Μειώθηκαν κατά 14,8 μονάδες σε ετήσια βάση οι τιμές spot στις ευρωπαϊκές οδικές εμπορευματικές μεταφορές, κατά το δ’ τρίμηνο του 2023, σύμφωνα με τον δείκτη Upply x Ti x IRU.
Επιμέλεια: Β. Βεγιάζη
Ωστόσο, όπως επισημαίνεται, η πτώση της τιμής των συμβολαίων συγκριτικά με το γ’ τρίμηνο περιορίστηκε μόλις στις 0,9 μονάδες, εξαιτίας του υψηλού κόστους και, ειδικότερα, των αυξήσεων στα διόδια κατά το δ’ τρίμηνο του 2023.
Ο δείκτης spot υποχώρησε 4,5 μονάδες από το γ’ στο δ’ τρίμηνο στις 123,8 μονάδες, ενώ μειώθηκε κατά 14,8 μονάδες σε ετήσια βάση. Επίσης, ο δείκτης συμβολαίων αυξήθηκε για δεύτερο συνεχόμενο τρίμηνο, σημειώνοντας άνοδο 1,7 μονάδων από το γ’ στο δ’ τρίμηνο στις 129,4, αλλά και πτώση μόλις 0,9 μονάδες σε ετήσια βάση.
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, προκύπτουν ότι κατά το δ’ τρίμηνο του 2023:
-Ο δείκτης “ European Road Freight Spot Rate Benchmark Index” διαμορφώθηκε στις 123,8 μονάδες, συνολικά 4,5 μονάδες χαμηλότερος έναντι του γ’ τριμήνου και 14,8 μονάδες χαμηλότερα σε ετήσια βάση.
-Ο δείκτης “European Road Freight Contract Rate Benchmark Index” διαμορφώθηκε στις 129,4 μονάδες, συνολικά 1,7 μονάδες υψηλότερος έναντι του γ’ τριμήνου και 0,9 μονάδες χαμηλότερος από το δ’ τρίμηνο του 2022.
-Οι αυξήσεις των τιμών των διοδίων στη Γερμανία τον περασμένο Δεκέμβριο συνέβαλαν στην αύξηση κατά 8,3 μονάδες του εγχώριου δείκτη.
-Επίσης, στη Γερμανία, η IRU εκτιμά ότι το πρόσθετο κόστος διοδίων θα φτάσει στα 6.700 ευρώ ανά φορτηγό ετησίως, ενώ στην Αυστρία θα ανέλθει στα 730 ευρώ ανά φορτηγό ετησίως.
-Η χαμηλή ζήτηση είναι πιθανό να διατηρήσει χαμηλούς τους ναύλους το 2024. Ωστόσο, τα νέα διόδια που θα ισχύσουν -πέρα τα υψηλά κόστη- θα ασκήσουν ανοδική πίεση στις τιμές στο α’ εξάμηνο του 2024. Αυτό είναι πιθανό να ενισχύσει τις τιμές των συμβολαίων και να περιορίσει περαιτέρω την πτώση στην άνοδο των τιμών spot.
Όπως επισημαίνεται, «Η αδύναμη και μειωμένη ζήτηση για οδικές εμπορευματικές μεταφορές σε όλη την Ευρώπη μείωσε τις τιμές spot, ενώ οι τιμές των συμβολαίων παρέμειναν υψηλές λόγω της πίεσης του κόστους. Ο δείκτης spot βρίσκεται τώρα 5,5 μονάδες κάτω από τον δείκτη συμβολαίων, πράγμα που σημαίνει ότι οι τιμές spot είναι πλέον πιο κοντά στο βασικό τους επίπεδο από τις τιμές συμβολαίων.
Επίσης, ένας συνδυασμός μειώσεων λόγω της πτώσης στη βιομηχανική ζήτηση, σε συνδυασμό με τις αυξήσεις των συμβολαίων που προκλήθηκαν -μεταξύ άλλων- από την αύξηση του γενικού κόστους, είχε ως αποτέλεσμα οι τιμές συμβολαίων να ξεπεράσουν τις τιμές spot από διάφορες γερμανικές πόλεις προς Παρίσι, Μπέρμιγχαμ, Μιλάνο, Λιλ, Μαδρίτη, Ρότερνταμ και Αμβέρσα.
Από τότε που οι τιμές αυξήθηκαν στο α’ εξάμηνο του 2022, η κατακόρυφη πτώση της κατανάλωσης που προκλήθηκε από την άνοδο των τιμών ήταν ο πρωταρχικός καταλύτης για σταθερές πτώσεις τιμών. Ωστόσο, με ένα νέο κύμα μειωμένου πληθωρισμού, η κατανάλωση έχει πλέον σταθεροποιηθεί σε χαμηλότερα επίπεδα, με αποτέλεσμα χαμηλότερους όγκους οδικών εμπορευματικών μεταφορών».