Μειώθηκαν οι τιμές τόσο στις αγορές spot όσο και στις αγορές συμβολαίων στις οδικές εμπορευματικές μεταφορές στην Ευρώπη, κατά το α’ τρίμηνο του 2024, σύμφωνα με τον δείκτη Upply x Ti x IRU.
Επιμέλεια: Β. Βεγιάζη
Ειδικότερα, ο δείκτης spot μειώθηκε κατά 8,2 μονάδες σε ετήσια βάση, ενώ πτώση καταγράφεται και στον δείκτη συμβολαίων κατά 1 μονάδα.
Ο δείκτης συμβολαίων υποχώρησε στις 127,6 μονάδες στο α’ τρίμηνο του τρέχοντος έτους, σημειώνοντας πτώση 2,6 μονάδων από τρίμηνο σε τρίμηνο.
Επίσης, ο δείκτης spot μειώθηκε στις 123,9 μονάδες ύστερα από μια πιο μέτρια πτώση 1,1 μονάδων από τρίμηνο σε τρίμηνο.
Σε ετήσια βάση, ο δείκτης spot κινήθηκε πτωτικά κατά 8,2 μονάδες, ενώ ο δείκτης συμβολαίων κατά 1 μονάδα.
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, προκύπτουν ότι κατά το α’ τρίμηνο του 2024:
-Ο δείκτης “European Road Freight Spot Rate Benchmark Index” στο α’ τρίμηνο 2024 υποχώρησε στις 123,9 μονάδες, 1,1 μονάδες χαμηλότερα από το δ’ τρίμηνο του 2023 και 8,2 μονάδες χαμηλότερα έναντι του 2023.
-Ο δείκτης “European Road Freight Contract Rate Benchmark Index” μειώθηκε στις 127,6 μονάδες, κατά 2,6 μονάδες χαμηλότερος από το δ’ τρίμηνο του 2023 και κατά 1 μονάδα χαμηλότερος έναντι του α’ τριμήνου του 2023.
-Μετά τις αλλαγές στα διόδια λόγω εκπομπών CO₂ στη Γερμανία, εντός του έτους ακολούθησαν την ίδια στρατηγική Αυστρία, Ουγγαρία και Τσεχία αυξάνοντας τις τιμές σε αυτές τις αγορές.
-Σύμφωνα με εταιρείες που διαχειρίζονται τα διόδια, αυτές οι αλλαγές είχαν ως αποτέλεσμα αυξήσεις διοδίων κατά 7,4% (+0,033 ευρώ/χλμ.) στην Αυστρία, 40% (+0,158 ευρώ/χλμ.) στην Ουγγαρία και 13% (+0,026 ευρώ/χλμ.) στην Τσεχία.
-Μετά τις συνεχείς μειώσεις που παρατηρήθηκαν στο δ’ τρίμηνο του 2023, οι τιμές του ντίζελ αυξάνονται συγκρατημένα από την αρχή του τρέχοντος έτους.
-Το outlook για τις τιμές spot σε όλη την Ευρώπη υποδηλώνουν συγκρατημένες μειώσεις, καθώς βρισκόμαστε σε ένα πιο σταθερό περιβάλλον ζήτησης το 2024.
Όπως σημειώνεται, «η χαμηλή ζήτηση συνεχίζει να πιέζει τις τιμές spot προς τα κάτω. Ωστόσο, το ύψος της καθόδου των τιμών μειώνεται. Αυτό μπορεί να υποδεικνύει ένα λιγότερο αρνητικό περιβάλλον ζήτησης που θα μπορούσε να οδηγήσει σε ομαλοποίηση των δεικτών.
Η πίεση της ζήτησης αναμένεται να συνεχίσει ελαφρά ανοδική τροχιά. Στο 2,4%, ο ευρωπαϊκός πληθωρισμός τον Μάρτιο ήταν ο χαμηλότερος των τελευταίων 33 μηνών, προκαλώντας αύξηση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης κατά 0,6 μονάδες, σύμφωνα με την McKinsey.
Τα λειτουργικά έξοδα, όπως το κόστος συντήρησης οχημάτων, ασφάλισης και ελαστικών, παραμένουν υψηλά σε σύγκριση με τα προηγούμενα έτη, διατηρώντας υψηλά το κόστος και τις τιμές συμβολαίων.
Οι τιμές του ντίζελ έχουν μειωθεί σε ολόκληρη την Ευρώπη σε σχέση με πέρυσι. Ωστόσο, μετά τις συνεχείς μειώσεις που παρατηρήθηκαν στο δ’ τρίμηνο του 2023, οι τιμές του ντίζελ αυξάνονται συγκρατημένα από την αρχή του έτους: η μέση τιμή ντίζελ στην αντλία αυξήθηκε κατά 3% στο τέλος του α’ τριμήνου 2024 σε σύγκριση με τις αρχές Ιανουαρίου 2024».