεις που αντιμετωπίστηκαν κατά την εφαρμογή του Επιχειρησιακού Προγράμματος 2014-2020 στις μεταφορές και το περιβάλλον, οι ελληνικές αρχές, όπως υπογραμμίζεται, έχουν προετοιμάσει έναν κατάλογο σιδηροδρομικών έργων που θα επανεξεταστεί από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (JASPERS) την Κομισιόν και τις διαχειριστικές αρχές.
Τα έργα είναι σύμφωνα –με τις ειδικές ανά χώρα- συστάσεις στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου και περιλαμβάνουν την εγκατάσταση σηματοδότησης στη σιδηροδρομική γραμμή από τη Θεσσαλονίκη στα σύνορα της Βόρειας Μακεδονίας, την ηλεκτροδότηση και την εγκατάσταση σηματοδότησης σε τμήμα της γραμμής Αθήνα – Πειραιάς και άλλα έργα.
Ιδιαίτερη προσοχή θα δοθεί στη σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης. Το έργο αυτό καθυστερεί και πρέπει να αναθεωρηθεί για να βρεθεί μια εφικτή τεχνική λύση.
Ακόμη, απαιτούνται περαιτέρω επενδύσεις για την αναβάθμιση του βασικού σιδηροδρομικού κορμού της χώρας από Πάτρα-Αθήνα-Πειραιά-Θεσσαλονίκη για τα ελληνικά σύνορα.