«Άλμα» εξωστρέφειας από τη ΣΤΑΣΥ (μετρό, τραμ, ηλεκτρικός). Η ελληνική εταιρεία γνωστοποίησε, σήμερα, την συμμετοχή της σε κοινοπραξία ισραηλινών, αμερικανικών και κινεζικών εταιρειών, η οποία θα διεκδικήσει το έργο για τη χρηματοδότηση, κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση της “Green Line” Light Rail Track (LRT) της Ιερουσαλήμ.
Του Φώτη Φωτεινού
Πρόκειται για έργο «ελαφρύ μετρό» ή τραμ, στο οποίο η ΣΤΑΣΥ θα αναλάβει τη λειτουργία και συντήρηση για περίοδο 15 – 20 ετών.
Η ΣΤΑΣΥ θα μετάσχει ως service provider, δηλαδή ως υπεργολάβος, κάτι το οποίο σημαίνει ότι δεν διαθέτει ποσοστό στην κοινοπραξία και παράλληλα, η συμμετοχή της δεν απαιτεί οικονομική συνεισφορά ή εγγυητική επιστολή, κτλ.
Εταίροι της ελληνικής εταιρείας είναι η ισραηλινή Pangea, η αμερικανική IDT Telecom (είναι ο κύριος χρηματοδότης) και η κινεζική China Railway Engineering Group.
Το εκτιμώμενο κόστος κατασκευής του έργου ανέρχεται σε 2 δις. Ο σχετικός διαγωνισμός βρίσκεται στη φάση της προεπιλογής, ενώ στις 9 Νοεμβρίου κατατίθενται οι σχετικοί φάκελοι.
Ο πληθυσμός της Ιερουσαλήμ φτάνει τα 1,5 εκατ. κατοίκους, εκ των οποίων μόνο το 25% χρησιμοποιεί τα μέσα μαζικής μεταφοράς (σήμερα λειτουργεί η “Red Line”). Επιδίωξη των τοπικών αρχών είναι το ποσοστό να αναρριχηθεί στο 45%.
Από την πλευρά τους, στα πλεονεκτήματα επέκτασης των δραστηριοτήτων της ΣΤΑΣΥ στο εξωτερικό αναφέρθηκαν, τόσο ο πρόεδρος της εταιρείας Σταύρος Στεφόπουλος, όσο και ο διευθύνων σύμβουλος Γιώργος Θωμόπουλος, αλλά και ο υφυπουργός Μεταφορών Νίκος Μαυραγάνης.
Τυχόν επικράτηση της ΣΤΑΣΥ στο διαγωνισμό θα σηματοδοτήσει ανάγκες για νέο προσωπικό, κάτι το οποίο φαίνεται ότι γνωρίζει το υπουργείο Μεταφορών, αλλά και πιθανές διεκδικήσεις συναφών έργων στο εξωτερικό.
Tα μέλη της κοινοπραξίας
Η ισραηλινή Pangea Israel Projects, της οποίας η μητρική εταιρεία Pangea Group Limited ειδικεύεται σε μεγάλα έργα μεταφορών, κατασκευών και ενεργειακά σε διεθνές επίπεδο. Η Pangea Israel Projects αναλαμβάνει το ρόλο του συντονιστή για την πλήρη και ορθή υποβολή του φακέλου για την διαδικασία της προεπιλογής αλλά και στη συνέχεια για τον κυρίως διαγωνισμό.
Η αμερικανική IDT Telecom, της οποίας η μητρική εταιρεία IDT Corporation απασχολεί περισσότερα από 1000 άτομα σε περισσότερες από 20 χώρες, έχει ετήσια έσοδα περί τα 1,5 δισ. δολάρια, είναι εισηγμένη στον NYSΕ και αποτελεί τον βασικό χρηματοδότης της κοινοπραξίας.
Η ΣΤΑ.ΣΥ. Α.Ε., η οποία θα αναλάβει τη λειτουργία και τη συντήρηση του έργου, για εκτιμωμένη διάρκεια εκμετάλλευσης 15-20 έτη.
Η κινεζική China Railway Engineering Group Co., LTD (CREGC), είναι κρατική εταιρεία θυγατρική της China Railway Group Limited, η οποία θα αναλάβει την κατασκευή του έργου, καθώς και την προμήθεια του τροχαίου υλικού.
Σύμφωνα με τους όρους του διαγωνισμού οι εταιρείες που συμμετέχουν σε κάθε κοινοπρακτικό σχήμα διακρίνονται σε “Members” (IDT Telecom, Pangea Israel) που κατέχουν ποσοστά επί της κοινοπραξίας και “Experience Providers” (ΣΤΑ.ΣΥ Α.Ε. και CREGC) που πρέπει να καλύψουν τις ελάχιστες απαιτήσεις της εμπειρίας, όπως περιγράφονται από τους όρους του διαγωνισμού.
Την όλη προσπάθεια θα στελεχώσουν και άλλες εταιρείες με διακριτό αντικείμενο, όπως η εταιρεία S. Horowitz & CO, η οποία θα είναι ο Νομικός Σύμβουλος της κοινοπραξίας.