Έντονη αντιπαράθεση ξέσπασε μεταξύ του Περιφερειάρχη Αττικής Γιώργου Πατούλη και του πρώην υπουργού Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη σχετικά με τη μη προμήθεια αστικών λεωφορείων, με χρηματοδότηση της Περιφέρειας Αττικής.
Σε ανακοίνωσή της, η Περιφέρεια Αττικής υποστηρίζει ότι «οι λόγοι που δεν προχώρησε ο διαγωνισμός για την προμήθεια λεωφορείων από έχουν ονοματεπώνυμο: Σπίρτζης και προηγούμενη Διοίκηση της Περιφέρειας», με τον πρώην υπουργό Μεταφορών να απαντά ότι «η χρηματοδότηση σταμάτησε με ευθύνη της Περιφέρειας επί ημερών Πατούλη».
Η ανακοίνωση της Περιφέρειας Αττικής
Για την τραγική κατάσταση των αστικών συγκοινωνιών της Περιφέρειας Αττικής και τις μεγάλες ελλείψεις σε λεωφορεία, αποκλειστικά υπεύθυνοι είναι όσοι επέτρεψαν τα προηγούμενα χρόνια, μέσω των πράξεων και παραλείψεων τους, να απαξιωθούν οι δημόσιες συγκοινωνίας της μεγαλύτερης Περιφέρειας της χώρας.
Από το 2015 ως το 2019 δεν είχε προκηρυχθεί ούτε ένας διαγωνισμός για την προμήθεια νέων λεωφορείων, οι εργασίες επέκτασης του Μετρό καρκινοβατούσαν, το Τραμ είχε απαξιωθεί και η προηγούμενη Διοίκηση της Περιφέρειας Αττικής παρακολουθούσε αμέτοχη τις εξελίξεις.
Το μόνο που έκανε, ήταν να θυμηθεί λίγους μήνες πριν τις εκλογές, να εγκρίνει τη διάθεση χρημάτων μέσω του ΕΣΠΑ, για να στηρίξει την τότε πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Μεταφορών και τη διοίκηση του ΟΑΣΑ, για να αγοράσουν 92 λεωφορεία, όταν γνώριζαν όλοι ότι οι πραγματικές ανάγκες ξεπερνούσαν τον αριθμό των 500 λεωφορείων. Όμως ούτε αυτή η αγορά των 92 λεωφορείων προχώρησε, για τρεις λόγους.
Ο πρώτος λόγος, ήταν η λανθασμένη απόφαση της προηγούμενης Διοίκησης της Περιφέρειας Αττικής να προκρίνει την αγορά με ευρωπαϊκά χρήματα λεωφορείων, με τεχνολογία diesel. Μια τεχνολογία που δεν συμβαδίζει με τη νέα πράσινη πολιτική της Ε.Ε., η οποία δεν χρηματοδοτεί αυτού του είδους τις προμήθειες.
Ο δεύτερος λόγος που δεν προχώρησε η προμήθεια, οφείλεται στο γεγονός ότι η Περιφέρεια Αττικής λειτούργησε με προχειρότητα και με προφανή κομματικά κίνητρα, αφού ενέκρινε μια χρηματοδότηση χωρίς να λάβει υπόψη της ότι η τότε Διοίκηση του ΟΑΣΑ, δεν είχε ούτε το σχέδιο αλλά και ούτε την ικανότητα να προχωρήσει τη δημοπράτηση του διαγωνισμού.
Κι αυτό είχε ως αποτέλεσμα να μην κατατεθούν ποτέ από τον ΟΑΣΑ τεύχη δημοπράτησης για να προχωρήσει η διαγωνιστική διαδικασία για την αγορά λεωφορείων. Αντίθετα με τον ΟΑΣΑ, άλλες υπηρεσίες του Κράτους όπως η Ελληνική Αστυνομία και το Πυροσβεστικό Σώμα, αξιοποίησαν τη χρηματοδότηση της Περιφέρειας Αττικής, προχώρησαν στην υλοποίηση των δικών τους διαγωνιστικών διαδικασιών και προμηθεύθηκαν τα απαραίτητα για τη λειτουργία των υπηρεσιών τους οχήματα.
Ουσιαστικά, υπήρξε απίστευτη προχειρότητα, ανευθυνότητα και αδιαφορία απο πλευράς της τότε Διοίκησης της Περιφέρειας Αττικής , του Υπουργείου Μεταφορών και του ΟΑΣΑ, με αποτέλεσμα να χαθεί πολύτιμος χρόνος και να μην προχωρήσει τελικά καμία διαδικασία αγοράς νέων λεωφορείων.
Ο τρίτος λόγος, είναι η αποδεδειγμένη αδιαφορία κι ανικανότητα της προηγούμενης ηγεσίας του Υπουργείου Μεταφορών να ενισχύσει με νέα οχήματα το στόλο των λεωφορείων της Αττικής . Γι αυτό δεν έγινε την περίοδο 2015-2019 ούτε ένας νέος διαγωνισμός.
Ας αντιληφθεί λοιπόν η προηγούμενη Περιφερειάρχης ότι όσες φορές κι αν επαναλάβει τους ψευδείς ισχυρισμούς της σχετικά με το ζήτημα της μη υλοποίησης της προμήθειας των 92 λεωφορείων, κανένας δεν θα την πιστέψει, πλην ίσως του ολιγάριθμου κοινού της κομματικής εφημερίδας που φιλοξενεί τις απόψεις της.
