Tην επέκταση των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ) στις γειτονικές με την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση χώρες, κατά τη συμμετοχή του στην ετήσια Σύνοδο για τα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών – TEN-TDays, που πραγματοποιήθηκε στο Ρόττερνταμ της Ολλανδίας,προέταξε ο υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης.
Στο πλαίσιο της επέκτασης των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών, ο υπουργός ΥΠΟΜΕΔΙ τόνισε τη σημασία ενδυνάμωσης και ανάπτυξης των κάθετων αξόνων, οι οποίοι ξεκινούν ή απολήγουν στα στρατηγικά λιμάνια της χώρας, όπως ο Πειραιάς, η Θεσσαλονίκη, η Αλεξανδρούπολη, η Πάτρα, η Καβάλα και η Ηγουμενίτσα.
Επίσης, ο κ. Σπίρτζης ανέδειξε τη σημασία που έχει, για το σύνολο της ΕΕ και των γειτονικών χωρών, η σύνδεση μεγάλων κάθετων ευρωπαϊκών διαδρόμων μεταφορών, με μια νέα οριζόντια σιδηροδρομική γραμμή, τη σιδηροδρομική Εγνατία, που είναι ήδη μέρος του ΔΕΔ-Μ.
Ειδικότερα, κατά την παρέμβαση του, ο υπουργός ΥΠΟΜΕΔΙ, υπογράμμισε ότι «οι επεκτάσεις του ΔΕΔ-Μ μπορεί να είναι πολύ σημαντικές για το σύνολο της ΕΕ, καθώς και για τις γειτονικές χώρες, όπως τα δυτικά Βαλκάνια κλπ».
Ανέφερε ακόμη ότι η «Ελλάδα έχει μία στρατηγική γεωγραφική θέση στη νοτιοανατολική Ευρώπη που ενδυναμώνεται περαιτέρω με τα λιμάνια της, τα οποία μπορούν να γίνουν οι πύλες της Ευρώπης για ισχυρές διεθνείς και περιφερειακές ροές εμπορευματικών φορτίων προερχόμενες από την Ασία, την Κίνα, τη Μέση Ανατολή και άλλες υπερπόντιες περιοχές προέλευσης.
Με στόχο να υποστηριχτούν αυτές οι ροές εμπορευματικών φορτίων, η Ελλάδα υποστηρίζει σθεναρά την ενδυνάμωση των κάθετων αξόνων, οι οποίοι ξεκινούν ή απολήγουν στα στρατηγικά λιμάνια της χώρας, όπως ο Πειραιάς, η Θεσσαλονίκη, η Αλεξανδρούπολη, η Πάτρα, η Καβάλα και η Ηγουμενίτσα».
Ο κ. Σπίρτζης εξήγησε ότι «αυτοί οι κάθετοι διάδρομοι είναι εκείνοι του δικτύου ΔΕΔ-Μ, όπως oκαθιερωμένος διάδρομος Ανατολής – Ανατολικής Μεσογείου (Orient/EastMedCorridor-OEM). Σε αυτόν το διάδρομο, θα πρέπει να προσθέσουμε και τους στρατηγικούς διαδρόμους, που παραδοσιακά εξυπηρέτησαν σημαντικές ροές εμπορευματικών φορτίων».
Ενδυναμώνεται ο ρόλος της Ελλάδας ως κόμβου διασύνδεσης της Ευρώπης
Ο υπουργός ΥΠΟΜΕΔΙ Χρήστος Σπίρτζης υπέγραψε μαζί με έξι ομολόγους του τη διακήρυξη για τον «Σιδηροδρομικό Εμπορευματικό Διάδρομο ORIENT/EASTMED». Πρόκεται για μία πρωτοβουλία που αποτελεί ένα ισχυρό εφαλτήριο για την ενδυνάμωση του ρόλου της χώρας, ως κόμβου διασύνδεσης της Ευρώπης, με το διεθνές σύστημα των εμπορευματικών μεταφορών.
Στον Διάδρομο Μεταφορών «Ανατολής/Ανατολικής Μεσογείου», παράλληλα με τις υφιστάμενες προβλεπόμενες οδικές, σιδηροδρομικές, λιμενικές και αεροπορικές συνδέσεις προστίθενται σιδηροδρομικές υποδομές για την εξυπηρέτηση ροών εμπορευματικών φορτίων.
Ο υπουργός ΥΠΟΜΕΔΙ, όσον αφορά την υπογραφή της προαναφερθείσας διακήρυξης, ανέφερε σχετικά: «Θα επιτευχθεί βελτίωση των σιδηροδρομικών υποδομών της χώρας μας.
Παράλληλα, θα εντατικοποιηθούν και θα διευκολυνθούν οι εμπορευματικές μεταφορές μεγάλων ποσοτήτων και σε μεγάλες αποστάσεις των εθνικών μας προϊόντων, άρα θα ενισχυθούν και οι εξαγωγές. Με λίγα λόγια, θα ενδυναμωθεί ο ρόλος της χώρα μας, ως κόμβου διασύνδεσης της Ευρώπης, με το διεθνές σύστημα των εμπορευματικών μεταφορών».
Οι Διάδρομοι Μεταφορών που παρουσίασε ο υπουργός ΥΠΟΜΕΔΙ
Ο υπουργός ΥΠΟΜΕΔΙ παρουσίασε ως Διάδρομους Μεταφορών, οι οποίοι μπορούν να γίνουν ζωτικά στοιχεία στο σχεδιασμό της επέκτασης του ΔΕΔ-Μ, τους παρακάτω:
1. Ο παραδοσιακός διάδρομος δέκα (Χ), ο οποίος συνδέει Θεσσαλονίκη – Σκόπια – Βελιγράδι – Ζάγκρεμπ και Βουδαπέστη.
2. Ο σιδηροδρομικός διάδρομος διά των δυτικών Βαλκανίων, ο οποίος συνδέει Θεσσαλονίκη – Φλώρινα – Κρυσταλλοπηγή – Πόγραδετς – Τίρανα.
3. Ο νέος οδικός διάδρομος Αδριατικής – Ιονίου διά των δυτικών Βαλκανίων, που συνδέει το λιμάνι της Ηγουμενίτσας με το Μπαρ στο Μαυροβούνιο.
4. Ο πρώην διάδρομος εννέα (ΙΧ), ο οποίος συνδέει το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης με Βουλγαρία – Ρουμανία – Ουκρανία και Ρωσία.
«Αυτοί οι κάθετοι διάδρομοι θα πρέπει να συνδεθούν με μία νέα οριζόντια σιδηροδρομική γραμμή, που είναι ήδη μέρος του ΔΕΔ-Μ, η οποία θα είναι η Σιδηροδρομική Εγνατία» υπογράμμισε ο έλληνας Υπουργός και ότι «αυτός ο οριζόντιος άξονας θα μπορούσε να ενδυναμώσει το δυναμικό ολόκληρου του δικτύου», κατέληξε.