Επιβεβλημένη κρίνει την αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου της χώρας με στροφή στην ενίσχυση της εγχώριας παραγωγής και τόνωση την εξωστρέφειας και με έμφαση στην καινοτομία και την τεχνολογική ανάπτυξη, η πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων Χριστίνα Σακελλαρίδη.
Η πρόεδρος, σε συνέντευξη που παραχώρησε στο ΑΠΕ – ΜΠΕ, υπογραμμίζει ότι «η ανάκτηση της εμπιστοσύνης των αγορών είναι μια ανεκτίμητη αξία, την οποία θα πρέπει να κεφαλαιοποιήσουμε με σχέδιο και στρατηγική για να πετύχουμε το μέγιστο δυνατό αποτέλεσμα».
Η ίδια τονίζει ακόμη, τη σημασία των κινήτρων προς τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, αλλά και τους φορείς των εξαγωγών, την ανάγκη αποκλιμάκωσης φόρων και εισφορών, την επιστροφή στις εξαγωγικές επιχειρήσεις της παρακράτησης του 0,6% επί του τζίρου των τραπεζικών συναλλαγών που εκτελούν για εισαγωγές και εξαγωγές και τον καλύτερο συντονισμό με τις υπηρεσίες του υπουργείου Εξωτερικών «ώστε να αποτυπώνονται οι πραγματικές ανάγκες και οι ευκαιρίες που υπάρχουν σε κάθε αγορά για τα ελληνικά προϊόντα».
Όπως σημειώνει η κυρία Σακελλαρίδη: «Έχουμε τις δυνατότητες, παρά την αρνητική συγκυρία, να πετύχουμε πολλά στον τομέα των εξαγωγών.
Οι Έλληνες εξαγωγείς έχουμε αποδείξει πως μπορούμε να κάνουμε θαύματα, ακόμη και όταν βρισκόμαστε υπό πίεση. Η δημιουργία του κατάλληλου πλαισίου μπορεί να εκτοξεύσει το εξαγωγικό αποτύπωμα της Ελλάδας, προς όφελος της απασχόλησης και των φορολογικών εσόδων».
Αναλυτικά, η συνέντευξη στο ΑΠΕ- ΜΠΕ και στη δημοσιογράφο Εύη Παπαδοσηφάκη έχει ως εξής:
– Το τελευταίο διάστημα οι συζητήσεις όλων επικεντρώνονται στο θέμα της πανδημίας και τις σοβαρές οικονομικές της συνέπειες. Η οικονομία μας είναι μικρή και ανοικτή και δυστυχώς εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από έναν τομέα, τον τουρισμό, με προφανείς διασυνδέσεις με το εξωτερικό.
Συμφωνείτε με την εκτίμηση του ΚΕΠΕ ότι θα είμασταν σε ευνοϊκότερη κατάσταση εάν είχαμε φροντίσει πριν από την έλευση του κορονοϊού, π.χ. στη διάρκεια της προηγούμενης κρίσης, να αλλάξουμε το παραγωγικό μας μοντέλο, ενισχύοντας και άλλους τομείς π.χ. αγροδιατροφικό, μεταποίηση, εκτός του τουρισμού; Ιδιαίτερα για τις εξαγωγές, πιστεύετε ότι έχει έρθει η ώρα της επαναξιολόγησης του εξαγωγικού σχεδιασμού;
-Το παραγωγικό μοντέλο ασφαλώς πρέπει και μπορεί να αλλάξει. Είναι επιτακτική ανάγκη να ενισχύσουμε την εγχώρια παραγωγή και να τονώσουμε την εξωστρέφειά μας. Πέραν των παραδοσιακών προϊόντων, χρειάζεται μια στροφή προς νέα καινοτόμα προϊόντα, τα οποία θα ενσωματώνουν τις τεχνολογικές εξελίξεις, αλλά και προϊόντα που θα απαντούν στις καινούριες ανάγκες των ξένων καταναλωτών.
Χρειάζεται να επέλθει μια ισορροπία. ‘Αλλωστε μην ξεχνάμε ότι τουρισμός και εξαγωγές είναι συγκοινωνούντα δοχεία, αφού οι τουρίστες αποτελούν και πελάτες των ελληνικών προϊόντων στις χώρες τους. Δεν είναι τυχαίο πως παρατηρήθηκε σημαντική αύξηση των αγροδιατροφικών μας προϊόντων κατά την κρίση του κορονοϊού, δίνοντας συνολική ώθηση στις εξαγωγές μας.
Χρειαζόμαστε τα έσοδα από τον τουρισμό, αλλά οφείλουμε να προσπαθήσουμε να μεγαλώσουμε τη συμμετοχή της βιομηχανίας και των εξαγωγών στο ΑΕΠ της χώρας μας. Βέβαια, θα πρέπει να αναγνωρίσουμε πως το τελευταίο διάστημα αναλαμβάνονται πρωτοβουλίες για να μειωθεί η μεγάλη εξάρτηση της οικονομίας μας από τις εισαγωγές. Παραδείγματος χάρη, η έναρξη μονάδων παραγωγής αντισηπτικών και χειρουργικών μασκών κατά την διάρκεια του lockdown είναι μια αρκετά ενθαρρυντική εξέλιξη.
