Μεγάλα προβλήματα έχουν δημιουργηθεί στις διεθνείς εμπορευματικές μεταφορές μεταξύ ΕΕ και Ην. Βασιλείου, έπειτα από τους νέους περιορισμούς στις μετακινήσεις από την μετάλλαξη του Covid – 19, με αποτέλεσμα την πρόκληση τεράστιων ουρών μεταξύ Γαλλίας – Ηνωμένου Βασιλείου.
Η ΟΦΑΕ απέστειλε επιστολή στα συναρμόδια υπουργεία, παραθέτοντας με λεπτομέρεια τα προβλήματα και ζητώντας από τις αρμόδιες Αρχές να προνοήσουν για την εφαρμογή μέτρων για να διευκολύνουν τις διασυνοριακές κινήσεις, με διατάξεις, όπως αυτές που αναφέρονται στην οδηγία για την λειτουργία των Πράσινων Λωρίδων, δίδοντας προτεραιότητα στα φορτηγά που βρίσκονται σε ουρές στα σύνορα.
Η επιστολή της ΟΦΑΕ
Αξιότιμοι κ.κ. Υπουργοί,
Σε συνέχεια των έκτακτων μέτρων που ανακοίνωσε εχθές, 20/12/20 η γαλλική κυβέρνηση απαγορεύοντας την είσοδο στην επικράτειά της όλων των προσώπων που εισέρχονται μέσω του ΗΒ, η κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στην περιοχή το τελευταίο 24ωρο είναι άνευ προηγουμένου και είναι πολύ πιθανόν να πάρει ακόμα μεγαλύτερες διαστάσεις, θέτοντας σε κίνδυνο την δημόσια υγεία αλλά και την ομαλή λειτουργία της Εφοδιαστικής Αλυσίδας!
Πιο συγκεκριμένα σε ότι αφορά τα εμπορευματικά οχήματα, η Γαλλία απαγόρευσε στις 20 Δεκεμβρίου όλα τα φορτηγά και τους οδηγούς αυτών να εισέρχονται από το Ηνωμένο Βασίλειο, για 48 ώρες σύμφωνα με την αρχική ανακοίνωση. Αυτό θέτει σε κίνδυνο το 85% όλων των εισαγωγών του Ηνωμένου Βασιλείου από την ΕΕ, ενώ παράλληλα διακόπτει κυριολεκτικά και την αλυσίδα εφοδιασμού μεταξύ Ε.Ε. και Ιρλανδίας.
Η μεταφορά βασικών εμπορευμάτων, ειδικά για τρόφιμα και φάρμακα, μεταξύ των δύο πλευρών του βρετανικού καναλιού βρίσκεται σε κίνδυνο.
Οι επαγγελματίες οδηγοί της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης φυσικά και της Ελλάδας, καθώς και οι εταιρείες μεταφοράς εμπορευμάτων, αυτή την στιγμή είναι διστακτικοί ως προς την μεταφορά φορτίων στο Ηνωμένο Βασίλειο, καθώς δικαίως ανησυχούν ότι δεν θα μπορέσουν να επαναπατριστούν.
Αυτό γίνεται ακόμα πιο δύσκολο και σοβαρό για τα φορτηγά οχήματα τα οποία βρίσκονται ήδη στο ΗΒ και παραμένουν εγκλωβισμένα στην χώρα το τελευταίο 24ωρο, όπως αντίστοιχα και τα οχήματα που έχουν εγκλωβιστεί στα γαλλικά σύνορα είτε στην ευρωσήραγγα (Eurotunnel), ή στο λιμάνι του Calais.
Τα εγκλωβισμένα φορτηγά οχήματα και τα κλειστά σύνορα, εκτιμάται πως θα επεκταθούν γρήγορα πέρα από το Ηνωμένο Βασίλειο και τη Γαλλία και τελικά θα επηρεάσουν κι άλλες αλυσίδες εφοδιασμού σε ολόκληρη την Ευρώπη.