Οι προσωπικές της ευθύνες και στο ζήτημα αυτό είναι τεράστιες. Η ένοχη σιωπή κι ανοχή της απέναντι στην προηγούμενη κυβέρνηση από τη μια και η αδράνεια της από την άλλη, κληρονόμησαν στους πολίτες της Αττικής πολλά προβλήματα, τα οποία προσπαθεί η σημερινή Περιφερειακή Αρχή να επιλύσει.
Η ανακοίνωση του Χρήστου Σπίρτζη
Σε μια κατάπτυστη και ψευδή ανακοίνωση της Περιφέρειας Αττικής για την μη ολοκλήρωση της προμήθειας λεωφορείων με χρηματοδότηση από την Περιφέρεια Αττικής, ο κ. Πατούλης παλεύει αγωνιωδώς και επιδεικνύοντας περίσσεια ικανότητας ψεύδους να αποδείξει την κομματική του νομιμοφροσύνη και να καλύψει τόσο τις δικές του όσο και τις κυβερνητικές ευθύνες για την άθλια κατάσταση των αστικών συγκοινωνιών.
Απλά να υπενθυμίσουμε στον κ. Πατούλη, 2 σχεδόν χρόνια από την εκλογή του ότι:
Α. η κυβέρνηση της ΝΔ, ακύρωσε στις 29 Αυγούστου 2019, μόλις ενάμισι μήνα από την ανάληψη της διακυβέρνησης, ανοικτό διεθνή δημόσιο διαγωνισμό, του Υπουργείου Μεταφορών, για προμήθεια 750 νέας τεχνολογίας αντιρρυπαντικών λεωφορείων (ηλεκτρικά και φυσικού αερίου) για Αθήνα και Θεσσαλονίκη, τηρώντας όλες τις διαφανείς διαδικασίες του Ν.4412/16 και του ευρωπαϊκού πλαισίου περί προμηθειών.
Η κυβέρνηση της ΝΔ και του κομματικού περιφερειάρχη κ. Πατούλη δεν συνέχισε, ούτε επαναπροκήρυξε έναν διαγωνισμό εδώ και δύο χρόνια. Αντιθέτως προχώρησε με άλλοθι την υγειονομική κρίση σε συμβάσεις με ιδιωτικά ΚΤΕΛ από όλη τη χώρα, που δεν τις έχει δώσει στη δημοσιότητα.
Με ευθύνη της Περιφέρειας Αττικής κινούνται, σταθμεύουν και συντηρούνται με άγνωστες διαδικασίες και αποφάσεις, σε άγνωστους για την αδειοδότηση χώρους και άγνωστους ελέγχους λεωφορεία ιδιωτικών ΚΤΕΛ, παρά τις επανειλημμένες οχλήσεις πολιτών όπως στην περίπτωση καταπάτησης οικοπέδου του ΟΑΕΔ στο Ολυμπιακό χωριό και την έναρξη αυθαίρετων κατασκευών.
Β. το Υπουργείο Μεταφορών, δεν είχε καμία απολύτως σχέση ή εμπλοκή με τον διαγωνισμό του ΟΑΣΑ, που χρηματοδοτούσε η Περιφέρεια Αττικής. Σημειώνουμε προς ενημέρωση του κ. Πατούλη (όφειλε να το ξέρει μετά από δύο χρόνια στην Περιφέρεια) ότι η χρηματοδότηση της Περιφέρειας για προμήθεια λεωφορείων, υλοποιούνταν απευθείας στον ΟΑΣΑ, χωρίς καμία εμπλοκή του Υπουργείου Μεταφορών, σε καμία φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας και καμία εμπλοκή ούτε καν σε γραφειοκρατικές διαδικασίες έγκρισης ή εκταμίευσης.
Η χρηματοδότηση σταμάτησε με ευθύνη της Περιφέρειας επί ημερών Πατούλη. Σημειώνουμε ότι ο ΟΑΣΑ δεν εφάρμοζε κατ’ εξαίρεση διαδικασίες προμηθειών.
Γ. το σχέδιο μεταφοράς κάθε δημόσιου αγαθού, υπηρεσίας ή υποδομής στον ιδιωτικό τομέα μέσω της απαξίωσης των δημόσιων φορέων είναι παλιά συνήθεια της ΝΔ και των στελεχών της όπως ο κ. Πατούλης.
Προτίμησε προφανώς να στηρίξει την λειτουργία ιδιωτικών ΚΤΕΛ από όλη την Ελλάδα, ακόμη και με κλείσιμο των ματιών στις αδειοδοτικές διαδικασίες λειτουργίας και υποδομών των ιδιωτικών ΚΤΕΛ, από την χρηματοδότηση προμήθειας λεωφορείων στον δημόσιο ΟΑΣΑ.
Η διαχειριστική επάρκεια του κ. Πατούλη εξαντλείται στις απευθείας αναθέσεις αμφίβολης ποιότητας μαγειρίτσας, στις κατ’ εξαίρεση διαγωνιστικές διαδικασίες προμηθειών, στις κατ’εξαίρεση διαδικασίες ανάθεσης υπηρεσιών, στις κατ’ εξαίρεση διαδικασίες πρόσληψης εργαζομένων.
Ευχόμαστε το διετές πλούσιο επικοινωνιακό του έργο και το ανύπαρκτο πραγματικό του έργο στην Περιφέρεια Αττικής, κατ’εξαίρεση να μην συνεχιστεί στο υπόλοιπο της θητείας του, ακολουθώντας την πορεία του στο Δήμο Αμαρουσίου και την ΚΕΔΕ.