Μειώθηκε για 5ο συνεχόμενο μήνα ο ευρωπαϊκός δείκτης χωρητικότητας οδικών εμπορευματικών μεταφορών, υποχωρώντας κατά 7% σε ετήσια βάση τον Μάιο του 2024, σύμφωνα με την Transporeon.
Επιμέλεια: Β. Βεγιάζη
Όπως προκύπτει από πρόσφατα στοιχεία της Transporeon, ο δείκτης που μετρά το capacity, τον περασμένο Απρίλιο, διαμορφώθηκε στο 99,57 μονάδες, κάτω από τις 100 μονάδες -που όπως επισημαίνεται- υποδεικνύει ένα περιβάλλον περιορισμένης χωρητικότητας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, ο δείκτης χωρητικότητας βρίσκεται πάνω από τις 100 μονάδες από τον Νοέμβριο του 2022, «υποδηλώνοντας ότι η διάθεση χωρητικότητας δεν υπήρξε πρόβλημα το περασμένο έτος».
Ωστόσο, ο ρυθμός αύξησης της χωρητικότητας μειώνεται σταδιακά από τον Μάρτιο του 2023, γεγονός που συνεπάγεται μειωμένο πλεόνασμα χωρητικότητας και ότι η χωρητικότητα στις ευρωπαϊκές οδικές εμπορευματικές μεταφορές εξομαλύνεται.
Μάλιστα, σύμφωνα με το Transport Intelligence, σε σύγκριση με τον προηγούμενο μήνα (Απρίλιος 2024), η χωρητικότητα του Μαΐου έχει μειωθεί κατά 4,9%. Αυτό σημαίνει ότι η χωρητικότητα στις οδικές εμπορευματικές μεταφορές στην Ευρώπη περιορίζεται λόγω αυξημένης ζήτησης, κάτι που αποδεικνύεται και από τις 94,67 μονάδες.
Όπως σχολιάζει το Transport Intelligence, «οι πρόσφατες επιδόσεις του ΑΕΠ στην Ευρωζώνη αναφέρουν ανάπτυξη ελαφρώς καλύτερη από τις προβλέψεις, με όλες τις μεγάλες οικονομίες να έχουν ελαφρώς καλύτερες επιδόσεις από τις προβλέψεις του ΔΝΤ τον Απρίλιο του 2024.
Η ανάκαμψη οφείλεται στο βελτιωμένο καταναλωτικό και επιχειρηματικό κλίμα. Τα εισοδήματα των νοικοκυριών υποστηρίζονται από σταθερές αγορές εργασίας, οι οποίες έχουν συμβάλει στην ανάκαμψη των κερδών.
Επιπλέον, τα δύο επερχόμενα αθλητικά γεγονότα, όπως οι Ολυμπιακοί Αγώνες του Παρισιού και το Euro 2024, προκαλούν αύξηση του όγκου πωλήσεων σε Γαλλία και Γερμανία, τις δύο μεγάλες οικονομίες της Ευρώπης, με αποτέλεσμα τη μείωση της χωρητικότητας οδικών εμπορευματικών μεταφορών.
Ο δείκτης τιμών spot (134,47 μονάδες έναντι 125,42 μονάδες), ο οποίος είναι υψηλότερος από τον δείκτη τιμών συμβολαίων, υποστηρίζει την άνοδο του όγκου.
Τον περασμένο Μάιο, ο δείκτης τιμών spot αυξήθηκε κατά 6,8% έναντι του Απριλίου 2024 στις 134,47 μονάδες, αντιπροσωπεύοντας αύξηση 12,5% σε ετήσια βάση.
Ομοίως, ο δείκτης τιμών συμβολαίων αυξήθηκε κατά 3,1% σε σχέση με το 2023 και κατά 0,3% από τον προηγούμενο μήνα στις 125,42 μονάδες τον Μάιο του 2024.
Για το υπόλοιπο του έτους, η έλλειψη χωρητικότητας σε συνδυασμό με την αύξηση της καταναλωτικής ζήτησης μπορεί να αυξήσει περαιτέρω τις τιμές spot και συμβολαίων, όπως έγινε και τον Ιούνιο του 2022».