Η λήψη μέτρων, ώστε να διασφαλιστεί ότι οι υπηρεσίες δημόσιων μεταφορών της Ευρώπης θα παραμείνουν βιώσιμες και προσβάσιμες εν μέσω σοβαρής έλλειψης οδηγών λεωφορείων και πούλμαν ζητείται από τους νομοθέτες της ΕΕ.
Επιμέλεια: Μ. Δημητρίου
Σε κοινή επιστολή τους, οι IRU, UITP και EPTO καλούν τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής της ΕΕ να εγκρίνουν βασικές τροποποιήσεις στην αναθεώρηση της Οδηγίας για την άδεια οδήγησης.
Οι τροπολογίες, όπως προτείνονται στη θέση του Ευρωκοινοβουλίου, είναι απαραίτητες για την αντιμετώπιση της κλιμακούμενης έλλειψης οδηγών που επηρεάζει τις δημόσιες συγκοινωνίες και για να καταστήσουν τον τομέα πιο ελκυστικό για τους νέους εργαζόμενους. Η υποστήριξη των τροπολογιών του Ευρωκοινοβουλίου είναι ζωτικής σημασίας για την αποτελεσματική αντιμετώπιση αυτών των προκλήσεων.
Αυτή η επείγουσα έκκληση έρχεται, καθώς συνεχίζονται οι τριμερείς διαπραγματεύσεις, με σημαντικές επιπτώσεις στη σταθερότητα των υπηρεσιών λεωφορείων και πούλμαν σε ολόκληρη την ΕΕ.
Σύμφωνα με την EU Director of Advocacy της IRU, Raluca Marian, «Για να αντιμετωπιστεί η αυξανόμενη έλλειψη οδηγών και να διασφαλιστεί η ελκυστικότητα του κλάδου, θα πρέπει να προσαρμοστούν οι κανόνες ελάχιστης ηλικίας για επαγγελματίες οδηγούς λεωφορείων. Η θέση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου παρέχει μια ρεαλιστική λύση στις επείγουσες ανάγκες του κλάδου μας. Καλούμε τους ευρωβουλευτές να στηρίξουν και να διατηρήσουν αυτή τη στάση.
Καλούμε επίσης το Συμβούλιο της ΕΕ να υιοθετήσει μια έκδοση που να ανταποκρίνεται στις πραγματικότητες και τις κρίσιμες ανάγκες του τομέα των οδικών μεταφορών, διασφαλίζοντας βιώσιμες υπηρεσίες δημόσιων μεταφορών σε ολόκληρη την ΕΕ».
Η έλλειψη οδηγών αναμένεται να ξεπεράσει τις 275.000 κενές θέσεις ως το 2028
Οι προτεινόμενες τροπολογίες που εισήγαγε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο θα επιτρέψουν στους νέους οδηγούς ηλικίας 19 έως 21 ετών που έχουν αποκτήσει Πιστοποιητικό Επαγγελματικής Ικανότητας να οδηγούν λεωφορεία και πούλμαν σε εθνικό επίπεδο χωρίς όρια απόστασης.
Επίσης, η άρση του περιορισμού των 50 χλμ. θα επιτρέψει σε νέους, επαγγελματικά καταρτισμένους οδηγούς να εργάζονται σε βασικές διαδρομές, υποστηρίζοντας τη συνέχεια των υπηρεσιών και καθιστώντας τον τομέα πιο ελκυστικό για τους νεοεισερχόμενους.
Οι δημόσιες συγκοινωνίες αποτελούν ουσιαστικό μέρος του δικτύου αστικής κινητικότητας της ΕΕ, μεταφέροντας πάνω από 50 δισεκατομμύρια επιβάτες κάθε χρόνο.
Ωστόσο, η σοβαρή έλλειψη οδηγών επιβαρύνει τον τομέα άνευ προηγουμένου. Υπάρχουν πάνω από 105.000 κενές θέσεις οδηγών λεωφορείων και πούλμαν. Με λιγότερο από το 3% των οδηγών να είναι κάτω των 25 ετών και με μέσο όρο ηλικίας 50 ετών, αυτή η έλλειψη αναμένεται να ξεπεράσει τις 275.000 κενές θέσεις έως το 2028.
Η έλλειψη οδηγών επηρεάζει ήδη βασικές διαδρομές μεταφοράς, ιδιαίτερα σε περιφερειακές και αστικές περιοχές όπου λεωφορεία και πούλμαν υπηρεσίες παρέχουν ζωτικούς δεσμούς.