Είναι απολύτως κατανοητό πως το νέο στέλεχος του COVID-19 είναι ένα σοβαρό ζήτημα και θα πρέπει να αντιμετωπιστεί με την δέουσα προσοχή.
Όπως και κατά το πρώτο στάδιο του ξεσπάσματος της πανδημίας, πρέπει να ληφθούν σαφή και αναλογικά μέτρα που στοχεύουν στον περιορισμό της διασποράς του ιού, κι όχι στην παρεμπόδιση της λειτουργίας της Εφοδιαστικής Αλυσίδας και στην ταλαιπωρία των επαγγελματιών οδηγών διεθνών μεταφορών.
Όπως έχει ήδη ανακοινώσει η Ε.Ε. με την οδηγία για τις πράσινες λωρίδες (green lanes), oι απαγορεύσεις ή οι περίοδοι καραντίνας για τους οδηγούς δεν κρίνονται ως αποτελεσματικά μέτρα.
Το καθολικό κλείσιμο των συνόρων στις κινήσεις φορτηγών οπουδήποτε στην Ευρώπη είναι άνευ προηγουμένου στην τρέχουσα πανδημία. Τα φορτηγά κινούνται σε όλη την Ευρώπη καθ’ όλη την περίοδο της πανδημίας.
Η πρωτοβουλία της ΕΕ για τις πράσινες λωρίδες, υποστηριζόμενη από όλα τα κράτη-μέλη της ΕΕ, κατέστησε σαφές ότι η συνέχεια των αλυσίδων εφοδιαστικής είναι ζωτικής σημασίας και πρέπει να προστατευθεί!
Η τρέχουσα κατάσταση και η επιβολή των απαγορεύσεων από Κ-Μ της Ε.Ε., δεν έχει νόημα ενώ ενδέχεται να ενδέχεται να κάνει τα πράγματα ακόμα χειρότερα μόνο σε μια ήδη αβέβαιη περίοδο λόγω της επικείμενης μετάβασης στο Brexit.
Για να αποφευχθεί περαιτέρω σύγχυση και διαταραχή στις μεταφορές εμπορευμάτων σε ολόκληρη την Ευρώπη, όλα τα Κ-Μ της Ευρώπης πρέπει να συνεργαστούν και να αποδεσμεύσουν τα εγκλωβισμένα φορτηγά οχήματα και τους οδηγούς τους, προστατεύοντας παράλληλα τους πολίτες όλης της Ε.Ε., και της Ελλάδας ειδικότερα.
Είναι σαφές πως οι οδηγοί που βρίσκονται εγκλωβισμένοι στις ουρές χιλιομέτρων που έχουν ήδη δημιουργηθεί και στις δύο πλευρές των αγγλο-γαλλικών συνόρων, διατρέχουν κίνδυνο για την υγεία τους και κατ’επέκταση για την δημόσια υγεία καθώς δημιουργούνται συνθήκες συνωστισμού, ενώ παράλληλα εάν δεν δοθούν σύντομα λύσεις, θα χρειαστεί και ανθρωπιστική βοήθεια για την επάρκεια των τροφίμων, του νερού καθώς και της πρόσβασης σε χώρους προσωπικής υγιεινής και ιατρικών μονάδων.
Πέρα από την ενδεχόμενη εφαρμογή βραχυπρόθεσμων μέτρων των γαλλικών και βρετανικών κυβερνήσεων τις επόμενες 24 ώρες για να ανοίξουν εκ νέου τις μετακινήσεις φορτηγών, είναι σαφές πως οι αρμόδιες Αρχές πρέπει να προνοήσουν για την εφαρμογή μέτρων για να διευκολύνουν τις διασυνοριακές κινήσεις, την διεθνή ροή εμπορευμάτων, με διατάξεις όπως αυτές που αναφέρονται στην οδηγία για την λειτουργία των Πράσινων Λωρίδων και να δώσουν προτεραιότητα στα φορτηγά που βρίσκονται σε ουρές στα σύνορα.