Όσον αφορά στην επαναξιολόγηση του εξαγωγικού σχεδιασμό είναι πράγματι απαραίτητη. ‘Αλλωστε, προς αυτή την κατεύθυνση γίνονται εμφανείς προσπάθειες, από το υπουργείο Εξωτερικών αλλά και άλλους φορείς όπως της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας, του Enterprise Greece και του ΟΑΕΠ.
Είναι σημαντική και η προσπάθεια που κάνουν και άλλοι εξαγωγικοί φορείς, οι οποίοι συμμετέχουν σε πλατφόρμες ξένων Πρεσβειών και forum που γίνονται με θέμα την προώθηση των ελληνικών εξαγωγών. Το κλίμα είναι ιδιαίτερα ευνοϊκό, ειδικά για τις Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις, διότι όχι μόνο η Ελλάδα αλλά και η Ευρωπαϊκή Ένωση και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναγνωρίζεται εμπράκτως με μέτρα στήριξης ο ρόλος των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων στην Οικονομία και την Απασχόληση.
Έχουμε τις δυνατότητες, παρά την αρνητική συγκυρία, να πετύχουμε πολλά στον τομέα των εξαγωγών. Οι Έλληνες εξαγωγείς έχουμε αποδείξει πως μπορούμε να κάνουμε θαύματα, ακόμη και όταν βρισκόμαστε υπό πίεση. Η δημιουργία του κατάλληλου πλαισίου μπορεί να εκτοξεύσει το εξαγωγικό αποτύπωμα της Ελλάδας, προς όφελος της απασχόλησης και των φορολογικών εσόδων.
– Oι ελληνικές επιχειρήσεις συνέχισαν κατά την περίοδο του lockdown να εξάγουν, χωρίς διακοπές, προϊόντα και υπηρεσίες στους πελάτες τους στο εξωτερικό, αποδεικνύοντας ότι είναι αξιόπιστοι συνεργάτες ακόμη και σε δύσκολες χρονικές περιόδους. Ποια είναι τα αιτήματα του εξαγωγικού κλάδου από την κυβέρνηση για να κρατήσει την καλή εικόνα του;
-Πράγματι, οι Έλληνες εξαγωγείς κατάφεραν κόντρα στις δυσμενείς συνθήκες να κρατήσουν λειτουργικά τα δίκτυα διανομής και να ανταποκριθούν στις ανάγκες των συνεργατών τους, στέλνοντας μήνυμα προς όλες τις κατευθύνσεις πως αποτελούν ένα αξιόπιστο εταίρο πάνω στον οποίο μπορούν να βασισθούν.
Η ανάκτηση της εμπιστοσύνης των αγορών είναι μια ανεκτίμητη αξία, την οποία θα πρέπει να κεφαλαιοποιήσουμε με σχέδιο και στρατηγική για να πετύχουμε το μέγιστο δυνατό αποτέλεσμα. Στο πλαίσιο αυτό, χρειάζεται να αναληφθούν συγκεκριμένες δράσεις, οι οποίες θα βασίζονται στους εξής άξονες:
* Αποκλιμάκωση φόρων και εισφορών. Ειδικά, η αποκλιμάκωση των ασφαλιστικών εισφορών που σήμερα επιβαρύνουν υπέρμετρα τις επιχειρήσεις και αποτελούν ανασταλτικό παράγοντα για την πρόσληψη προσωπικού κρίνεται επιτακτική.
* Ενεργοποίηση της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας. Ο ρόλος της είναι πολύ σημαντικός ειδικά για την ανάπτυξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων διότι αναλαμβάνει την εγγυοδοσία των δανείων έναντι των Τραπεζών. Επιπλέον, μπορεί να αξιοποιηθούν πόροι του για την στροφή των ελληνικών επιχειρήσεων στην παραγωγή καινοτόμων προϊόντων.
* Παροχή κινήτρων για την Εκμάθηση Εξαγωγικών Δεξιοτήτων σε Ανέργους από Εξαγωγικούς Φορείς, οι οποίοι διαθέτουν την Τεχνογνωσία και την Πείρα. Μέσα από την αξιοποίηση των κονδυλίων του ΕΣΠΑ, μπορεί να χρηματοδοτηθούν τέτοιες δράσεις που μπορεί όχι μόνο να ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών εξαγωγικών επιχειρήσεων αλλά και θα συμβάλουν στην απορρόφηση μεγάλου αριθμού ανέργων καθώς υπάρχει μεγάλη ζήτηση για εξειδικευμένο προσωπικό στο διεθνές εμπόριο.
