Τα κόμιστρα των οδικών μεταφορέων, όπως ήταν φυσικό, συμπαρέσυρε η εκρηκτική άνοδος του πετρελαίου.
Μεταφορικές εταιρείες και εταιρείες logistics προχώρησαν σε σημαντικές ανατιμήσεις στα κόμιστρα, μη έχοντας… άλλη εναλλακτική.
Εάν και οι περιπτώσεις ποικίλουν, αφού ο κλάδος των οδικών εμπορευματικών μεταφορών είναι κατακερματισμένος, με αρκετούς μεμονωμένους ιδιοκτήτες, το δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη με επιστροφή ανέρχεται πλέον στα 1.200 – 1.500 ευρώ έναντι 950 – 1.000 ευρώ παλαιότερα και το δρομολόγιο Αθήνα – Πάτρα με επιστροφή στα 580 – 650 ευρώ έναντι 480 – 500 ευρώ παλαιότερα.
Οι περιπτώσεις ποικίλουν ανάλογα με τη μεταφορική εταιρεία, τον τύπο φορτίου και τον τόπο φόρτωσης / εκφόρτωσης, ωστόσο είναι εμφανής η τάση ανόδου των κομίστρων, με τους οδικούς μεταφορείς να μην έχουν, όπως υποστηρίζουν, άλλη επιλογή.
Πάντως, σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, τα κόμιστρα των Ελλήνων οδικών μεταφορέων παραμένουν σε χαμηλότερα επίπεδα, καθώς ο μεταξύ τους ανταγωνισμός είναι «πολύ έντονος».
Γι’ αυτό το λόγο, υπάρχουν εισηγήσεις για τη θεσμοθέτηση «Παρατηρητηρίου Τιμών» στις οδικές μεταφορές, ώστε να μην επικρατεί «κανιβαλισμός τιμών».
Εκτός από την άνοδο της τιμής των καυσίμων, η ελληνική αγορά οδικών εμπορευματικών μεταφορών χαρακτηρίζεται από την γηρασμένο στόλο οχημάτων, αλλά και την έλλειψη οδηγών, με τις ομοσπονδίες του κλάδου να ζητούν περισσότερα μέτρα στήριξης από την Πολιτεία.
Σε άνοδο τα κόμιστρα σε όλη την Ευρώπη
Στην Ευρώπη και σύμφωνα με το «European Road Freight Rate Benchmark», που διενεργεί η IRU, σε συνεργασία με τις πλατφόρμες μεταφοράς εμπορευμάτων Ti και Upply, η άνοδος των κομίστρων στο πρώτο τρίμηνο του έτους συνεχίστηκε για 7ο συνεχόμενο τρίμηνο
Αυτό, λόγω της αύξησης των καυσίμων, των διακοπών στην εφοδιαστική αλυσίδα, τους περιορισμούς στη χωρητικότητα, στις κανονιστικές αλλαγές και στον πόλεμο στην Ουκρανία.
Ο δείκτης “European Road Freight Rate” διαμορφώθηκε στις 110,9 μονάδες, 4,3 μονάδες υψηλότερος από το δ’ τρίμηνο του 2021 και 7,5 μονάδες υψηλότερος από το α’ τρίμηνο του 2021.
Όπως αναφέρεται, το αυξανόμενο κόστος καυσίμων ενισχυμένο κατά 52,7% περίπου σε ετήσια βάση στις ευρωπαϊκές αγορές και η συνεχιζόμενη έλλειψη οδηγών συνέβαλαν στην αύξηση κομίστρων σε όλη την Ευρώπη.
Επίσης, σύμφωνα με νέα στοιχεία της IRU η έλλειψη οδηγών στην Ευρώπη, το 2021, έφτασε έως και τις 425.000 και επιδεινώθηκε από τον πόλεμο στην Ουκρανία.