Την αναπροσαρμογή της Συμφωνίας μεταξύ ΕΕ – Ουκρανίας για τις οδικές μεταφορές κατά τέτοιο τρόπο, ώστε η ενιαία εσωτερική αγορά της ΕΕ να παραμένει προστατευμένη και οι κανόνες να εφαρμόζονται σωστά, ζητούν 14 Ομοσπονδίες οδικών μεταφορών από την Ανατολική και τη Δυτική Ευρώπη.
Μεταξύ άλλων, την Κοινή Δήλωση υπογράφει και ο πρόεδρος της ΟΦΑΕ Απόστολος Κενανίδης, ενώ οι υπόλοιπες υπογραφές προέρχονται από Ομοσπονδίες από Βουλγαρία, Γαλλία, Πορτογαλία, Τσεχία, Σλοβακία, Δανία, Ουγγαρία, Νορβηγία, Σουηδία, Πολωνία και Φινλανδία.
Αναλυτικότερα, οι Ομοσπονδίες, σε συνέχεια προηγούμενων συζητήσεων και ανταλλαγής πληροφοριών με εκπροσώπους της ηγεσίας της ΕΕ και των εθνικών κυβερνήσεων, επαναλαμβάνουν ότι η προστασία της εσωτερικής αγοράς της ΕΕ θεωρείται προτεραιότητα και θεσμική ευθύνη των ευρωπαϊκών και εθνικών Αρχών.
Όπως τονίζουν: «Η υποστήριξη προς την Ουκρανία είναι μια δέσμευση, την οποία προσπαθούμε να τηρήσουμε. Ωστόσο, θεωρούμε ότι τα μέτρα που έλαβε η ΕΕ, ιδίως στον τομέα των οδικών εμπορευματικών μεταφορών, δεν είναι πλέον βέλτιστα και μάλλον απειλητικά για την εσωτερική αγορά της ΕΕ και την ανθεκτικότητά της.
Ομοίως, όπως και στον γεωργικό τομέα, τα μέτρα που έλαβε η ΕΕ υπερέβησαν τις αρχικές της προθέσεις και εκτός από τα οφέλη προκαλούν σημαντικές βλάβες στο εσωτερικό.
Θα θέλαμε να υπενθυμίσουμε ότι τα γεγονότα δείχνουν ξεκάθαρα ότι οι καθορισμένοι φιλελεύθεροι όροι για την πρόσβαση στην αγορά των Ουκρανικών μεταφορέων πρέπει να αναθεωρηθούν.
Το 46% των φορτηγών που εισέρχονται άδεια, η 40ήμερη παραμονή τους στην επικράτεια της ΕΕ και η αύξηση του αριθμού των ουκρανών μεταφορέων με πρόσβαση στην αγορά της ΕΕ κατά 8.000 είναι σαφείς ενδείξεις υπερβολικής χρήσης των καθορισμένων κανόνων.
Επιπλέον, δεν πρέπει να παραβλέψουμε την σημασία για τους Ουκρανούς μεταφορείς της πρόσβασης στην ποσόστωση πολυμερών αδειών ECMT (475 ECMT βασικές άδειες, που ισοδυναμούν με 5.550 ετήσιες άδειες), που επιτρέπει σε νόμιμα εγκατεστημένους μεταφορείς να παρέχει υπηρεσίες μεταφοράς που είναι διαφορετικές και συμπληρωματικές με αυτές που καλύπτονται από διμερείς ποσοστώσεις.
Ως εκ τούτου, παροτρύνουμε το Συμβούλιο της ΕΕ να αποδεχθεί τη φωνή των εταίρων πολιτών του και να προσαρμόσει τη Συμφωνία ΕΕ-Ουκρανίας για τις οδικές μεταφορές κατά τρόπο ώστε η ενιαία εσωτερική αγορά της ΕΕ να παραμένει προστατευμένη και οι κανόνες να εφαρμόζονται σωστά. Πιστεύουμε πραγματικά ότι αυτό μπορεί να γίνει χωρίς να διακυβευτεί η βοήθειά μας προς την Ουκρανία.
Το σύστημα ποσοστώσεων είναι γνωστό και εφαρμόζεται μεταξύ των χωρών, έχει δοκιμαστεί επί δεκαετίες, είναι ευρέως κατανοητό και έχει βελτιωθεί με την πάροδο του χρόνου. Οι ανάγκες της Ουκρανίας για αυξημένο όγκο οδικών μεταφορών για τις εξαγωγές και τις εισαγωγές τους μπορούν να επιτευχθούν με την αύξηση του όγκου των διμερών ποσοστώσεων, σε οποιαδήποτε εύλογα δικαιολογημένα επίπεδα».