* Επιστροφή στις εξαγωγικές επιχειρήσεις της παρακράτησης του 0,6% επί του τζίρου των τραπεζικών συναλλαγών που εκτελούν για εισαγωγές και εξαγωγές.
* Συντονισμός και συνεργασία του Υπουργείου Εξωτερικών, αλλά και των συναρμόδιων Υπουργείων με φορείς όπως το Enterprise Greece και ο ΟΑΕΠ, προκειμένου να αξιοποιηθούν όλα τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία και οι πόροι προς όφελος των εξαγωγικών Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων. Παράλληλα, χρειάζεται καλύτερος συντονισμός των γραφείων ΟΕΥ (Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων) των Ελληνικών Πρεσβειών στο εξωτερικό με τους εξαγωγικούς φορείς, ώστε να αποτυπώνονται οι πραγματικές ανάγκες της κάθε αγοράς.
* Υλοποίηση διαφημιστικής εκστρατείας για την καθιέρωση του Brand Name των Ελληνικών προϊόντων. Πρέπει να περάσουμε το μήνυμα ότι η Ελλάδα δεν είναι μόνο ήλιος και θάλασσα, αλλά διαθέτει και ένα διατροφικό πλούτο μοναδικής ποιότητας. Η δυναμική προβολή και προώθηση μπορεί να αποδειχθεί κλειδί για την μεγαλύτερη διείσδυση των ελληνικών εξαγωγών στις διεθνείς αγορές.
* Κίνητρα για τη δημιουργία εξαγωγικών Cluster, όπου θα ενταχθούν οι μικρές επιχειρήσεις.
– Το ψηφιακό άλμα που προωθείται από την κρίση covid 19 θα έχει εκτεταμένες θετικές συνέπειες στην παραγωγικότητα και στην ανταγωνιστικότητα των ελληνικών επιχειρήσεων. Σε ποια θέματα θα θέλατε να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή για να βοηθηθεί περαιτέρω η πορεία των εξαγωγών;
-Η μετάβαση στην ψηφιακή εποχή είναι ίσως η μεγαλύτερη πρόκληση που καλείται να αντιμετωπίσει η ελληνική επιχειρηματικότητα. Είναι η κατάλληλη στιγμή, οι ελληνικές επιχειρήσεις και ειδικά οι εξαγωγικές να εκμεταλλευθούν τις τεράστιες δυνατότητες που δημιουργεί η τεχνολογία, ώστε να βελτιώσουν τις λειτουργίες τους και να γίνουν πιο αποτελεσματικές.
Στο πλαίσιο αυτό, χρειάζεται να δοθούν κίνητρα ειδικά στις Μικρομεσαίες επιχειρήσεις αλλά και στους φορείς των εξαγωγών, διότι αυτοί μεταξύ άλλων θα επωμιστούν και το μεγάλο κομμάτι της εκπαίδευσης των ανέργων στο εξαγωγικό εμπόριο και έχουν ανάγκη κεφαλαίων.
Χρειάζονται πόροι και χρήματα για να κάνουν το «ψηφιακό άλμα» και να δημιουργήσουν τις δομές που απαιτούνται για να λειτουργήσουν στο νέο περιβάλλον. Προς αυτή την κατεύθυνση, θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν και πόροι του ΕΣΠΑ. Η ψηφιακή «επανάσταση» που συντελείται στο Δημόσιο Τομέα, εν μέσω πανδημίας έδειξε ότι όλα είναι εφικτά. Και πως εν μια νυκτί μπορεί να γίνουν αλλαγές που φάνταζαν ακατόρθωτες.
– Θεωρείτε ικανοποιητική την ενημέρωση της ελληνικής επιχειρηματικής κοινότητας για τις ευκαιρίες και τις προκλήσεις που θα αντιμετωπίσουν, ενώ σχεδιάζουν ή υλοποιούν επέκταση των δραστηριοτήτων τους στις διεθνείς αγορές; Ποιοι είναι οι τομείς των οποίων θα πρέπει να βελτιωθεί η απόδοσή τους για να έχει η χώρα καλύτερο αποτέλεσμα;
-Σίγουρα χρειάζεται καλύτερος συντονισμός των γραφείων ΟΕΥ (Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων) των Ελληνικών Πρεσβειών με τους εξαγωγικούς φορείς, ώστε να αποτυπώνονται οι πραγματικές ανάγκες και οι ευκαιρίες που υπάρχουν σε κάθε αγορά για τα ελληνικά προϊόντα.
Πρέπει να υπάρχει ανοιχτός δίαυλος επικοινωνίας και να πραγματοποιούνται τακτικές συναντήσεις, προκειμένου να αποκτούν οι εξαγωγείς ξεκάθαρη εικόνα για τις προοπτικές στη διεθνή αγορά αλλά και τις νέες διατροφικές τάσεις που οδηγούν στην παραγωγή νέων προϊόντων, όπως τα vegan τρόφιμα. Δεν είναι δύσκολο, με καλή θέληση και σχέδιο όλα είναι εφικτά.